Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nieuw economisch profiel Duitsland

2 augustus 2012 - Doet u zaken met Duitsland of wilt u dat gaan doen? Alles wat ondernemers moeten weten over Duitsland en de Duitse economie staat te lezen in het actuele ‘Economisch profiel Duitsland’ van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK).

De twintig pagina’s tellende publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste economische ontwikkelingen en trends, actuele handelscijfers en groeimarkten en kan kosteloos op de website van de DNHK worden gedownload. 

Belangrijkste handelspartner van Nederland
Het gezamenlijk handelsvolume van beide landen is in 2011 naar 158 miljard euro gestegen. Duitsland blijft daarmee met afstand de belangrijkste handelspartner van Nederland. De productgroepen die het meest aan Duitsland geleverd werden waren fossiele brandstoffen en smeermiddelen, chemische producten, machines en levensmiddelen. "Ondanks de voortdurende economische onzekerheid bleef de handelsrelatie met Duitsland zeer robuust en geeft ook voor 2012 hoop," zegt Lars Gutheil, persvoorlichter van de DNHK. Het economisch profiel belicht de branches waarin Nederlandse ondernemers met succes kunnen investeren. 

Stabiele factor in Europa
"Afgezien van de klassieke exportproducten als zuivel, groente, fruit en bloemen liggen er voor Nederlandse bedrijven ook kansen in groeimarkten als de gezondheidszorg, e-commerce en duurzame energie," zegt Gutheil. Ook de bouwsector doet het in Duitsland aanmerkelijk beter dan hier te lande. Lastiger is het in de financiële en verzekeringssector, die ook in Duitsland niet aan de actuele malaise ontkomt. "De perspectieven zijn echter positief. Duitsland zal, mede door de gunstige ontwikkeling van de binnenlandse vraag, ook in 2013 een stabiele factor in Europa blijven," aldus Gutheil. 

Sterke punten Duitse economie
Tot de sterke punten van de Duitse economie rekent de Handelskamer het goede opleidingsniveau, de wereldwijd toonaangevende technologische standaard en de lage werkloosheid. "Toch is ook Duitsland niet immuun voor de actuele economische crisis in Europa," zegt Gutheil. "Prognoses zijn momenteel dan ook zeer onzeker, omdat ze meer dan anders samenhangen met moeilijk te voorspellen politieke beslissingen." 
Het economisch profiel is een goede informatie- en oriëntatiebron voor bedrijven die de Duitse markt willen betreden. Daarbij hoort ook informatie over de juridische, belastingtechnische en culturele verschillen tussen beide landen, waarop ondernemers bij het betreden van de buurmarkt moeten letten.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.