Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

CO2-regels brengen autofabrikanten en toeleveranciers in gevaar

Op eigen kracht zal het de auto-industrie niet lukken om te voldoen aan de CO2 regels

CO2-regels brengen autofabrikanten en toeleveranciers in gevaar

30 mei 2019 - Niet de Brexit, niet Trumps handelsoorlog maar de CO2-voorschriften zijn de grootste bedreiging voor de Europese autofabrikanten. Industrieel, financieel en commercieel moeten ze een antwoord vinden om niet in zwaar weer terecht te komen.

Dat stelt de researchafdeling van Euler Hermes in een recent verschenen onderzoeksrapport. Op eigen kracht zal het de auto-industrie niet lukken om te voldoen aan de verdere aanscherping van de Europese CO2-regels. Bovenop de reductie van -twintig procent voor de komende twee jaar besloot de EU dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's in 2025 nog eens met vijftien procent lager moet zijn en in 2030 met -37,5 procent. Volgens de onderzoekers zijn de negatieve gevolgen op korte termijn (2020) al merkbaar: de gemiddelde prijs van Europese auto’s stijgt (+2,7 procent), de productie valt terug (-3,1 procent) en 60.000 banen komen op de tocht te staan.
 
Industriële, financiële en commerciële bedreiging
Johan Geeroms, Hoofd Risk Underwriting Euler Hermes Nederland, over de gevolgen voor de autofabrikanten: "Het is zeer de vraag of het technisch en economisch haalbaar is op de hele termijn. Dat we naar alternatieve energiebronnen gaan is duidelijk, maar de snelheid waarmee dat nu moet worden gerealiseerd is enorm. Het vraagt een gigantische aanpassing van de industriële productieketen in korte tijd." Volgens het onderzoek stijgen alleen al dit jaar de productiekosten met zo’n zeven procent. De recent aangekondigde fusiegesprekken tussen Fiat/Chrysler en Renault moeten volgens Geeroms gezien worden als poging om tot kostenefficiency te komen met het oog op de miljarden-investeringen die op korte termijn nodig zijn.
 
Boetes
"Als we kijken naar de CO2-doelstelling voor 2021 kunnen we stellen dat nog geen enkele fabrikant die op de Europese markt actief is hieraan voldoet. Op op basis van de cijfers van 2018 zou het totale bedrag aan boetes kunnen oplopen tot 30 miljard euro. Bedenk daarbij dat de winst van de autoverkopen in Europa neerkomt op zo’n 80 miljard euro. De boetes halveren de winst bijna," aldus Geeroms.
 
Sterke verkoopdaling
Het onderzoek van Euler Hermes laat zien dat de auto-industrie voor een grote commerciële uitdaging staat: een volledige doorberekening van de extra productiekosten aan de klant leidt tot een daling van de autoverkoop van -negen procent eind dit jaar en -achttien procent tot 2025. Bovendien is door toenemende concurrentie onder producenten van elektrische auto’s neerwaartse druk te verwachten op omzet en marges.
 
Innovatiekracht
 Hoe hoog de lat ook ligt voor de auto-industrie, Geeroms vindt dat de autofabrikanten zelf tot een oplossing moeten komen. "Het klimaatvraagstuk dwingt producenten hun vernieuwingskracht te tonen. Daarmee bewijzen ze hun bestaansrecht voor de toekomst." Geeroms is voorstander van het principe ‘de vervuiler betaalt’: "Wel is het zo dat de EU slechts negen procent van de wereldwijde CO2-emissie veroorzaakt. China heeft meer uitstoot dan US en EU samen. Ik pleit daarom voor de geharmoniseerde aanpak waarbij de grootste vervuiler het meeste betaalt."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.