Ondernemen met de beste ondersteuning

Offertes, facturen & incasso

iDIN, wie kent het niet?

29 november 2016 - COLUMN - Banken houden zich met geldzaken bezig, dat weet iedereen. Nu introduceren banken 'iDIN', vraag het op straat en niemand weet wat het is. Zie ook: Instant payments komt eraan! Iedereen kent wel het probleem van identificatie op internet. Je wil

Lees verder  |  Reageer

KvK: kennis bij ondernemers over geldzaken schiet tekort

29 november 2016 - ABCOUDE - Veel ondernemers geven aan op diverse belangrijke punten onzeker te zijn over hun kennis van geldzaken. Vooral bij financieel vooruitkijken valt er het nodige te winnen voor ondernemers. Het gaat dan bijvoorbeeld om het inschatten van de winstgevendheid van

Lees verder  |  Reageer

Banken: Nauwelijks nog fraude bij internetbankieren

16 september 2016 - ABCOUDE - De schade door fraude bij internetbankieren is in de eerste helft van 2016 met 82 procent gedaald ten opzichte van de laatste zes maanden van 2015. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer daalde het afgelopen halfjaar ook

Lees verder  |  Reageer

Urenregistratie in Excel of gratis app?

26 augustus 2016 - DELFT - Urenregistratie kan tijdrovend zijn. Een vervelende maar belangrijke klus. Ga maar na, zonder uren schrijven, kan de factuur naar de klant er niet uit. Heb je geen zicht op wat je medewerkers de hele dag doen, dan verlies je

Lees verder  |  Reageer

Betaalgedrag gemeenten nauwelijks verbeterd

23 juni 2016 - ABCOUDE - MKB-Nederland is nog altijd niet te spreken over het betaalgedrag van lokale overheden. Slechts 42 procent van alle gemeenten slaagden er vorig jaar in om 90 procent van de rekeningen van het bedrijfsleven binnen de wettelijke termijn van 30 dagen

Lees verder  |  Reageer

Erfgenamen beter beschermd tegen schulden

09 juni 2016 - ABCOUDE - De Eerste Kamer heeft met algemene stemmen een wetsvoorstel aangenomen van minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) waardoor erfgenamen hun privévermogen beter kunnen beschermen tegen een onverwachte schuld uit een erfenis. De regeling treedt op 1 september 2016

Lees verder  |  Reageer

Tankpas bespaart je rompslomp

23 februari 2016 - WHITEPAPER - Tanken terwijl je onderweg bent naar een afspraak, het is een normale zaak. Je declareert het bonnetje en alles is in orde. Totdat je het bonnetje kwijtraakt… wat natuurlijk iedereen weleens overkomt, zowel werkgever als werknemer. Met een tankpas

Lees verder  |  Reageer

Een app als debiteurenjager in plaats van een incassobureau

18 januari 2016 - DELFT - Als ondernemer richt je je vaak op marketing en het binnenhalen van nieuwe klanten. Terecht, maar zorg er ook voor dat je bestaande klanten betalen! Vind je debiteurenjagen lastig? Geen nood, daar zijn handige apps voor. Payt en CMSI bieden

Lees verder  |  Reageer

Fraude: spookfacturen en identiteitsfraude

17 december 2015 - AMSTERDAM - Als ondernemer is er een grote kans dat je in aanraking komt met fraude. Criminelen sturen je spookfacturen, facturen voor producten en diensten die je nooit hebt afgenomen. Soms krijg je een aanbieding in de vorm van een factuur.

Lees verder  |  Reageer

Aantal faillissementen verandert nauwelijks

08 december 2015 - ABCOUDE - In november 2015 is er 1 faillissement meer uitgesproken dan in oktober, meldt CBS. De meeste faillissementen zijn uitgesproken in de handel. Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er 376 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) in november 2015 failliet verklaard.

Lees verder  |  Reageer

Weer volop spookfacturen in omloop

01 december 2015 - ABCOUDE - Heb je een verkeersboete ontvangen of een onduidelijke rekening van een legaal klinkend register? Kijk goed of je niet te maken hebt met oplichters. Trap er niet in! Je schade kan flink oplopen. Fraudehelpdesk heeft dit jaar al 6332

Lees verder  |  Reageer

Ondernemers: Niet wachten op EU met e-facturering

23 november 2015 - ABCOUDE - MKB-Nederland en VNO-NCW zijn met minister Kamp van Economische Zaken en andere overheden overeengekomen om op termijn te stoppen met het sturen van papieren facturen en digitale facturen in 'eigen' formats. In plaats daarvan moeten facturen in één bepaald

Lees verder  |  Reageer

4 redenen om je facturen digitaal te versturen

06 november 2015 - DELFT - Steeds meer ondernemers ontdekken de voordelen van online ondernemen. Onderdeel daarvan is digitaal factureren. Toch worden er jaarlijks nog vele facturen per post verzonden. Dat komt soms omdat de opdrachtgever enkel papieren facturen in behandeling neemt, maar vaak heeft

Lees verder  |  Reageer

6 tips voor een slim declaratieproces

09 oktober 2015 - AMSTERDAM - Declaraties afhandelen is niemand zijn favoriete bezigheid. Belangrijker nog: je wilt dat werknemers hun tijd besteden aan hun core reponsibilities, niet aan tijdrovende administratieve zaken zoals declareren. Efficiëntie is belangrijk om de winstgevendheid te verhogen. Automatisering is al in

Lees verder  |  Reageer

Bedrijfsinformatie op je website: wat is verplicht?

29 september 2015 - AMSTERDAM - Je website is je online visitekaartje. Het is belangrijk om je bezoekers via de website goed te informeren. Niet alleen over de producten en diensten die je aanbiedt, maar ook bijvoorbeeld over je leveringsvoorwaarden en je onderneming. In principe

Lees verder  |  Reageer

Veel betalingsachterstanden bij bedrijven Noord- en Zuid-Amerika

24 september 2015 - AMSTERDAM - Bij één op de drie bedrijven in Brazilië, Canada, Mexico en de Verenigde Staten is een vijfde van de waarde van hun facturen ruim 90 dagen achterstallig. De meeste te lang uitblijvende betalingen komen voor rekening van buitenlandse handelspartners.

Lees verder  |  Reageer

Aantal faillissementen daalt met 18 procent in 2015

17 september 2015 - AMSTERDAM - Het aantal faillissementen neemt dit jaar met 18 procent af en daalt volgend jaar verder met zo’n 10 procent. Ondanks deze positieve ontwikkeling neemt het aantal wanbetalingen in de textiel toe en blijft het aantal wanbetalingen in de bouw

Lees verder  |  Reageer

Betaalgedrag bedrijfsleven stipter dan ooit

10 september 2015 - AMSTERDAM - Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven was nog nooit zo positief als tijdens het tweede kwartaal van 2015. Dat blijkt uit de barometer betaalgedrag van bedrijfsinformatiespecialist Graydon. Gemiddeld werden facturen na 42,5 dagen voldaan. Een nieuw absoluut record sinds

Lees verder  |  Reageer

Meer ZZP'ers, minder MKB'ers starten bedrijf

08 september 2015 - ABCOUDE - In augustus 2015 is de bedrijvigheid meer gegroeid dan in dezelfde maand vorig jaar: meer ZZP’ers begonnen een onderneming, iets minder MKB’ers dan een jaar eerder, er waren minder stoppers en het aantal faillietverklaringen daalde met 33 procent. Dit

Lees verder  |  Reageer

CBS: Conjunctuurbeeld verbetert verder

01 september 2015 - DEN HAAG - Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok is in augustus 2015 een fractie beter dan in juli, maakt CBS bekend. In augustus presteren bijna alle indicatoren in de Conjunctuurklok beter dan hun langjarige trend. • Producenten en consumenten positief • Dalende trend

Lees verder  |  Reageer

Bijna 1 op 20 Nederlanders slachtoffer identiteitsfraude

28 augustus 2015 - ABCOUDE - Hoewel in de periode van 2008 tot 2012 zo'n 4,6 procent van de bevolking (van 16 jaar en ouder) slachtoffer was van identiteitsfraude, stappen nog maar weinig slachtoffers naar de politie. De 10 procent van de slachtoffers die dat

Lees verder  |  Reageer

ZZP'ers goed voor bijna 10 procent economie

06 augustus 2015 - BEEMSTER - Het Bruto ZZP Product* (bzp) bedraagt 62,5 miljard euro. Daarmee is de ZZP-economie, bestaande uit 1.008.000 actieve ZZP’ers (CBS, mei 2015) met een gemiddelde jaaromzet van 60.994,50 euro, goed voor 9,4 procent van het bruto binnenlands product (bbp) van

Lees verder  |  Reageer

Schuldenproblematiek neemt nog dagelijks toe

22 juli 2015 - ABCOUDE - Volgens de BKR Kredietbarometer zijn er per 1 juli 777.767 mensen met een betalingsachterstand op een afgesloten lening. Vanaf 1 januari zijn er 7.039 mensen bijgekomen die hun betalingsverplichtingen niet nakomen. Uit andere studies komt ook goed nieuws: het

Lees verder  |  Reageer

Onzekerheid blijft ondanks herstel economie

02 juli 2015 - AMSTERDAM - Na een krimp van 0,7 procent in 2013, noteerde de Nederlandse economie een bescheiden groei van 0,8 procent in 2014. Het herstel zal naar verwachting versnellen in 2015, met 1,7 procent, dankzij een exportgroei, samen met een herstel in

Lees verder  |  Reageer

Wanbetalingen blijven hoog in bouw en retail

18 juni 2015 - AMSTERDAM - Dankzij de aantrekkende economie daalt het aantal faillissementen in 2015 met 15 procent. Toch blijft het aantal wanbetalingen in de bouw en non-food retail sector hoog. In sommige segmenten, zoals de installatiesector, is het aantal wanbetalingen zelfs gestegen. Dat

Lees verder  |  Reageer

Forse daling faillietverklaringen in mei

05 juni 2015 - ABCOUDE - De maand mei laat een forse daling van het aantal faillietverklaringen zien en afnames van het aantal startende MKB-bedrijven en stoppers. Van een zeer lichte daling was sprake bij startende ZZP’ers. De provincies Noord- en Zuid Holland laten verreweg

Lees verder  |  Reageer

Administratie geen hobby voor ondernemers

22 mei 2015 - DELFT - De boekhouding. Gaap! Of: stress! Uit onderzoek van de MKB Cloud Barometer blijkt dat de administratie voor veel ondernemers een beproeving is. Het inboeken, de BTW-aangifte, de belasting en alle regeltjes: ze hebben er niet veel mee. Hoe komt

Lees verder  |  Reageer

Hoger risico op wanbetaling Oost-Europa

20 mei 2015 - AMSTERDAM - Bedrijven in Oost-Europa hebben vaker dan vorig jaar te maken met late betaling van facturen (41,2 procent versus 31,9 procent vorig jaar). Vooral bij binnenlandse facturen wordt dit veroorzaakt door onvoldoende liquide middelen. Veel vaker dan in West-Europa is

Lees verder  |  Reageer

Geld besparen en nog 8 voordelen van boekhouden in de cloud

08 mei 2015 - ABCOUDE - Voor sommige ondernemers is de boekhouding nog steeds een schoenendoos met bonnetjes. Anderen gebruiken een boekhoudprogramma op de eigen computer. In de cloud is het  echter handiger, makkelijker, opgeruimder  en goedkoper. Waarbij je vaak ook bespaart op je boekhouder

Lees verder  |  Reageer

Basis van boekhouden: onttrekkingen en stortingen

07 mei 2015 - ABCOUDE - Als je aan de slag gaat met boekhouden, ontkom je er niet aan om enige kennis te hebben van een aantal termen. Boekhoudcoach José Hoek van BC Online Boekhouden legt ze daarom voor je uit. Vandaag: privéonttrekkingen en privéstortingen.

Lees verder  |  Reageer

Bedrijven die in de cloud werken groeien harder

24 april 2015 - DELFT - Bedrijven die breed gebruikmaken van cloud-technologie realiseren wereldwijd 20 procent meer omzetgroei dan bedrijven die dit niet doen. Dat blijkt uit de MKB Cloud Barometer 2015 van Exact en KPN. Gemiddeld hebben bedrijven die meerdere cloud-oplossingen benutten een omzetgroei

Lees verder  |  Reageer

40 procent facturen te laat betaald

16 april 2015 - AMSTERDAM - Nederland heeft met 24 dagen de op twee na kortste binnenlandse betalingstermijn van West-Europa. Dat is maar liefst 10 dagen korter dan het West-Europese gemiddelde. In de afgelopen twee jaar is de Nederlandse betalingstermijn gemiddeld met twee dagen afgenomen.

Lees verder  |  Reageer

Retail in Nederland leeft op, maar marges blijven onder druk

16 april 2015 - AMSTERDAM - Een van de belangrijkste redenen voor de povere economische prestaties van Nederland in 2012 en 2013 was dat de consumentenbestedingen zwak waren. In die periode werd het consumentenvertrouwen sterkt aangetast door de maatregelen om het begrotingstekort terug te dringen,

Lees verder  |  Reageer

Ondernemers: Wet markt en overheid nu aanscherpen

13 maart 2015 - ABCOUDE - Minister Kamp van Economische Zaken moet de Wet markt en overheid aanscherpen, zeggen MKB-Nederland en VNO-NCW in reactie op een rapport van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die concludeert dat bedrijven veel oneerlijke concurrentie ervaren van activiteiten van

Lees verder  |  Reageer

KvK: Minder starters en minder faillissementen

06 maart 2015 - ABCOUDE - Het aantal bedrijven in Nederland groeide in februari van dit jaar minder hard dan in dezelfde maand in 2014 (-10 procent). Daarnaast blijft het aantal faillietverklaringen dalen: 33 procent minder dan in dezelfde maand een jaar eerder (van 602

Lees verder  |  Reageer

Basis van boekhouden: de grootboekrekening

20 februari 2015 - ABCOUDE - Als je aan de slag gaat met boekhouden, ontkom je er niet aan om enige kennis te hebben van een aantal termen. Boekhoudcoach José Hoek van BC Online Boekhouden legt ze daarom voor je uit. Vandaag: de grootboekrekening. •

Lees verder  |  Reageer

Bescheiden opleving Nederlandse bouwsector

19 februari 2015 - AMSTERDAM - De vooruitzichten voor de bouwsector blijven voor veel landen zwak in 2015. In veel markten worden de aanhoudende problemen in de bouwsector verergerd. Dit komt onder meer door bezuinigingen op de overheidsbegroting, de geringe investeringen, de voorzichtigheid van krap

Lees verder  |  Reageer

Veel minder bijstand nodig voor MKB

08 januari 2015 - ABCOUDE - Er komen minder ondernemers in financiële nood. Het aantal bijstandsaanvragen door zelfstandige ondernemers is in 2014 met 27 procent gedaald. Toch is dat aantal nog steeds 23 procent hoger dan het niveau van voor de crisis. Dat maakte het

Lees verder  |  Reageer

Omzet foodsector blijft stijgen ondanks Rusland

11 december 2014 - AMSTERDAM - Vorig jaar was de agf- en foodsector één van de weinige sectoren in Nederland die zijn omzet zag stijgen en waarin de werkgelegenheid stabiel bleef. Voor 2014 wordt een iets tragere groei voorspeld dan in 2013 (+1,5 procent), wat

Lees verder  |  Reageer

2014 keerpunt in economische crisis

11 december 2014 - AMSTERDAM - Vorig jaar rond deze tijd eindigde ik mijn BusinessCompleet column met : "Zelf wil ik er van uitgaan dat we volgend jaar rond deze tijd kunnen terugkijken op 2014 als het keerpunt in de economische crisis".  Was 2014 inderdaad

Lees verder  |  Reageer

Rechtbank gaat online toezicht houden bij faillissementen

08 december 2014 - ABCOUDE - Drie rechtbanken zijn een pilot gestart waarin ze hun toezichtrol bij faillissementen via een online systeem gaan uitoefenen. Nieuwe faillissementszaken krijgen dan een volledig digitaal dossier in plaats van een papieren dossier. Zie ook: Minder faillissementen uitgesproken De pilot

Lees verder  |  Reageer

Zo haal je het beste uit je boekhouding

05 december 2014 - ABCOUDE - Ondernemers houden meestal niet van boekhouden. Logisch, je bent liever met je bedrijf bezig dan met de papierwinkel. Boekhouden geeft je echter ook de beste inzichten in je bedrijf. Als je boekhouding een stuk gereedschap kan zijn om je

Lees verder  |  Reageer

Zo lekt de omzet weg uit je bedrijf

28 november 2014 - AMSTERDAM - De concurrentie groeit, klanten worden steeds veeleisender en marges staan onder druk. Hoe ga je daar als zakelijk dienstverlener mee om? Realtime inzicht in je bedrijf kan hét veiligheidsventiel zijn dat je nodig hebt. Het helpt om processen te

Lees verder  |  Reageer

Is jouw doelgroep op zoek naar jouw producten?

27 november 2014 - AMSTERDAM - Weten wat je doelgroep wil  en zorgen dat je hier op inspeelt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel ontzettend belangrijk. Het komt te vaak voor dat ondernemers starten met een idee, geboren uit passie, zonder dat er

Lees verder  |  Reageer

Dalende groei China raakt Nederland

27 november 2014 - AMSTERDAM - Bedrijven in de regio Azië-Pacific maken zich zorgen over hun cashflow. Dit weerspiegelt een groeiende bezorgdheid over de verslechtering van de kredietwaardigheid van bedrijven uit deze regio. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Betalingsbarometer Azië-Pacific van kredietverzekeraar

Lees verder  |  Reageer

Beter creditmanagement, minder behoefte aan financiering

13 november 2014 - AMSTERDAM - Vorige week werd voor de 10e keer de Credit Expo georganiseerd. Dé specialistische vakbeurs voor iedere creditmanager en debiteurenbeheerder in Nederland. Met ongeveer 1500 bezoekers, was het wederom een succesvol evenement, waar zelfs bezoekers uit België, Duitsland en het

Lees verder  |  Reageer

Vertrouwen in de Nederlandse economie herstelt zich

13 november 2014 - AMSTERDAM - Het lijkt beter te gaan met de economie in Nederland. Zowel het producenten- als het consumentenvertrouwen is de afgelopen maand sterk gestegen en maakte daarmee de daling van de twee maanden ervoor weer goed. Beide liggen nu boven hun

Lees verder  |  Reageer

Stresstest niet alleen voor banken?

30 oktober 2014 - AMSTERDAM - De zeven belangrijkste banken van Nederland, waaronder de ING, ABN Amro, SNS en Rabobank zijn voldoende bestand tegen economische en financiële tegenslagen. Dat bleek uit de resultaten van de stresstest die de Europese Centrale Bank de afgelopen maanden heeft

Lees verder  |  Reageer

9 tips tegen identiteitsfraude

30 oktober 2014 - AMSTERDAM - Identiteitsfraude is een relatief onbekende maar snel groeiende vorm van fraude. Persoonsgegevens worden gestolen en misbruikt. Dit gebeurt niet alleen op consumentenniveau, maar ook steeds meer bedrijven worden opgelicht. Veel ondernemers hebben hier inmiddels al schade van ondervonden. In

Lees verder  |  Reageer

Handige apps voor ondernemers onderweg

21 oktober 2014 - ABCOUDE - Met de gedachte ‘tijd is geld’  regelen ondernemers vaak onderweg al de nodige zaken. Dat kan prima want zakenauto´s zijn steeds beter ingericht om veilig mobiel te communiceren. Als je aandacht op de weg gaat verslappen, dan is het

Lees verder  |  Reageer

Veel schade door faillissementsfraude

02 oktober 2014 - AMSTERDAM - Fraude leidt jaarlijks tot miljarden aan schade. Vooral faillissementsfraude leidt tot veel problemen voor leveranciers, personeel en de overheid. In ongeveer 30 procent van de faillissementen is er sprake van frauduleuze handelingen. Zie ook: Zo ontmasker je een fraudeur Inmiddels

Lees verder  |  Reageer

Hier moet je op letten bij je algemene voorwaarden

29 september 2014 - ABCOUDE - Een kwart van de ZZP’ers heeft geen algemene voorwaarden, stelt de Kamer van Koophandel (KvK). Niet verstandig, want bij een conflict met een klant heb je geen afspraken om op terug te vallen. Als je je eigen algemene voorwaarden

Lees verder  |  Reageer

Alternatieve financieringen op een rij

24 september 2014 - ABCOUDE - Veel ondernemers hebben ‘drempelvrees’ om gebruik te maken van alternatieve financieringen als crowdfunding, kredietunies en dergelijke. Ze weten ook niet precies hoe ze mogelijke geldgevers kunnen interesseren en overhalen. "Het vertrouwen bij ondernemers om met nieuwe initiatieven in zee

Lees verder  |  Reageer

Boekhouding kost MKB veel te veel tijd

19 september 2014 - DELFT - Het MKB ervaart nog steeds veel rompslomp rond de financiële administratie. Deze kost ondernemers veel waardevolle tijd. Voor een derde van de ondernemers is het efficiënter maken van de financiële administratie zelfs hun grootste uitdaging. Dat blijkt uit de

Lees verder  |  Reageer

Profiteer van de Miljoenennota: ga internationaal

18 september 2014 - AMSTERDAM - Er is in de afgelopen twee dagen al enorm veel geschreven over de Miljoenennota en de gevolgen voor de consument en de ondernemer. Iedere organisatie heeft er wel zijn zegje over gedaan, en uiteraard zijn de plannen nooit vooruitstrevend

Lees verder  |  Reageer

Zo ontmasker je een fraudeur

18 september 2014 - AMSTERDAM - Ze bestaan: ondernemingen die goederen of diensten afnemen, maar absoluut niet van plan zijn te betalen. Slachtoffer worden van een dergelijke fraudeur geeft veel frustratie. Hierbij wat tips om inkoopfraude eerder te zien aankomen. • Vormen van fraude • Drie

Lees verder  |  Reageer

Minder faillissementen uitgesproken

17 september 2014 - DEN HAAG - In augustus 2014 zijn 463 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet verklaard, meldt het CBS. Dat zijn er 168 minder dan in juli. De daling is grotendeels toe te schrijven aan het feit dat augustus een zittingsdag minder

Lees verder  |  Reageer

Aantal faillissementen daalt met 10 procent

04 september 2014 - AMSTERDAM - Na twee jaar van sterke groei zal het aantal faillissementen in Nederland in 2014 dalen met 10 procent. Dit is het resultaat van het bescheiden herstel van de economie. Hoewel het aantal faillissementen ook in de rest van de

Lees verder  |  Reageer

Fraude met BV's goed aan te pakken

03 september 2014 - ABCOUDE - Een bedrijf gaat failliet en de schuldeisers vissen achter het net omdat er dankzij allerlei slimme constructies met BV's niets meer te halen valt. Jan Elbers kreeg er ooit bij de Belastingdienst als ontvanger van rijksbelastingen mee te maken

Lees verder  |  Reageer

Credit Management niet alleen voor credit managers!

28 augustus 2014 - AMSTERDAM - De rol van de credit manager is al lang niet meer beperkt tot het innen van openstaande facturen. Het takenpakket is uitgebreid en een goede credit manager is een belangrijke gesprekspartner van de directie. Daarnaast zien we ook een

Lees verder  |  Reageer

Kenmerken kredietwaardige bedrijven

28 augustus 2014 - AMSTERDAM - Waar moet je op letten bij (nieuwe) klanten als het gaat om kredietwaardigheid? Met welke kenmerken moet je rekening houden en waar zitten de risico’s? Het stellen van deze vragen is eenvoudig, maar het antwoord is best uitgebreid. Hier

Lees verder  |  Reageer

Beter presteren door meer zicht op je KPI's

08 augustus 2014 - DELFT - De markt voor zakelijke dienstverlening is drastisch veranderd sinds het jaar 2000. In de goede oude tijd leek het werk zomaar op ons af te komen en kwamen er steeds meer en grotere zakelijke dienstverleners bij. Dat waren inderdaad

Lees verder  |  Reageer

Top 5 blunders bij een incassogesprek

07 augustus 2014 - AMSTERDAM - Wanneer je klant niet heeft betaald, kun je natuurlijk altijd een herinnering en een aanmaning per e-mail of post versturen. Maar tijdens het eerste debiteurenbeheertraject werkt een telefoontje vaak veel efficiënter, tenminste, als je over de juiste vaardigheden en

Lees verder  |  Reageer

Haal het beste uit je boekhouding

25 juli 2014 - DELFT - De boekhouding is een klus waar soms veel tijd in gaat zitten. Tijd die je liever ergens anders aan zou besteden. We weten allemaal dat inzicht in de financiële administratie belangrijk is. Dit om te zien of je onderneming

Lees verder  |  Reageer

Social media en creditmanagement?

24 juli 2014 - AMSTERDAM - Social media wordt steeds belangrijker in de huidige maatschappij. En door de komst van social media zien we ook steeds meer nieuwe ontwikkelingen in andere vakgebieden. Zo ook op het gebied van creditmanagement. Zie ook: 75 procent van bedrijven

Lees verder  |  Reageer

Pas op voor faillissementsfraude

24 juli 2014 - AMSTERDAM - Er zijn te veel ondernemers die er mee te maken hebben gehad. Schade door oplichting bij faillissement van je afnemer. Het gaat dan om klanten die failliet gaan en moedwillig hun leveranciers met onbetaalde rekeningen en daardoor soms grote

Lees verder  |  Reageer

Laat debiteuren betalen voordat ze op vakantie gaan

19 juni 2014 - AMSTERDAM - De zomer staat weer voor de deur. En dan zou het fijn zijn als alle rekeningen betaald zijn voor de klanten op vakantie gaan. Toch blijkt ieder jaar weer dat de zomervakantie bij veel bedrijven zorgt voor langere betalingstermijnen.

Lees verder  |  Reageer

Kunnen ondernemers leren van een faillissement?

19 juni 2014 - AMSTERDAM - De afgelopen jaren bereikte het aantal faillissementen in Nederland recordhoogte. Voor veel ondernemers betekent failliet gaan het einde van hun ondernemerschap. Er ligt in Nederland een stigma op het falen als ondernemer. Het is echter de vraag of dat

Lees verder  |  Reageer

Nog altijd facturen in omloop zonder G-rekening

18 juni 2014 - NAALDWIJK - Sinds 1 juli 2012 zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de betaling van facturen van uitzendbureaus die NEN-gecertificeerd zijn. Een kwart van het factuurbedrag moet naar de G-rekening van het uitzendbureau. Toch duiken er bij Alfa nog regelmatig facturen

Lees verder  |  Reageer

Is BTW-afdracht volgens kasstelsel een uitkomst?

18 juni 2014 - WAGENINGEN - Recent heeft staatssecretaris Wiebes (Financiën) aangegeven dat hij niets voelt voor de invoering van een verplicht kasstelsel voor alle bedrijven. Betekent dit nog iets voor u?   •    Vooralsnog geen verplicht kasstelsel •    Kasstelsel bij voornamelijk leveren aan particulieren •    KOR ontslaat u

Lees verder  |  Reageer

Aantal faillissementen in eurozone daalt sterkst in Nederland

05 juni 2014 - AMSTERDAM - Na de jarenlange groei van het aantal faillissementen in Nederland, lijkt het erop dat dit jaar het aantal bedrijfssluitingen in 2014 met maar liefst 10 procent gaat afnemen. Hiermee kent Nederland samen met Ierland en Denemarken de sterkste daling

Lees verder  |  Reageer

MKB herstelt financieel

27 mei 2014 - ABCOUDE - Het Nederlandse bedrijfsleven herstelt uit de recessie en is weer bereid om te investeren. De aantrekkende bedrijfsinvesteringen vormen samen met de groeiende export de stuwende kracht achter het begin van een opgaande conjunctuur in de jaren 2014 en 2015.

Lees verder  |  Reageer

Auditfile van belang bij bezoek van de Belastingdienst

21 mei 2014 - NIJVERDAL - Iedere ondernemer kan ermee te maken krijgen: Een controle van de Belastingdienst. Eén van de meest tijdrovende bezigheden daarbij is het verzamelen en overzichtelijk maken van de gegevens die de Belastingdienst voor de controle nodig heeft. Een XML Auditfile

Lees verder  |  Reageer

Zakelijke dienstverleners: verander om te overleven

16 mei 2014 - DELFT - Voor dienstverleners geldt, meer nog dan voor andere branches, dat tijd geld is. Maar de kwakkelende economie heeft de druk op tarieven en marges verhoogd. Alhoewel de economische vooruitzichten nu positiever zijn, is dat nog steeds aan de orde

Lees verder  |  Reageer

75 procent van bedrijven is actief in creditmanagement - U ook?

15 mei 2014 - AMSTERDAM - Ondanks de positieve economische vooruitzichten zien veel bedrijven in Nederland en West-Europa wanbetaling als een bedreiging van hun winstgevendheid. Dit heb ik niet zelf verzonnen, maar dit is een van de interessante uitkomsten van de betalingsbarometer van Atradius. Zie

Lees verder  |  Reageer

Openstaande facturen grootste uitdaging voor winst

15 mei 2014 - AMSTERDAM - Bijna één op de drie Nederlandse ondernemers denkt dat het innen van openstaande facturen dit jaar de grootste uitdaging is voor de winstgevendheid van hun bedrijf. Gemiddeld 55 procent van onbetaalde facturen is oninbaar indien deze niet binnen 90

Lees verder  |  Reageer

Meer faillissementen door extra zittingsdag

13 mei 2014 - DEN HAAG - In april zijn 700 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Dit zijn 174 faillissementen meer dan in maart. Een aanzienlijk deel van de stijging is toe te schrijven aan een extra zittingsdag van de rechtbank in april.

Lees verder  |  Reageer

Afname faillissementen, risico blijft groot

01 mei 2014 - AMSTERDAM - In het eerste kwartaal van 2014 zijn er 2672 bedrijven failliet gegaan. Dit is bijna een kwart minder faillissementen ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Een enorme daling en een duidelijk teken van herstel van de economie

Lees verder  |  Reageer

Zo krijg je een goede kredietrating

01 mei 2014 - AMSTERDAM - Kredietwaardigheid en -ratings zijn belangrijk. Ook voor kleine ondernemers. Want veel leveranciers maken gebruik van kredietwaardigheidschecks, factoring of kredietverzekeringen en willen dus weten hoe hun klanten er voor staan. De kredietwaardigheid bepaalt of en onder welke voorwaarden een bedrijf

Lees verder  |  Reageer

Ook startende ZZP'er?

25 april 2014 - DELFT - Ineens staat de ZZP’er op de kaart in de politiek: partijen houden zich bezig met het pensioen van ZZP’ers en hoe eventuele arbeidsongeschiktheid moet worden opgevangen. Niet zo gek, want in 2013 is het aantal ZZP’ers, freelancers en interim

Lees verder  |  Reageer

Contactloos betalen van start

17 april 2014 - AMSTERDAM - Even tikken en het kopje koffie is betaald. Contactloos betalen is in veel landen in Europa al gemeengoed. In Nederland maken klanten van ING deze week kennis met deze eenvoudige manier om bedragen tot en met 25 euro te

Lees verder  |  Reageer

De bezem door uw administratie

09 april 2014 - WAGENINGEN - Eind maart mocht de klok weer een uur vooruit. Eindelijk weer zomertijd! Met Pasen in aantocht genieten van de langere dagen en kortere nachten. Het voorjaar kriebelt weer. Een mooi moment om meteen de bezem door uw administratie te

Lees verder  |  Reageer

Krap bij kas door vakantiegeld

07 april 2014 - ABCOUDE - Het uitbetalen van vakantiegeld en andere personeelskosten leidt bij drie op de tien MKB-bedrijven tot financiële problemen. Om toch aan hun verplichtingen te kunnen voldoen gaan ze naar de bank voor een extra lening of krediet. Ook betalen deze

Lees verder  |  Reageer

De glans van export

03 april 2014 - AMSTERDAM - Vandaag presenteert Atradius samen met Fenedex het nieuwe Trends in Export rapport. Exporteurs zijn altijd al optimistisch ingesteld en ook dit jaar zijn de verwachtingen weer rooskleurig. Zie ook: Vertrouwen Nederlandse exporteurs op hoogste niveau sinds zes jaar Duitsland blijft

Lees verder  |  Reageer

Vertrouwen exporteurs op hoogste niveau sinds zes jaar

03 april 2014 - AMSTERDAM - Het vertrouwen van Nederlandse exporteurs in de wereldeconomie bevindt zich op het hoogste niveau sinds het begin van de crisis. Zij verwachten in 2014 een exportgroei van 11 procent te realiseren. Net als in 2013 fungeert de export als

Lees verder  |  Reageer

10 kenmerken van mensen zonder schulden

18 maart 2014 - ABCOUDE - Schulden. We willen er zo snel mogelijk vanaf. Misschien ben je schuldenvrij, misschien kun je dat binnenkort worden, misschien heb je nog vele jaren te gaan. Hoe leven mensen die geen schulden hebben? Blog.credit.com onderzocht hun levens en verzamelde

Lees verder  |  Reageer

5 tips voor ZZP′ers ter verbetering van de financiën

14 maart 2014 - DELFT - Uit het laatste onderzoek van ZZP Nederland, mede-geïnitieerd door Exact, naar de financiën en administratie van zelfstandigen blijkt dat ondanks de slechtere economische omstandigheden, bijna driekwart (73 procent) hierdoor niet van plan is om in loondienst te gaan. Daarom

Lees verder  |  Reageer

Portal voor bedrijven in zwaar weer

11 maart 2014 - ABCOUDE - Voor bedrijven die in de kern gezond zijn, maar een impuls nodig hebben om op koers te geraken, is MKB Doorstart gelanceerd. Een gratis portal voor MKB-bedrijven en ZZP’ers in zwaar weer. Voorlopig alleen voor ondernemers in Flevoland, maar

Lees verder  |  Reageer

Brengen de nieuwe cijfers van het CPB voordelen voor ondernemers?

06 maart 2014 - AMSTERDAM - De gepubliceerde CPB cijfers over de groeiverwachting van de Nederlandse economie zijn een stuk beter dan die van half december. Volgend jaar zou het begrotingstekort dalen naar 2,1 procent, ruimschoots onder de Europese grens van 3 procent. Daarmee kan

Lees verder  |  Reageer

Kopzorgen over je debiteurenbeheer?

06 maart 2014 - AMSTERDAM - Nederlanders horen bij de beste betalers van Europa. Desondanks betalen ze gemiddeld te laat. Dit levert ondernemers kopzorgen en een liquiditeitsprobleem op. In dit whitepaper geeft Atradius een overzichtelijke handleiding over hoe je er optimaal voor zorgt dat je

Lees verder  |  Reageer

Communiceer handig over tariefsverhoging

26 februari 2014 - ABCOUDE - Je onkosten zijn gestegen of je bent beter geworden in je werk. De hoogste tijd om je uurtarief te verhogen. Maar je wilt voorkomen dat klanten weglopen. 6 tips om je prijsverhoging goed te communiceren. • Bepaal of je het

Lees verder  |  Reageer

Verander je uurtarief op juiste gronden

25 februari 2014 - ABCOUDE - De hoogte van je uurtarief bepaalt direct hoeveel je als ZZP´er verdient. Vraag je te weinig, dan ben je dief van eigen portemonnee. Maar wat is nou een goede reden om je tarief te verhogen? En wanneer is dit

Lees verder  |  Reageer

Meer regelgeving, minder fraude?

20 februari 2014 - AMSTERDAM - Het aantal faillissementen waarin fraude een rol speelt, blijft maar toenemen. Hierdoor krijgt het onderwerp ook steeds meer aandacht van media en politiek. Door fraude kunnen leveranciers en personeel, maar ook banken en de belastingdienst soms ernstig worden benadeeld.

Lees verder  |  Reageer

De 10 slechtste gewoonten met geld

14 februari 2014 - ABCOUDE - Een duur huis, nooit sparen, administratie een rommeltje… Het is niet altijd even gemakkelijk om goed met geld om te gaan. Wat zijn de slechtste gewoonten met geld? De redactie verzamelde er 10, met tips wat je er aan

Lees verder  |  Reageer

Stabilisatie van de faillissementen in 2014 door groei economie

06 februari 2014 - AMSTERDAM - Het afgelopen jaar hebben we bij Atradius, een toename van 22 procent in het aantal uitbetaalde claims gezien. Bijna de helft van deze faillissementen komt uit de bouwsector. Maar ook andere sectoren hebben sterke stijgingen gehad zoals de agrarische

Lees verder  |  Reageer

De bekendste faillissementen uit 2013

06 februari 2014 - AMSTERDAM - Het is afgelopen weken al regelmatig in het nieuws geweest. Een recordaantal bedrijfsfaillissementen in Nederland in 2013. En afgelopen jaar waren het niet alleen de kleine ondernemingen en de starters, maar er zijn ook opvallend veel bekende namen omgevallen.

Lees verder  |  Reageer

Record faillissementen in 2013

24 januari 2014 - DEN HAAG - In 2013 zijn 12.306 faillissementen uitgesproken; 10 procent meer dan in 2012. Dit is het hoogste aantal sinds de start van de waarneming in 1951. Wel was de toename van het aantal faillissementen in de tweede helft van

Lees verder  |  Reageer

MKB verliest geld door faillissement klant

23 januari 2014 - AMSTERDAM - Kranten én online media stonden er afgelopen week bol van. MKB’ers die te maken hebben met oninbare vorderingen als gevolg van faillissementen. Acht op de tien kleine en middelgrote bedrijven hebben te maken met oninbare vorderingen als gevolg van

Lees verder  |  Reageer

Efficiënt telefonisch incasseren van openstaande facturen

23 januari 2014 - AMSTERDAM - Uw klanten bellen vanwege onbetaalde facturen is vaak efficiënter dan het versturen van reminders per mail of per post. Het is direct, persoonlijk en biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de situatie. Wel is het verstandig om

Lees verder  |  Reageer

2013 administratief afronden

15 januari 2014 - WAGENINGEN - Het jaar 2013 is alweer voorbij. Met enige hoop en zicht op economisch herstel richten we vol verwachting de blik op 2014. Toch dient 2013 nog administratief goed afgerond te worden. Een gedegen administratie zorgt namelijk voor minder perikelen

Lees verder  |  Reageer

MKB workshopagenda 2014 (gratis workshops bij BC.nl)

10 januari 2014 - ABCOUDE - Van een workshop Netwerken tot een workshop Boekhouden: sinds 2013 biedt BC.nl diverse gratis workshops voor ondernemers aan. En met succes; gemiddeld worden de workshops met een 7,9 beoordeeld. Enkele reacties van de deelnemers van de workshop Netwerken: "Mijn

Lees verder  |  Reageer

Voedingsindustrie stabiele sector

19 december 2013 - AMSTERDAM - Ondanks het langzaam toenemende consumentenvertrouwen blijft de omzet van de voedingsindustrie in eigen land onder druk staan. De oplopende werkloosheid en de bezuinigingsmaatregelen van de overheid hebben tot gevolg dat huishoudens voorzichtig blijven met hun aankopen. In de Market

Lees verder  |  Reageer

CRM module in gratis boekhoudpakket BC.nl

29 november 2013 - ABCOUDE - Er is een belangrijke update van het gratis boekhoudpakket van BC.nl: de nieuwe CRM module is van start gegaan.  Ook is er een mailadres geopend waar je je vragen over het boekhoudpakket kunt stellen. Vanaf februari 2014 stellen de

Lees verder  |  Reageer

Einde aan toename faillissementen

28 november 2013 - AMSTERDAM - Na een sterke stijging in de afgelopen jaren verwachten we dat het aantal faillissementen in Nederland in 2014 stabiliseert. Dit is een gevolg van het economisch herstel dat eindelijk zijn intrede heeft gedaan. In de gehele eurozone is volgend

Lees verder  |  Reageer

Opinie Tom Kaars Sijpesteijn: 80 procent ondernemers had failliete afnemer

14 november 2013 - AMSTERDAM - Vorige week was de Credit Expo. Het was voor ondernemers weer een interessant evenement waar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van credit management producten weer werden gepresenteerd. Zie ook: Opinie Tom Kaars Sijpesteijn: Oprekken betalingstermijnen leidt tot problemen bij

Lees verder  |  Reageer

Opinie Tom Kaars Sijpesteijn: Oprekken betalingstermijnen leidt tot problemen bij MKB

31 oktober 2013 - AMSTERDAM - De laatste jaren lijkt het een trend te zijn bij (vooral) grotere bedrijven om betalingstermijnen naar hun leveranciers op te rekken. Dit was een van de redenen dat er op 16 maart van dit jaar een nieuwe wetgeving van

Lees verder  |  Reageer

Gebruik een incassobureau in de strijd tegen wanbetaling

31 oktober 2013 - AMSTERDAM - Atradius voert jaarlijks de Global Collections Review uit. Een rapport (in drie delen) over het incassogedrag van bedrijven wereldwijd. Het onderzoek laat de regionale verschillen zien, en geeft aan wat bedrijven belangrijk vinden bij het inschakelen van een incassobureau.

Lees verder  |  Reageer

Vernieuwd: Checklist offertes en facturen

07 oktober 2013 - ABCOUDE - Offertes en facturen zijn noodzakelijk voor elk bedrijf. Maar het is nog niet gemakkelijk om goede offertes en facturen te maken. Facturen moeten bovendien aan wettelijke eisen voldoen. En natuurlijk wil je graag dat je facturen snel worden betaald.

Lees verder  |  Reageer

Opinie Tom Kaars Sijpesteijn: Bijspijkeren op de Credit Expo 2013

03 oktober 2013 - AMSTERDAM - Het is inmiddels oktober en de vakantie ligt inmiddels al weer ver achter ons. Ik merk dit altijd aan de uitnodigingen voor events, seminars en congressen die vanaf september weer traditiegetrouw van start zijn gegaan. Het is natuurlijk belangrijk

Lees verder  |  Reageer

Optimaliseer je debiteurenbeheer

03 oktober 2013 - AMSTERDAM - Het proces van een lead tot een betaalde factuur kan van onderneming tot onderneming verschillen, maar in grote lijnen is ons advies in de procedure bijna altijd vergelijkbaar. In dit artikel een goed voorbeeld van een optimaal proces om

Lees verder  |  Reageer

7 stappen bij wanbetaling

19 september 2013 - AMSTERDAM - Je doet er alles aan om je debiteurenportfolio zo goed mogelijk te beheren. Toch komt het voor: je klant betaalt niet op tijd. Wat nu? Het beste advies in 7 stappen voor een consequent aanmaningsbeleid.   •    Wees late betalers altijd

Lees verder  |  Reageer

Column Tom Kaars Sijpesteijn: Meer steun voor het MKB

05 september 2013 - Vorige week zag ik een thema-uitzending van EenVandaag over het midden- en kleinbedrijf. Hierin werd onder meer aangegeven dat ruim vier op de 10 ondernemers in het midden- en kleinbedrijf er financieel niet al te goed voor staat. Volgens de uitzending

Lees verder  |  Reageer

MKB in gevaar door stijging wanbetalingen

05 september 2013 - ABCOUDE - Vrijwel alle MKB’ers in Nederland hebben te maken met wanbetalingen, terwijl slechts 2,2 procent is verzekerd tegen de gevolgen hiervan. Zo lopen veel bedrijven omzet mis en komt de continuïteit van bedrijven in gevaar. Dit zijn de conclusies uit

Lees verder  |  Reageer

Extra controle op BTW-balansschulden

04 september 2013 - ABCOUDE – De Belastingdienst intensiveert vanaf deze week de controles op BTW-balansschulden.  Heeft u nog openstaande BTW-schulden over voorgaande jaren, geef deze dan zo snel mogelijk door. •    Al voor 76 miljoen aan achterstallige BTW opgehaald •    Tienduizenden ondernemers lopen achter •    Controleer

Lees verder  |  Reageer

De meest gebruikte smoezen bij wanbetaling

08 augustus 2013 - AMSTERDAM - Wanbetalers kun je vaak in twee categorieën indelen: zij die niet willen betalen en zij die niet kunnen betalen. Wanbetalers die niet willen betalen zorgen vaak voor serieuze problemen. Daarnaast gebruiken zij geregeld smoezen. Soms voorspelbaar, soms gewoon vervelend

Lees verder  |  Reageer

MKB teert op eigen vermogen

24 juli 2013 - ABCOUDE - MKB’ers moeten proberen het eigen vermogen op te vijzelen. De laatste jaren hebben zij door de crisis hierop ingeteerd. Uit onderzoek van Panteia/EIM blijkt dat het hard nodig is om als ondernemer minder financieel kwetsbaar te worden. •    Bescheiden herstel

Lees verder  |  Reageer

NBSO ondersteunt Nederlands MKB bij zakendoen met Britten

16 juli 2013 - ABCOUDE - Zaken doen met de Britten kan veel omzet opleveren. Angelique Meyer (foto), chief representative van het NBSO in Manchester, helpt Nederlandse MKB’ers voet op Britse grond te zetten. Deze hulp wordt vanuit de Nederlandse overheid aangeboden en is laagdrempelig

Lees verder  |  Reageer

Zo worden je facturen wél betaald

27 juni 2013 - AMSTERDAM - Afgelopen jaar was er weer een recordaantal faillissementen en ook dit jaar zal het aantal faillissementen een belangrijke rol spelen in onze economie. Niet heel erg positief, maar wel de realiteit. Als je afnemer failliet gaat is de kans

Lees verder  |  Reageer

Tom Kaars Sijpesteijn : Voorkom openstaande facturen in de zomervakantie!

13 juni 2013 - AMSTERDAM - We zitten inmiddels halverwege juni en de zomervakantie komt er weer aan. Hier kijk ik zelf altijd wel naar uit. Lekker ontspannen, zonder dat je continu bezig bent met werk. Zie ook: Beter concurreren met leverancierskrediet Maar niet iedereen is

Lees verder  |  Reageer

Alternatieven voor wanbetalers

10 juni 2013 - ABCOUDE - Debiteuren negeren massaal betalingstermijnen. Ruim een derde van de ZZP’ers heeft zelfs te maken met een structurele overschrijding van de betalingstermijn. Een populaire maatregel is vooruitbetaling. Andere oplossingen, zoals het scannen van de kredietwaardigheid van je klant en factoring 

Lees verder  |  Reageer

Meer liquiditeit voor klein MKB

06 juni 2013 - ABCOUDE - Nu banken veelal afhaken, is het lastig om als ondernemer je financiering rond te krijgen. Daarom is onderzoek gedaan naar een laagdrempelige financieringsoplossing voor het MKB. Ondernemers kunnen vanaf nu zonder businessplan, maar met recente jaarcijfers binnen 1 week

Lees verder  |  Reageer

Opinie Tom Kaars Sijpesteijn: Beter concurreren met leverancierskrediet

30 mei 2013 - AMSTERDAM - Gisteren heeft Atradius de Betalingsbarometer uitgebracht, een publicatie gebaseerd op een internationaal onderzoek over het betalingsgedrag tussen bedrijven. Ik zal niet te veel ingaan op de inhoud van dit onderzoek, want een samenvatting kun je lezen in het andere

Lees verder  |  Reageer

Gebrek aan cash zet winst onder druk

30 mei 2013 - AMSTERDAM - Ruim 42 procent van de Nederlandse bedrijven vreest dat de dalende vraag naar producten en diensten hun winstgevendheid in de weg staat. Tegelijkertijd zegt slechts 8,3 procent van de Nederlandse ondernemers dat hun groei wordt belemmerd door het restrictieve

Lees verder  |  Reageer

Kleine ondernemer laat subsidies liggen

28 mei 2013 - ABCOUDE - Kleine ondernemers laten veel geld liggen. 85 procent van de MKB’ers die investeren in innovatie of duurzaamheid betaalt de investering onnodig helemaal zelf. Van subsidies voor innovaties maakt slechts 3 procent van de ondernemers gebruik, voor duurzaamheid 2 procent.

Lees verder  |  Reageer

Ondernemers zetten mes in personeelskosten

27 mei 2013 - ABCOUDE - Bezuinigen op personeelskosten blijft in trek. Ondernemers zoeken het niet meteen in een loonoffer, zoals kortgeleden bij Capgemini. Bijna de helft van de ondernemers vindt wel dat er best kan worden bezuinigd op de reiskosten. Populaire maatregelen zijn een

Lees verder  |  Reageer

'Accountant moet meedenken'

24 mei 2013 - ABCOUDE - De meeste MKB’ers zien hun accountant meer als adviseur dan als controleur. Ondernemers verlangen ook dat de accountant als sparringpartner optreedt. Juist het duiden van de cijfers geeft toegevoegde waarde, vinden zij. •    Behoefte aan strategisch advies •    Kantoren moeten

Lees verder  |  Reageer

Twijfel over snelle invoering kredietunies

22 mei 2013 - ABCOUDE - De vorming van kredietunies in Nederland is nog geen gelopen race. Dit zegt Paul van Oyen van Kredietunie Nederland (KN). De verwachting is dat De Nederlandse Bank na de zomer KN een bankvergunning zal verlenen, maar Van Oyen is

Lees verder  |  Reageer

Angel uit Belastingplan 2013

04 april 2013 - ABCOUDE - Een gewraakte maatregel uit het Belastingplan 2013 is van de baan. De fiscale meldingsplicht, die op 1 januari werd ingevoerd, geldt niet bij aankoopfinanciering, vormen van leasing en huurkoop. De fiscus kan nu niet meer goederen vorderen die weliswaar

Lees verder  |  Reageer

Wet betalingstermijnen toegelicht

04 april 2013 - ABCOUDE - Per 16 maart aanstaande zijn betalingstermijnen wettelijk vastgelegd. Nu gelden er wettelijke betalingstermijnen voor handelstransacties tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven enerzijds en overheidsinstanties anderzijds. • Maximale betalingstermijnen ter bescherming van het MKB • Wanneer is de wet van toepassing? •

Lees verder  |  Reageer

Skimmen bankpas op z'n retour

03 april 2013 - ABCOUDE - De kans dat een bankpas wordt geskimd in winkels en de horeca is tot een minimum gedaald. De betaalautomaten in de 'bemande' retailmark zijn de laatste maanden niet meer aangevallen, meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). • Fraude

Lees verder  |  Reageer

Betalingsproblemen dreigen voor ondernemers

27 maart 2013 - ABCOUDE -  Veel ondernemers komen volgend jaar in betalingsproblemen als de nieuwe Europese betalingsstandaard SEPA wordt ingevoerd. Dat vrezen VNO-NCW en MKB-Nederland. Al eerder werd er gewaarschuwd voor ‘files bij de banken’ . De invoering van de nieuwe betalingsstandaard is gepland

Lees verder  |  Reageer

Incasso's voor muziek aan banden

26 maart 2013 - ABCOUDE - Heb je wel eens een muziekje aan op het werk? Dan heb je al snel te maken met de soms gepeperde afrekeningen van auteursrechtorganisaties. Het kabinet wil een einde maken aan de vele klachten over deze incasso’s. Per 1

Lees verder  |  Reageer

Gedupeerde MKB'er kan naar geld fluiten

18 maart 2013 - ABCOUDE - MKB’ers die slachtoffer worden van phishing mails – nepmails uit naam van een bank waarin om gegevens wordt gevraagd -  worden niet meer schadeloos gesteld. "Als zakelijke klanten zelf nalatig zijn, dus codes hebben afgegeven of blijven computeren via

Lees verder  |  Reageer

Opinie Bert Bruning: Ken je klanten

14 maart 2013 - AMSTERDAM - Vorige week werd ik door RTL Nieuws geïnterviewd over de faillissementscijfers van het CBS. Nooit eerder was het aantal faillissementen in een maand zo hoog. En in deze cijfers waren de eenmanszaken nog niet eens meegenomen. Zie ook: Kenmerken van

Lees verder  |  Reageer

Kenmerken van een ondernemer in problemen

14 maart 2013 - AMSTERDAM - Om winstgevend te blijven als ondernemer, zul je voor je werkzaamheden wel betaald moeten worden. Toch komt het helaas regelmatig voor dat leveranciers te maken krijgen met het faillissement van een afnemer. Hoe weet je nu of een van

Lees verder  |  Reageer

Tips voor een effectief debiteurenbeleid

06 maart 2013 - HARDENBERG - Onlangs werd bekend dat Nederland weer in een recessie is geraakt. Dat betekent dat de kans groter is geworden dat u met slecht betalende debiteuren te maken krijgt. Toch wilt u graag uw geld hebben; u hebt het immers

Lees verder  |  Reageer

Binnen 30 dagen betalen wettelijk verplicht

04 maart 2013 - ABCOUDE - Vanaf 16 maart gelden er wettelijke betalingstermijnen tussen bedrijven en tussen bedrijven en de overheid. Bedrijven zijn dan wettelijk verplicht elkaar binnen 30 dagen te betalen. Alleen bij overeenkomst mag er een langere termijn van maximaal 60 dagen worden

Lees verder  |  Reageer

Verplichte registratie ZZP'ers aangekaart

26 februari 2013 - DEN HAAG - Belangenbehartiger voor ZZP’ers PZO onderneemt actie tegen de nieuwe wet Waadi. Door de wet moeten veel ZZP’ers hun inschrijving bij de Kamer van Koophandel aanpassen. ZZP’ers die dit nalaten, riskeren een boete die kan oplopen tot € 36.000.

Lees verder  |  Reageer

Opinie Sharon Gesthuizen (SP): Leest u de kleine lettertjes wel?

06 februari 2013 - DEN HAAG - Veel ondernemers zullen zich in het volgende herkennen: Op een druk moment wordt u gebeld door een verkoper die beweert dat u op een bepaalde website adverteert. De verkoper stuurt u een fax, met de vraag dat even

Lees verder  |  Reageer

Buitenlandse omkoping harder aangepakt

21 januari 2013 - ABCOUDE - De straffen voor bedrijven die betrokken zijn bij buitenlandse omkopingszaken worden fors verhoogd. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie wil onder meer de boete koppelen aan de omzet van het foute bedrijf. •    OM bereidt eerste rechtszaken voor •    Verdubbeling aantal

Lees verder  |  Reageer

De elf opmerkelijkste pechgevallen

10 januari 2013 - DEN HAAG - U zit als ondernemer vaak op de weg en ziet vast geregeld auto’s langs de kant van de weg. Een technisch mankement of is er iets anders aan de hand? Naakte mannen, een lijk achter het stuur of

Lees verder  |  Reageer

Belastingplannen 2013

02 januari 2013 - WAGENINGEN - Op Prinsjesdag zijn de belastingplannen voor 2013 bekend gemaakt. Nederland moet fors bezuinigen en de maatregelen liegen er niet om. Inmiddels heeft het nieuwe kabinet Rutte II wat wijzigingen aangebracht in de Belastingplannen en nog wat extra maatregelen aangekondigd

Lees verder  |  Reageer

Op de fles: 10 oorzaken

17 december 2012 - AMSTERDAM - Jaarlijks blijft er in Nederland een paar miljard euro aan schuld openstaan na faillissementen. Dit jaar wordt er zelfs een recordaantal faillissementen verwacht. Maar waardoor ga je als ondernemer nu eigenlijk failliet? De 10 belangrijkste oorzaken van faillissementen. • Gebrek

Lees verder  |  Reageer

Uw geld binnen voor de feestdagen

03 december 2012 - AMSTERDAM - Veel ondernemers lopen aan het einde van het jaar tegen hetzelfde probleem aan. De drukte voor de feestdagen zorgt voor andere prioriteiten dan die openstaande facturen. Vervelend en lastig. Vooral omdat je zeker geen betaling hoeft te verwachten tussen

Lees verder  |  Reageer

Voorbeeldbrief: verzoek betalingsregeling

06 november 2012 - ABCOUDE - Veel bedrijven verkeren momenteel in zwaar weer. Wilt u uw hoofd boven water houden, dan is het van groot belang dat u erop let dat rekeningen tijdig worden betaald. Lukt dat niet en krijgt u een brief van een

Lees verder  |  Reageer

Opinie Bert Bruning: Creditmanagement is een vak

22 oktober 2012 - AMSTERDAM - De werkloosheid is dit jaar voor het eerst sinds 1996 gestegen boven de 500.000. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat is natuurlijk niet het goede nieuws waar ik zoals altijd voorstander van ben,

Lees verder  |  Reageer

Voorbeeldbrief: protest tegen incasso

16 oktober 2012 - ABCOUDE - Als u een brief van een incassobureau ontvangt, kan het zijn dat u het niet eens bent met de vordering. Bijvoorbeeld omdat u de betreffende rekening al hebt betaald. Stuur dan een brief met betalingsbewijzen naar het incassobureau. De

Lees verder  |  Reageer

Certificaat verplicht bij verzenden aangifte

27 september 2012 - ABCOUDE - De aangifte VpB en IB voor ondernemers moet per 1 januari 2013 via Standard Business Reporting (SBR) worden aangeleverd aan de Belastingdienst. Dat vergt de nodige aanpassingen in uw fiscale software of die van uw boekhoudkantoor. Tevens moet u

Lees verder  |  Reageer

4 manieren om uw vordering te innen

07 augustus 2012 - ABCOUDE - Als uw debiteuren uw facturen niet betalen, kunt u ernstig in de problemen komen. Heeft u na het versturen van diverse aanmaningen en een sommatiebrief nog steeds niet uw geld, dan is het tijd om verdere stappen te ondernemen.

Lees verder  |  Reageer

Let op nieuwe incassoregels

03 juli 2012 - ABCOUDE - De nieuwe incassowet is sinds 1 juli van kracht. In deze wet is een regeling opgenomen voor de vergoeding van  incassokosten. Let goed op de nieuwe regeling voordat u incassokosten in rekening brengt. De redactie zet de belangrijkste wetswijzigingen

Lees verder  |  Reageer

5 tips tegen wanbetaling

18 juni 2012 - AMSTERDAM/ABCOUDE - Nu de economie tegenzit, groeit de kans dat klanten hun facturen te laat of zelfs niet betalen. Dat gaat op zijn minst ten koste van uw liquiditeit. Wat kunt u doen om uw geld te krijgen? 5 Tips tegen

Lees verder  |  Reageer

Veel ondernemers niet voorbereid op wanbetaling

22 mei 2012 - AMSTERDAM/ABCOUDE - Nederlandse ondernemers leveren massaal op krediet. De meeste van hen krijgen vervolgens rekeningen niet betaald. Bij sommige ondernemers kost dat zelfs een kwart van de omzet of meer. Toch dekt bijna de helft van de ondernemers zich niet tegen

Lees verder  |  Reageer

Voorbeeld: Offerte

01 mei 2012 - ABCOUDE - Als u dienstverlener bent, is het vaak een hele klus om een duidelijke offerte te maken. Toch is het wel van belang dat u in uw offerte de opdracht, werkwijze en de kosten zo helder mogelijk omschrijft. Daarmee voorkomt

Lees verder  |  Reageer

Veel MKB'ers in ernstige geldproblemen

26 maart 2012 - ABCOUDE - Ondernemers met financiële problemen, trekken doorgaans te laat aan de bel. "Twee voor twaalf of zelfs twee over twaalf komen ze hier," zegt de kersverse Zakenvrouw van het Jaar 2012 Jacqueline Zuidweg hierover. Zij zit al 17 jaar in

Lees verder  |  Reageer

Nieuwe advertentiefraudeurs actief

13 maart 2012 - ABCOUDE - Er zijn weer veel meldingen van advertentiefraude bij de redactie binnengekomen. Dankzij deze meldingen heeft de redactie weer een nieuwe lijst met voorbeelden van advertentiefraude opgesteld, waardoor ondernemers weer gewaarschuwd kunnen worden voor de verschillende malafide bedrijven. •    Nieuwe voorbeelden

Lees verder  |  Reageer

Conflict over hoge rekening is te voorkomen

06 maart 2012 - ABCOUDE - Veel geschillen gaan over een onverwacht hoge rekening van een partij die werkzaamheden voor u heeft verricht. Waarom zijn meer uren in rekening gebracht? U snapt er niets van en een conflict ligt op de loer. Mr. Hans Heldingen,

Lees verder  |  Reageer

Een derde bedrijven heeft te weinig cash

24 november 2011 - ABCOUDE - Leveren van goederen of diensten is één, betaald krijgen is twee.  Het probleem is namelijk dat veel bedrijven te weinig cash hebben. Bijna 1 op de 3 bedrijven voldoet - wereldwijd - zijn rekening te laat  door een gebrek

Lees verder  |  Reageer

Voorbeeld: incassobrief

15 november 2011 - ABCOUDE - Het aantal onbetaalde facturen neemt steeds meer toe. Voor u als ondernemer is het verstandig om niet te lang te wachten met het incasseren van facturen. Hoe dichter u op de betaling zit, hoe sneller en makkelijker u uw

Lees verder  |  Reageer

Incassozaken blijven te lang liggen

11 november 2011 - LEUSDEN - Het gros van de ondernemers is te afwachtend met het incasseren van openstaande facturen. Ondernemers spreken debiteuren niet of te laat aan op hun betalingsgedrag uit angst om de relatie op het spel te zetten. Het aantal onbetaalde facturen

Lees verder  |  Reageer

Screen uw nieuwe klanten

21 juli 2011 - ABCOUDE - Veel ondernemers hechten waarde aan controle op de kredietwaardigheid van afnemers. Uit een onderzoek van Atradius blijkt dat 64 procent van de ondernemers dit als belangrijkste instrument ziet voor het beheersen van handelsrisico's in opkomende markten. •    'Internationale handel

Lees verder  |  Reageer

Eisen voor een goede offerte

05 juli 2011 - ABCOUDE - In tegenstelling tot een factuur, zijn aan een offerte geen wettelijke eisen gesteld. Maar feitelijk ligt er een overeenkomst wanneer een door u getekende offerte door de klant is ondertekend. Zorg er daarom voor, dat uw offerte ‘compleet’ is,

Lees verder  |  Reageer

Tips tegen wanbetalers

22 juni 2011 - ABCOUDE  - Het betalingsgedrag staat behoorlijk onder druk. Het aantal dagen voordat er wordt betaald  neemt toe en, nog erger, steeds vaker wordt er niet betaald.  Het MKB loopt hierdoor jaarlijks een miljard euro mis, is becijferd.  Dat zal u niet

Lees verder  |  Reageer

Brief aan de verhuurder melden gebreken

22 februari 2011 - Bij een huurwoning hebben de huurder en de verhuurder allebei onderhoudsverplichtingen: de huurder voor kleine herstelwerkzaamheden en klein onderhoud, de verhuurder voor de overige herstellingen en onderhoud. Als een verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen niet nakomt, moet de huurder de onderhoudsgebreken zo snel

Lees verder  |  Reageer

Flinke boetes voor trage betalers facturen MKB

10 februari 2011 - ABCOUDE - Wanbetaling is een risico voor elke ondernemer. Dat is de reden waarom de Europese Unie een richtlijn tegen wanbetaling heeft aangenomen. Ondernemers en overheden die facturen meer dan 30 dagen na de factuurdatum betalen, krijgen boetes. De maatregelen moet

Lees verder  |  Reageer

Orderbevestiging: Voorbeeldbrief

08 februari 2011 - ABCOUDE - Een orderbevestiging gebruikt u om uw klant te informeren dat u zijn bestelling heeft geplaatst. Daarnaast is het een handig middel voor uzelf en uw klant om te controleren of de bestelling is omgezet in de juiste order. Het

Lees verder  |  Reageer

Aanmaning: Voorbeeldbrief

11 januari 2011 - ABCOUDE – Oplopende betalingstermijnen kosten uw bedrijf geld. Een goed debiteurenbeheer is een belangrijk middel om dat te voorkomen. Nederlandse bedrijven hanteerden daarom in 2010 strengere betalingstermijn dan voorheen: hun gemiddelde betalingstermijn werd teruggebracht van 33 naar 30 dagen. Wat ook

Lees verder  |  Reageer

Checklist Zo betaalt uw buitenlandse klant

23 december 2010 - ABCOUDE - Stel, u heeft aantrekkelijke buitenlandse klanten gevonden, u levert uw producten, en er wordt niet betaald. Wat nu? Had u dit kunnen weten? Feit is dat elk land zijn eigen betalingsgewoontes heeft. En die lopen nogal uiteen. Doet u

Lees verder  |  Reageer

Kennistest: Hoe laat ik mijn klanten sneller betalen?

17 december 2010 - ABCOUDE – Tijdens de crisis zijn de betalingstermijnen behoorlijk opgelopen. Sommige klanten zitten bovenop hun geld en zoeken vaker de grenzen van uiterste betalingsdata op. Deze praktijk kan u als ondernemer veel geld kosten. Een goed debiteurenbeheer is daarom juist nu

Lees verder  |  Reageer

Belangrijkste douanewijzigingen 2011: Checklist

16 december 2010 - ABCOUDE - Per 1 januari 2011 verandert een aantal belangrijke regels met betrekking tot de douane. Als gevolg van EU-wetgeving wordt het nieuwe Import Control System ingevoerd. Ook moet er vanaf 2011 voor alle goederen die de EU binnenkomen een Summiere

Lees verder  |  Reageer

Btw binnen de EU: Checklist

11 november 2010 - ABCOUDE - Wie exporteert naar landen binnen de Europese Unie, heeft met andere btw-regels te maken dan we gewend zijn in het binnenlandse verkeer. Dat betekent dat u ook andere gegevens in uw aangifte omzetbelasting moet invullen. En dan is er

Lees verder  |  Reageer

Internationaal factureren: Checklist

04 november 2010 - ABCOUDE - Verkoopt u wel eens een product aan het buitenland of heeft u plannen om dit te gaan doen? Dan stuurt u uw klant ook een factuur. Maar een internationale factuur is niet hetzelfde als een binnenlandse factuur. De Checklist

Lees verder  |  Reageer

Checklist Douane 2011

21 oktober 2010 - ABCOUDE - Heeft u plannen voor internationale handel? Dan krijgt u met de douane te maken, vooral als u zaken doet met bestemmingen buiten de Europese Unie. Maar wat moet u doen als u gaat exporteren? Welke eisen stelt de douane

Lees verder  |  Reageer

Factureren en incasseren: Checklist

05 oktober 2010 - ABCOUDE - Factureren doet u vast graag, winst maken is tenslotte uw doel. Maar u wilt ook incasseren en dan is met het sturen van facturen de kous vaak niet af. Kleine en middelgrote ondernemers lopen per jaar 1,3 miljard mis

Lees verder  |  Reageer

Wat weet u van incassozaken?

24 augustus 2010 - ABCOUDE - Door de crisis lopen betalingstermijnen op. Klanten zitten bovenop hun geld en zoeken vaker de grenzen van uiterste betalingsdata op. Deze praktijk kan u als ondernemer veel geld kosten. Een goed debiteurenbeheer is daarom juist nu erg belangrijk. Wat

Lees verder  |  Reageer

Minder aanmaningen, snellere betaling

13 augustus 2010 - ABCOUDE - Door de economische crisis hanteren Nederlandse bedrijven anno 2010 strengere betalingstermijn dan voorgaande jaren. Zij hebben hun gemiddelde betalingstermijn voor binnen- en buitenlandse klanten teruggebracht van 33 naar 30 dagen. Maar wat te doen als deze termijn is verstreken

Lees verder  |  Reageer

De 20 voordelen van elektronisch factureren

12 augustus 2010 - ABCOUDE - Elektronisch factureren heeft voor ondernemers nogal wat voordelen. Samen met Stef Schilder van DHL Express, de logistieke dienstverlener die zelf deze zomer het elektronisch factureren invoerde, stelde de redactie een lijst van 20 voordelen voor de ondernemer op. Overheden

Lees verder  |  Reageer

Verzoek vooruitbetaling: Voorbeeldbrief

20 juli 2010 - ABCOUDE - Uit onderzoek blijkt dat het MKB jaarlijks ruim een miljard euro misloopt, doordat facturen te laat of niet betaald worden. Alle Nederlandse bedrijven bij elkaar boekten in 2009 10 miljard euro af aan niet betaalde rekeningen. Vooral bedrijven met

Lees verder  |  Reageer

Excuses onterechte aanmaning: Voorbeeldbrief

13 juli 2010 - ABCOUDE - Te laat of nooit betaalde facturen kosten het MKB geld. We schreven al, dat er dus geld te verdienen valt met het nauwkeurig bij (laten) houden van uw debiteurenadministratie. Door de crises zijn veel bedrijven zich hier bewuster van

Lees verder  |  Reageer

Uw machtsmiddelen bij wanbetalers

14 juni 2010 - ABCOUDE - Door de crisis moet iedereen beter op zijn geld letten, waardoor betalingstermijnen kunnen oplopen. Dit kan u als ondernemer flink wat geld kosten. In 2009 liep het MKB ruim 1 miljard euro mis door te laat of nooit betaalde

Lees verder  |  Reageer

Het retentierecht is er voor u, vooral nu

10 juni 2010 - ABCOUDE - Door de crisis moet iedereen beter op zijn geld letten, waardoor betalingstermijnen kunnen oplopen. Dit kan u als ondernemer flink wat geld kosten. In 2009 liep het MKB ruim 1 miljard euro mis door te laat of nooit betaalde

Lees verder  |  Reageer

Opinie: Uw klanten kunnen wel sneller betalen

07 juni 2010 - LEUSDEN - In de zomer van 2007 begon de kredietcrisis in de Verenigde Staten. De crisis bereikte vervolgens Nederland en zorgde ervoor dat ons land in een recessie belandde. Inmiddels is de economie begonnen aan een langzaam herstel. Op het gebied

Lees verder  |  Reageer

Ken uw recht in het buitenland

03 juni 2010 - AMERSFOORT/ABCOUDE - Stel u doet een levering aan België. Welk recht geldt er dan, het Nederlandse of het Belgische? En als de klant niet betaalt, hoe haalt u dan alsnog uw geld? Internationaal zaken doen geeft een nieuwe dimensie aan uw

Lees verder  |  Reageer

Uit handen geven incasso: Voorbeeldbrief

01 juni 2010 - ABCOUDE – Uit onderzoek blijkt dat het MKB jaarlijks ruim een miljard euro misloopt, doordat facturen te laat of niet betaald worden. Meer dan de helft van de ondernemingen heeft hier last van, vooral bedrijven met een hoge omzet. Er valt

Lees verder  |  Reageer

Zo vindt u een goede boekhouder

10 mei 2010 - ABCOUDE - U houdt natuurlijk meer zicht op de financiële situatie van uw bedrijf als u zelf de boekhouding doet. Maar dat wordt al snel erg ingewikkeld en erg tijdrovend. Wanneer voor u het moment is aangebroken dat u het liever

Lees verder  |  Reageer

Checklist voor een succesvolle offerte

26 april 2010 - ABCOUDE - Een potentiële klant vraagt u een offerte uit te brengen. Wat moet er in elk geval in de offerte staan? En hoe maakt u uw offerte aantrekkelijk? In samenwerking met Alex de Jong, senior tender coördinator van DHL, beschrijven

Lees verder  |  Reageer

Checklist offerteaanvraag

20 april 2010 - ABCOUDE - Stel u wilt een offerte aanvragen. Wat moet er dan in staan? En als u een offerte in het buitenland aanvraagt? In samenwerking met Alex de Jong, senior tender coördinator van de logistieke dienstverlener DHL Express maakte de redactie

Lees verder  |  Reageer

Waarom bestaat er een douaneplicht voor goederen?

11 maart 2010 - AMERSFOORT - De douane speelt wereldwijd een belangrijke rol bij de invoer en uitvoer van goederen. De douane wil namelijk controle houden over de goederen die ons land binnenkomen en uitgaan, zowel op het gebied van belastingen, veiligheid, volksgezondheid als milieu.

Lees verder  |  Reageer

8 Tips om uw zakenpartner te screenen

09 november 2009 - ABCOUDE - Ongetwijfeld heeft u al eens te maken gehad met wanbetalers of zelfs oplichters. Hoe kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt? In ons artikel van vorige week bleek dat leugenaars niet waterdicht aan hun gedrag te herkennen zijn. Feiten

Lees verder  |  Reageer

12 Boekhoudtips voor een goede jaarafsluiting

12 oktober 2009 - ABCOUDE - Een gestructureerde en kloppende administratie is een must voor elke ondernemer. Nu het einde van het jaar nadert, komt ook de jaarafsluiting van uw boekhouding in zicht. Om het u te vergemakkelijken, geeft BusinessCompleet.nl u 12 handige boekhoudtips voor

Lees verder  |  Reageer

Acht fiscale maatregelen voor de ondernemer

07 september 2009 - ABCOUDE - De overheid heeft een aantal fiscale wetten veranderd die van toepassing zijn op ondernemers. De redactie van BusinessCompleet.nl zet de belangrijkste wetswijzigingen voor u op een rij. Zo kunt u direct zien welke veranderingen er zijn en welke gevolgen

Lees verder  |  Reageer

13 Kredietcrisis exporttips op een rij

04 juni 2009 - ABCOUDE - Deze week werd bekend dat de Australische economie tegen alle verwachting in groeit. En dat met deze financiële crisis. Dus, als u exportplannen hebt, is dat het land waar u met een gerust hart uw producten kwijt kunt. Of

Lees verder  |  Reageer

Tien oorzaken voor faillissement

27 januari 2009 - ABCOUDE - De verslechterde economie, geen krediet meer krijgen, wanbeleid of een veranderende markt zijn belangrijke reden waarom bedrijven failliet gaan. BusinessCompleet.nl zette voor u de tien belangrijkste oorzaken voor faillissement op een rij. TIP, lees ook: Help, mijn klant gaat failliet Maar

Lees verder  |  Reageer

Help, mijn klant gaat failliet

27 januari 2009 - ABCOUDE - Als een klant failliet gaat is dat ook heel vervelend voor uw bedrijf. In de meeste gevallen kunt u de schade dan niet op iemand verhalen. Jan van den Tillart, manager incasso bij Aertery geeft enkele tips. TIP, lees ook:

Lees verder  |  Reageer

Onderzoek: Kredietcrisis heeft amper invloed op betalingsgedrag

19 januari 2009 - ABCOUDE - De kredietcrisis heeft per saldo nauwelijks invloed op het betalingsgedrag. Uit onderzoek bij 1029 respondenten door BusinessCompleet.nl, blijkt dat ongeveer evenveel ondernemers een langere als een kortere betalingstermijn van hun klanten ervaren. De uitslag van het onderzoek is opmerkelijk.

Lees verder  |  Reageer

Conflict over uw factuur? In 5 stappen naar een oplossing

09 januari 2009 - ABCOUDE - Het kan voorkomen dat u een conflict met een klant heeft over een factuur. Wat kunt u daaraan doen? BusinessCompleet.nl geeft u de oplossing in vijf stappen... Stap 1: Blijf rustig en zakelijk Soms ontstaat er een conflict tussen klant en

Lees verder  |  Reageer

10 Tips om te besparen op uw accountant

17 december 2008 - ABCOUDE – De administratie, jaarrekening en belastingaangifte leveren de ondernemer jaarlijks een behoorlijke rekening op van de accountant. Goed nieuws: op deze kosten kan worden bespaard. BusinessCompleet.nl geeft u tien tips. Tip: Zie ook Boekhouder, accountant of zelf doen Middelgrote en grote ondernemingen

Lees verder  |  Reageer

Tips en trucs voor uw offerte

11 december 2008 - ABCOUDE - Het nieuwe jaar komt eraan en naar het schijnt ook de recessie. Een goed moment om eens over offertes na te denken. Maar wat maakt een goede offerte en zijn er wettelijke vereisten? Wat is een offerte Een offerte is

Lees verder  |  Reageer

Algemene voorwaarden opstellen helpt conflicten te voorkomen

08 december 2008 - ABCOUDE - Algemene voorwaarden gelden voor alle overeenkomsten die u sluit met uw klanten. Bij het gebruik van algemene voorwaarden stelt de wet wel twee eisen: ze mogen niet onredelijk zijn en u moet uw klant de mogelijkheid bieden de voorwaarden

Lees verder  |  Reageer

Hoe deurwaarders incasseren

21 november 2008 - ABCOUDE - Steeds meer kopen op krediet, een verslechterende betalingsmoraal en een verzwakkende economie, zorgen voor meer vraag naar de diensten van deurwaarders en incassobureaus. Intussen vindt de overheid dat de hoge incassotarieven de schuldenproblematiek verergeren. Tip: Lees ook het nieuwe

Lees verder  |  Reageer

Kabinet pakt tarieven incassobureaus aan

12 november 2008 - DEN HAAG - Minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie) gaat woekertarieven die incassobureaus bij het innen van schulden hanteren, wettelijk aanpakken. Dat heeft de bewindsman dinsdag toegezegd in een debat met de Tweede Kamer. Hirsh Ballin kon niet zeggen hoe hij de woekertarieven

Lees verder  |  Reageer

De juiste printer kiezen loont de moeite

13 oktober 2008 - ABCOUDE - Bij aanschaf van een computer wordt vaak uitvoerig gekeken naar specificaties en prestaties. Bij een printer is dat zeker niet minder belangrijk. Daarbij is van belang hoeveel u als gebruiker denkt te gaan afdrukken, maar vooral ook voor

Lees verder  |  Reageer

Kleine bedrijven kwetsbaar voor fraude

28 juli 2008 - AMSTERDAM – Kleine ondernemingen hebben een extra grote kans om slachtoffer te worden van fraude, zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse associatie van gecertificeerde fraudeonderzoekers (Association of Certified Fraud Examiners). Het onderzoek naar de zogeheten ‘occupational fraud’ is gebaseerd

Lees verder  |  Reageer

Tips tegen Frauduleuze bedrijven

25 juli 2008 - ABCOUDE - Niet geheel verbaasd nam de redactie kennis van de veroordeling van Pieter K., door de rechtbank in Rotterdam. FD.nl vermeldt dat hij in overeenstemming met de eis van het OM, 4 jaar cel heeft gekregen voor valsheid in

Lees verder  |  Reageer

Online boekhouden heeft de toekomst

30 mei 2008 - ABCOUDE - Iedere ondernemer moet boekhouden. Dat kan ook online. In hoeverre wil de ondernemer in het midden- en klein bedrijf zijn schoenendoos inruilen voor online-boekhouden? En wat zijn de voor- en nadelen van online boekhouden? Wat is online

Lees verder  |  Reageer

Omgaan met de klant

26 mei 2008 - ABCOUDE - De klant wordt steeds mondiger, veeleisender en bepaalt zelf wanneer wordt overgegaan tot kopen. Ook voor de startende mkb-ondernemer is het moeilijk om aan de eisen van klanten te voldoen. Businesscompleet zette een aantal tips en trucs op

Lees verder  |  Reageer

Wanbetaling: meest riskante landen in de Europese Unie, top 10

07 mei 2008 - Plek 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Land Portugal Griekenland Tsjechië Cyprus Hongarije Slowakije Polen Litouwen Spanje Italië Index 182 174 173 172 160 160 159 158 158 157 Ter vergelijking:   Plek 11 13 14 15 17 23 24 25 Land België Duitsland Engeland Nederland Frankrijk Noorwegen Zweden Finland Index 154 151 150 149 145 130 126 124 Bron: European Payment Index 2007, Intrum Justitia • Index 100 = geen risico • Er zijn 25 Europese landen onderzocht, ongeveer de landen van de Europese Unie • Bulgarije, Roemenië,

Lees verder  |  Reageer

Krijg uw export betaald: 12 tips en 4 feiten

07 mei 2008 - ABCOUDE - Exporteren is een avontuur dat veel ondernemers aantrekt. Alleen, hoe zorgt de exporteur dat hij zijn spullen afgerekend krijgt? Businesscompleet sprak met Leen van Walsum van export consultancy Walconex en maakte een lijst van 12 tips en

Lees verder  |  Reageer

Handel over de grens deel 6: de leveringscondities

23 april 2008 - De leveringscondities. In de condities is sprake van veel verschillende termen. Door zogenaamde Incoterms te gebruiken in plaats van "Af-Fabriek of "Franco Huis of andere termen, is daardoor geregeld: - welke kosten verkoper of koper moet betalen, - wie het transportrisico draagt, - wanneer

Lees verder  |  Reageer

De tijd van de ondermaatse websites is voorbij

07 mei 2007 - Een bedrijfs-site als visitekaartje, etalage en handdruk. De Gouden Gids voert de laatste jaren nadrukkelijker dan ooit campagne om adverteerders te werven. En gebruikt daarbij als boegbeeld van die campagne Katja Schuurman, volgens velen de mooiste vrouw van Nederland. Waarom? Antwoord:

Lees verder  |  Reageer

Gratis reclame voor iedereen

07 mei 2007 - Bij zakelijke teksten denken ondernemers in de eerste plaats aan drukwerk: aan folders en brochures. En verder aan advertenties, commercials, aan e-mail en aan de bedrijfssite. Maar dat is maar het topje van de ijsberg van de zakelijke

Lees verder  |  Reageer

Ondernemers opgelet: deponeer tijdig uw jaarrekening

07 mei 2007 - In de wet staat dat besloten vennootschappen, naamloze vennootschappen en stichtingen en verenigingen met ondernemersactiviteiten jaarlijks de jaarrekening dienen te deponeren bij de kamer van koophandel. Niet alle deponeringsplichtige ondernemingen deponeren echter (tijdig) de jaarrekening. Een goed moment dus om de

Lees verder  |  Reageer

Klantervaringen zijn van levensbelang

07 mei 2007 - Méér omzet, dat is waar veel ondernemers direct aan denken, als zij een keuze moeten maken tussen de vele contactmomenten en contactkanalen. Maar er is meer dan omzet alleen. Het juiste contactkanaal voor een bepaalde interactie met uw

Lees verder  |  Reageer