Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Kapper moet maximaal inspelen op individuele wensen

12 juni 2015 - De klant van de kapper vergelijkt steeds vaker de ervaren kwaliteit van een kappersbezoek met de betaalde prijs. Kapsalons die hun toegevoegde waarde niet duidelijk kunnen maken verliezen hun klanten aan concurrenten.

Dit blijkt uit het nieuwste trendrapport 'Kiezen of Verliezen' dat onderzoekbureau Q&A in opdracht van de ANKO maakte. Gisteren ontving ANKO-voorzitter Jan Franssen dit rapport in Nieuwspoort in Den Haag. Voor 26 procent van de consumenten is de prijs doorslaggevend bij de keus van een kapsalon. Het overgrote deel van de klanten vindt de mate waarin op individuele wensen wordt ingespeeld bepalend. De grote diversiteit aan kappers noodzaakt kapsalons om tot het uiterste te gaan in het kiezen van een heldere positie.

Doelgroepkeuze
Jan Franssen: "De ANKO deelt deze visie en vindt het noodzakelijk dat kappers in beweging komen. Zij moeten zorgvuldig inspelen op de behoeften van hun klanten en kiezen welke doelgroep ze willen bedienen. Als branchevereniging dagen wij ondernemers uit de handschoen op te pakken. Goede voorbeelden zijn de opkomst van de barbier, de blow dry bar en de groene kapper. "

Beroep op overheid
Landelijke en lokale overheid spelen ook een belangrijke rol om het ondernemen mogelijk te maken. Branchevereniging ANKO doet een dringend beroep op de overheid om:
- Eerlijke concurrentie tussen kappers te helpen bevorderen;
- Het lage Btw-tarief van zes procent op kappersdiensten te handhaven;
- Kosten als gevolg van allerlei regels en voorschriften te beperken;
- Een goede vakopleiding en voldoende leerbedrijven in stand te houden omdat het kappersvak in de praktijk geleerd wordt.
Franssen: "Professionele kapsalons leveren een belangrijke bijdrage aan de maatschappij en aan de economie. Kapsalons geven een gezicht aan Nederland en dat moet zo blijven!"

Cijfers
Nederland telt circa 31.000 winkel-ambachtelijke bedrijven (102.000 werkzame personen, 4,35 miljard omzet)) zoals bakkers, slagers, bloemisten, schoenmakers en kappers. De kappersbranche telt 20.000 bedrijven met 21.000 zelfstandige vestigingen, waarvan circa 9.000 in een bedrijfspand en biedt werk aan 47.000 mensen. Branchevereniging ANKO heeft 5.500 leden en vertegenwoordigt ruim 60 procent van de professionele kapsalons met personeel.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.