Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Agrofoodsector worstelt met prijsconcurrentie

15 mei 2013 - Bedrijven in de agrofood worstelen - ongeacht hun positie in de keten - met de gevolgen van prijsconcurrentie. Voor de foodindustrie is die prijsconcurrentie het belangrijkste strategische issue. Voor handelsbedrijven en toeleveranciers en voor bedrijven in de primaire sector staat prijsconcurrentie op respectievelijk plaats twee en drie.

Dit blijkt uit het Agrofood Strategy Trends Onderzoek 2013, dat Berenschot in samenwerking met het vakblad VMT, de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO en LTO Noord heeft uitgevoerd. Er deden 300 ondernemers, directeuren en senior managers uit de agrofood aan mee. 

Meer onderscheid
Hoewel de agrarische sectoren en de foodindustrie sterk verschillen, hebben zij volgens Edwin Lambregts (adviseur bij Berenschot) belangrijke kwesties gemeen: "De druk op alle schakels in de keten wordt groter en heeft een negatieve invloed op prijzen en rendementen. Kostenbesparing en procesverbetering vormen de klassieke reactie op de recessie en de inkoopmacht van de retail en het out-of-home segment. Maar deze weg is eindig. Bedrijven doen er daarom verstandig aan om hun uitwisselbaarheid tegen te gaan en moeten zich onderscheiden van de concurrentie". 
Dat betekent, zegt zijn collega Lindy van der Veen, een sterker accent op onderscheidend vermogen en andere business modellen: "Opvallend genoeg zien agrofoodbedrijven nieuwe business modellen niet of nauwelijks als een strategisch issue, terwijl dit onderwerp binnen andere sectoren in Nederland al jaren bovenaan staat. Een meerderheid (63 procent) van de agrofoodbedrijven zegt zich te willen onderscheiden op de kwaliteit van hun product. Maar als de meerderheid dit nastreeft, bent u als bedrijf niet meer onderscheidend en komt u toch in de prijsconcurrentie terecht." 

Strategische uitdagingen
Het Agrofood Strategy Trends Onderzoek werd dit jaar voor de tweede keer uitgevoerd. Het biedt inzicht in de strategische keuzes waarmee bedrijven worden geconfronteerd en in de trends binnen diverse sectoren. Behalve met VMT werd er dit jaar voor het eerst samengewerkt met LTO Noord en ZLTO. Daardoor was er een verbreding van het onderzoek naar bedrijven in de agrarische sectoren. Het rapport bevat een analyse van de belangrijkste uitkomsten per sector en praktische tips aan ondernemers hoe om te gaan met strategische uitdagingen. 

Investeringsbereidheid
Uit de trendanalyse blijkt dat 60 procent van de ondernemers in de primaire sector het aangescherpte beleid rond antibioticagebruik van grote invloed op hun bedrijf acht. Van die 60 procent gaat 70 procent op dit specifieke vakgebied de komende jaren investeren. Daarnaast zijn dierenwelzijn, het nieuwe mestbeleid, verduurzaming van productie en het afschaffen van de melkquotering belangrijke trends. Ook wat dat betreft, zijn veel van de ondervraagde ondernemers van plan te investeren. 

Voedingssamenstelling
Een andere uitkomst van het onderzoek is dat 75 procent van de foodindustrie ziet dat de veranderende samenstelling van voeding (bijvoorbeeld zout-, vet- en suikerreductie) op korte termijn een grote impact op bedrijven heeft. Daarom gaat 70 procent van deze groep door middel van investeringen inspelen op die trend. Versterking van de ketensamenwerking is eveneens een toptrend in de food: ruim 60 procent van respondenten ziet de invloed hiervan op het bedrijf en hiervan gaat 60 procent daadwerkelijk investeren. De belangrijkste trends bij dienstverleners zijn certificering, de veranderende samenstelling van voeding, ketensamenwerking en regelgeving op het gebied van voedselveiligheid.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.