Ondernemen met de beste ondersteuning

Reacties

Mkb onderschat risico’s van slecht aannamebeleid

Helemaal meer eens. Toevallig dat ik ondernemers in het MKB help met het selecteren en ontwikkelen van ideale medewerkers door te kijken welke sollicitant het beste past en misfits eruit pik. Het resultaat is, dat het gewenste (productieve) gedrag zienderogen toe neemt.

Assessments zijn voor iedereen, zelfs een beetje psychologisch onderzoek verhoogt al de kans op topmedewerker!

Pauline Bos  |    |  28 oktober 2011

Checklist: Eerste werknemer

Goed personeel is als een lot in de loterij, checklist of niet. Als je iemand vindt die met hart en ziel voor de zaak gaat wees er zuinig op. Meest belangrijkste tip is de ervaring weegt niet op tegen de kosten. Oudere medewerkers kosten meer maar kunnen ook veel meer.

10ko  |    |  27 oktober 2011

Supermarkt presteert beter dan rest detailhandel

Voor de detailhandel heeft de consument zijn uitgaven teruggeschroefd door de crisis. Maar zachtjes aan beginnen de kosten voor nieuwe schoenen en kleding zich op te dringen. Deze uitgaven zullen de prijzen in de detailhandel gaan beinvloeden ten koste van de voeding.

eva | detailhandel  |    |  25 oktober 2011

Checklist: Eerste werknemer

Als je een checklist opstelt, lijkt het mij handig als die een logische volgorde heeft. Met deze lijst in de hand heb ik al iemand aangenomen voordat ik een sollicitatieprocedure start of een werknemer na heb getrokken op strafblad.

Wat ik zeer mis is dat de nieuwe manager eerst kennis van zaken moet hebben over het begeleiden van personeel. Punt 6 is voor mij dan ook een giller, ooit Personeelsbeleid opgesteld? Een opleiding op dat gebied mag voor mij bij punt 1 staan, zodat jouw toekomstig personeel geen vreemde toestanden moet ondergaan vanuit onwetendheid bij zijn manager.

Thecla  |    |  24 oktober 2011

Alle netwerkevenementen nu in één overzicht

Goedemorgen,
Bij dit artikel wil ik graag toevoegen dat dit geen uniek initiatief is en dat Netwerken in NL (http://www.netwerkeninnl.nl) veel meer informatie geeft.

Met bijna 400 deelnemers uit het hele land is hier erg veel te vinden op netwerkgebied.

Groet Nomi Leutholff
Netwerken in Nederland

Nomi Leutholff  |    |  21 oktober 2011

Tankstations willen weer alcohol verkopen

Ik kan mij geheel vinden bij het standpunt van de tankstationhouders. Politici weten totaal niet waar ze over praten en komen met voorstellen die kant nog wal raken.
Het is en blijft de volledige verantwoording van de bestuurder van een voertuig of hij wel of niet alcohol nuttigt.
Nu leggen we de verantwoording bij een kleine groep ondernemers, die daar financieel nadeel bij hebben. Verder leven we toch zo nodig in ons verenigd Europa, laten we dan op dat gebied de gelijkheid dan ook handhaven.
Of we bepalen in Nederland zelf wat we willen en stappen uit de EU, of we houden ons aan de Europese wetten. Dus een goede actie van deze groep ondernemers!
Wat niet wil zeggen dat ik voor drankgebruik achter het stuur ben, daar mag van mij een alcoholpercentage van maximaal 0% voor gelden, maar daar blijft de bestuurder zelf geheel verantwoordelijk voor. Laten politici zich eens gaan bemoeien met hun eigen hopeloze kennis van zaken en misschien moeten deze politici eens een keer echt gaan werken in onze maatschappij, gaan hun ogen heel misschien eens open!

Ron  |    |  20 oktober 2011

Vanaf 2013: één overheidsloket voor al uw zaken

Misschien dat we per direct kunnen we proefdraaien met een overheidsloket op #Saba, #Bonaire of een van de andere bijzondere gemeente.

Karel Verkerk  |    |  17 oktober 2011

Ondernemen zit in iedereen

Ik hoop dat de europese landen dit kunnen waar maken maar ik heb er een hard hoofd in. Alhoewel ik het wel een goed initiatief vind om ondernemende mensen te stimuleren.

Jessica den Oever | Payroll Works  |    |  14 oktober 2011

‘Privacyschending\' dieven en overvallers: niet minder dan een noodkreet

Het is erg goedkoop om onder het mom van Privacyschending de dader(s) in bescherming te nemen.
Juist het in bescherming nemen resulteert in hoge mate de anonimiteit van de dader(s).
Vanuit mijn werk als agressietrainer bij het Synergressie Instituut is bekend dat agressors het niet prettig vinden indien hun namen, foto's ed. in de openbarheid komen.
Immers, niet alleen de omgeving, maar ook de eigen familie, op het werk, alsmede de vrienden spreken hen vervolgens regelmatig aan op hun gedrag.
Laten we het weer ouderwetse sociale controle noemen, immers dat wordt wel geaccepteerd.
En ..................... zijn we daar niet mee opgegroeid ?

rob  |    |  11 oktober 2011

Vijf tips voor de selectie van bedrijfswagens (met roetfilter)

Goed artikel!
E.Maas

E.Maas  |    |  7 oktober 2011

Vijf tips voor de selectie van bedrijfswagens (met roetfilter)

Goed artikel over bedrijfswagens met een roetfilter.

M. Struyk  |    |  6 oktober 2011

Checklist: Competentiemanagement

Is er in het postcodegebied van 7556 ook nog een opleidingskundige io die zo'n stage opdracht wel zou willen doen voor een organisatie in Welzijn?

dan komen wij graag in contact met je.

Joop Kesler
E-mail j.kesler@hccnet.nl

Joop  |    |  3 oktober 2011

Ondernemer ziet nog steeds obstakels richting ‘de cloud’

Data 'in the cloud' opslaan kent ook grote risico's. Geen enkele vorm van electronische beveiliging is 100% waterdicht. Dat bewijzen de fraudegevallen met DigiD en het faillissement van Diginotar wel.

Ook KPN positioneert zich bepaald niet als een onderneming die het belang van de klant voorop heeft staan, dus om je data aan hen toe te vertrouwen lijkt op voorhand vragen om problemen.

En bijkomend 'probleem' is de verschillende wetgeving in de verschillende landen. Bij opslag 'in the cloud' is niet altijd bekend waar de data opgeslagen wordt, en de Amerikaanse overheid heeft bijvoorbeeld nogal makkelijk toegang tot alle informatie die op servers wordt opgeslagen die op Amerikaans grondgebied staan.

De suggestie dat Facebook en Skype 'clouddiensten' zijn vindt ik onterecht. Voor zover ik weet wordt bij geen van beide bedrijfsinformatie opgeslagen, maar worden deze diensten alleen maar gebruikt om informatie te delen.

Ook de definitie dat software en data via internet toegankelijk zijn dekt de lading niet. Onze software en data zijn ook via internet benaderbaar, maar de gegevens staan fysiek op onze eigen locaties opgeslagen, dus niet 'in the cloud'. Een essentieel verschil, met name op het gebied van beveiliging.

Heeft u ooit over de consequentie nagedacht dat u als ondernemer verantwoordelijk bent voor een adequate opslag en beveiliging van uw klantgegevens? Als de beveiliging van uw cloudprovider gehackt wordt, en zo ondenkbaar is dat niet aangezien het reeds meerdere keren is gebeurd, bent u daar voor aanspreekbaar.

Als de cloudprovider failliet gaat of gegevens verliest, bent u voor de belastingdienst aanspreekbaar. En ook dit scenario is niet ondenkbaar. Dit jaar is bijvoorbeeld Google de informatie van minimaal 100.000 klanten 'kwijtgeraakt'. Zowel gmail als agenda.

Dus ik hoor bij de 17% ongelovigen, en run mijn bedrijf zonder het evangelie van google, maar ik hoop dat mijn argumenten meer mensen aan het denken zetten. Zonder 'cloud' heb ik toch wereldwijd toegang tot alle gegevens, en ik weet tegelijkertijd dat ze veilig op eigen lokaties worden opgeslagen. De kans dat een kleine onderneming wordt gehackt is vele malen kleiner dan een Google, Microsoft of Amazon. Dat is voor hackers vele malen interessanter.

John  |    |  29 september 2011

Checklist: Competentiemanagement

Competentiemanagement lijkt erger dan dat het is; met gestructureerd logisch nadenken kom je een heel eind. Het moet alleen gedáan worden en dat kost in het begin heel veel tijd.

Begin
De eerste keer dat de organisatie zich hiermee gaat bezighouden, blijkt vaak dat zij antwoorden moet vinden op detailvragen over organisatie, talenten, kennis en vaardigheiden waar zij mogelijk nog niet diep over nagedacht heeft. Vragen waarvan de antwoorden van belang zijn voor een stabiele bedrijfsvoering die tot winst leidt.

Herhaling
Ook moet de visie op competentiemanagement enkele keren herhaald worden, voordat deze bij alle medewerkers van hoog tot laag beklijft; dat gaat veel fout, omdat de competentiemanagers er te snel van uitgaan dat medewerkers het wel weten als ze een keer over competentiemanagement hebben gehoord.
Als het competentiemanagement eenmaal handen en voeten heeft gekregen, heb je als directie of leidinggevende veel inzicht en dat helpt je bij de sturing, omdat zij dan weet wat de medewerkers wel of (nog) niet weten-kunnen-doen. De handelingen van de medewerkers bepalen immers de uitkomst van het bedrijfsresultaat.

Stage
Als opleidingskundige io vind ik dit een heerlijke klus om uit te zoeken voor directies/hrm die hier nog niet in thuis zijn; dat scheelt hen veel tijd.
Wil een directie in het postcodegebied 5800-6500 dat ik als een stageopdracht een start maak voor dit proces? Mail mij dan.

Jacqueline Gerrits  |    |  29 september 2011
Vorige  |  
159  160  161  162  ...  169