Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Bijna een derde van de Nederlanders shopt bewust minder door inflatie

Nederlander heeft begrip voor tekort winkelpersoneel en jaagt op koopjes door inflatie

Bijna een derde van de Nederlanders shopt bewust minder door inflatie

2 september 2022 - Het personeelstekort sijpelt door in elke sector; overal voelen werkgevers én werknemers dat de arbeidsmarkt krapper is dan ooit. De retailsector is hierin geen uitzondering. Daarnaast zorgt ook de huidige inflatie voor veranderingen in ons koopgedrag waardoor zowel consumenten als retailers de effecten merken. Maar wat blijkt? Winkelend Nederland heeft voor beide situaties begrip. Zo heeft drie op de vijf Nederlanders (61 procent) er begrip voor wanneer een bestelling later wordt bezorgd en worden zij creatief om bewuster met hun geld om te gaan.

Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van de Happy Index* van Manhattan Associates.

Stijgende prijzen zorgen voor koopjesjacht
Nederland lijdt onder de inflatie en consumenten houden de vinger op de knip. Bijna een derde van de Nederlanders (30 procent) shopt bewust minder door de inflatie. Daarnaast kijkt 41 procent vaker naar aanbiedingen en nog iets meer (42 procent) speurt bij een online aankoop altijd naar een kortingscode. Het vergelijken van meerdere websites om zeker te zijn van de goedkoopste deal is ook een goede manier om op de kleintjes te letten, bijna twee derde (64 procent) doet dit.
 
Aangepaste openingstijden
De gevolgen van het personeelstekort worden niet alleen opgemerkt bij het online winkelen en eventueel vertraagde bestellingen, ook in de winkelstraten is het voelbaar. Een van de voordelen van de fysieke winkel ten opzichte van de webshop is de mogelijkheid om producten te passen of testen voor het doen van een aankoop. Door het personeelstekort zijn sommige winkels genoodzaakt aangepaste openingstijden te hanteren en zijn niet alle paskamers beschikbaar. Toch raakt de helft van winkelend Nederland (49 procent) niet gefrustreerd wanneer paskamers gesloten zijn wegens personeelstekort, tegenover 22 procent die enige vorm van frustratie ervaart. 29 procent staat neutraal tegenover deze kwestie.

Duurzaamheid belangrijker dan bezorgkosten en -snelheid
Dat Nederlanders begrip hebben voor het personeelstekort is niet geheel verrassend als je kijkt naar wat zij belangrijk vinden tijdens het online shoppen. Ruim de helft van de Nederlanders (51 procent) hecht namelijk meer belang aan duurzaamheid dan aan de kosten en snelheid van bestellingen. Veel webwinkels geven tegenwoordig duurzame opties, bijvoorbeeld op het gebied van bezorging. Iets langer wachten, maar dan weet je wel dat de bezorger niet alleen voor jouw bestelling op en neer rijdt. Meer dan de helft (58 procent) vindt het prima als een bestelling een paar dagen later komt als deze gebundeld kan worden met andere bestellingen in de straat.
Pieter Van den Broecke, managing director bij Manhattan Associates Benelux en Duitsland: "Verschillende ontwikkelingen die we nu zien, zoals personeelstekort en inflatie, zijn uitdagend voor de retailsector, net als voor veel andere sectoren. De Nederlandse consument heeft gelukkig begrip, maar als retailer is dit ook het moment om te proberen een stap extra te zetten om ze in uitdagende tijden toch dichtbij te houden.
Bied voldoende flexibiliteit, bijvoorbeeld wat leveringsopties betreft. Bied de keuze om een bestelling thuis te laten bezorgen of via buy online, pick-up instore waarbij klanten een bestelling in de gewenste winkel kunnen afhalen op een tijdstip dat hen goed uitkomt. Naast zelfbediening is personalisatie ook de sleutel tot het opbouwen van een langdurige relatie. Investeer in het leren kennen van de klant, maak gebruik van data om voorkeuren te onthouden en daarop in te spelen. De consument staat allang aan het roer, retailers moeten naar hen luisteren om van klanten terugkerende fans te maken."
 

Doorsturen  |  4  |  Nieuwsbrief

Reacties

Zorgvergelijker

4-09-2022 17:53  |  

Dat het slecht gaat met de koopkracht is in bijna alle hoeken van de samenleving te merken. En ook online zie je de vraag en soms de wanhoop naar voordeligere producten en diensten.

Waar we jaren lang konden besparen op energie, is dat nu niet meer mogelijk. Het overstappen van zorgverzekering kan nog wel eens lucratief zijn, en ook dat zal lastiger worden. Zorgvergelijker heeft de resultaten van 'vroegtijdige zoekopdrachten' geanalyseerd en ziet een stijging van ruim 400% van mensen welke nu op zoek zijn naar de 'goedkoopste zorgverzekering'. Terwijl dat 12 november pas bekend gemaakt wordt.

Aanbiedingen

28-09-2022 14:01  |  

Minder shoppen is in veel gevallen een prima ontwikkeling als het gaat om de consumptiemaatschappij. Ook is het goed dat mensen bewust kijken naar de prijs en eventueel profiteren van een goede aanbieding.

Maar een aanbieding zegt natuurlijk niet alles over de prijs. Kijk daarom altijd goed naar ander aanbod en vergelijk het product goed. Vaak is een minder bekend merk alsnog een stuk goedkoper.

Aanbiedingen

4-10-2022 09:53  |  

Natuurlijk zit er ook een gevaar in, door meer naar aanbiedingen te kijken. Natuurlijk kan je daar geld mee besparen, maar je koopt daardoor ook makkelijker. Je denkt tenslotte dat de prijs lager is, dan normaal.

Kijk daarom niet alleen naar de aanbieding, maar vergelijk de prijs altijd zodat je zeker weet dat de aanbieding ook echt goed geprijsd is.

Maro Media

25-10-2022 12:45  |  

Wij merken ook op dat veel mensen afwachten. Wij worden gecontacteerd door verschillende zelfstandigen die steeds minder aanvragen krijgen voor opdrachten. Deze willen nu volop inzetten op de online zichtbaarheid van hun bedrijf. Hun website willen ze hoger doen scoren in Google, of via advertenties op Facebook. Terwijl de harde realiteit is dat de meeste mensen door de inflatie en de hoge energieprijzen momenteel niet durven investeren in werkzaamheden aan huis of tuin. Ze wachten bang af. En daarbij kijken ze heel goed uit waar de boodschappen goedkoper zijn en waar niet. Of kopen ze bepaalde zaken nu eventjes niet aan.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.