Nieuws
Kleine ondernemers in de reisbranche zien inkomsten halveren tijdens lockdown
20 mei 2020 - De financiële gevolgen van de coronamaatregelen zijn in een aantal branches erg groot. Zo werd er bij kleine ondernemers in de reisbranche gemiddeld 50 procent minder geld bijgeschreven. Ook in andere sectoren zijn forse verliezen zichtbaar, blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van ruim 150.000 eenmanszaken en bv’s die Knab als huisbank hebben.
Lees verder | 1 reactieVertelt een barcodenummer u waar een product is gemaakt?
20 mei 2020 - Er zijn mensen die oproepen om producten uit bepaalde landen in de schappen te laten liggen onder het mom 'eigen product eerst'. Die mensen, veelal actief op social media, laten anderen zien hoe u aan de hand van een barcode producten uit een land kunt herkennen. ‘Pak een product op. Kijk naar de barcode. Als de eerste drie nummers 690 of 691 of 692 zijn, is het product in China gemaakt.’ Dat lijkt een heel praktische en simpele oplossing maar is helaas onjuist! Die barcode zegt niet dat het product in China is gemaakt.
Lees verder | ReageerEen subsidie aanvragen? Dit moet u weten!
20 mei 2020 - Als ondernemer zijn er ontzettend veel regelingen beschikbaar die u kunnen voorzien van extra financiële steun. Dit betekent voor u als ondernemer een steuntje in de rug wanneer u duurzaam gaat investeren of innoveren. Er zijn anno 2020 zoveel verschillende soorten subsidies te verkrijgen, dat het overzicht bewaren al snel lastig wordt. Leon Rohaan van Vindsubsidies vertelt u de belangrijkste valkuilen en tips rondom het aanvragen van subsidies.
Lees verder | ReageerMedewerkers tonen weinig solidariteit met flexibele schil
19 mei 2020 - Nederlandse medewerkers blijken ten tijde van de coronacrisis weinig solidair met de flexibele schil van hun bedrijf. 39 procent ziet liever dat de organisatie afscheid neemt van zzp’ers, terwijl 31 procent eerder afziet van bonusregelingen. Hiermee wordt door een grote groep het eigenbelang duidelijk verkozen boven het groepsbelang. Dit blijkt uit onderzoek van Visma | Raet onder 1.112 werknemers in loondienst en 207 bestuurders en leidinggevenden.
Lees verder | ReageerZo bepaalt u of uw debiteurenbeheer zelf gaat doen of wilt uitbesteden
19 mei 2020 - "Debiteurenbeheer is geen verlengstuk van de boekhouder maar van de klantenservice," stelt Ron Kiesling, directeur van Client Control, dochter van incasso-en gerechtsdeurwaardersbureau Flanderijn. Volgens de bestuurder van de debiteurenbeheerder is het voor ondernemers nog altijd lastig te bepalen of ze zelf achter hun geld aan moet gaan zitten of dat ze dat uit handen geeft. Nu achterstallige rekeningen oplopen door de financiële impact van het coronavirus, denken veel ondernemers opnieuw na over deze vraag.
Lees verder | 1 reactieDaling consumentenvertrouwen zet door
18 mei 2020 - In het reguliere onderzoek naar het consumentenvertrouwen heeft het CBS in april de grootste daling van het consumentenvertrouwen ooit gemeten. Bij een reguliere meting vindt de waarneming grotendeels plaats in de eerste helft van de maand. Vanwege de sterke daling van het consumentenvertrouwen in april heeft het CBS een extra meting in de tweede helft van de maand uitgevoerd. Deze extra meting geeft aan dat de daling van het consumentenvertrouwen binnen de maand april verder doorzet.
Lees verder | ReageerDen Haag duurste stad om auto te verzekeren
18 mei 2020 - De Zuid-Hollandse hoofdstad is in 2020 de duurste stad om een auto te verzekeren in Nederland. Groningen staat dit jaar op nummer één in de top drie van goedkoopste steden om een autoverzekering af te sluiten. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Autoverzekering.nl naar de prijzen in dertien grote Nederlandse steden. Zo blijkt dat autobezitters in Den Haag per jaar gemiddeld 110,64 euro meer betalen dan Groningers.
Lees verder | ReageerTweederde zegt dat technologie geen sterkere klantenrelaties oplevert
15 mei 2020 - 68 procent van de Nederlandse respondenten zegt dat automatiseringstechnologieën slechts "enigszins effectief" zijn in het verschaffen van alle gegevens en context die medewerkers nodig hebben
Appian presenteert de resultaten van haar Business Automation Technologies and the Customer Experience-onderzoek. Het doel van het onderzoek – uitgevoerd door IDG – is het begrijpen van de houding van werknemers bij grote organisaties met betrekking tot bedrijfsautomatiseringstechnologieën en de vermenselijking van B2C relaties in Europa en de VS.
Holland Houtland is de grootste crisis kraker van Nederland
15 mei 2020 - Lokaal geproduceerde biobased bouwmaterialen voor woningen en interieur. Met Holland Houtland zetten oprichters Sandra Nap zich in voor een duurzamer Nederland na corona. Het initiatief eindigt op de eerste plek in #kraakdecrisis, de nationale crowdsourcing voor een veerkrachtige economie. De winnaars ontvangen een funding van 25.000 euro.
Lees verder | ReageerWanneer kunt u zich als ondernemer beroepen op overmacht?
14 mei 2020 - Het coronavirus heeft de afgelopen maanden voor grote veranderingen in de samenleving gezorgd. Zo heeft het bijvoorbeeld grote impact op de gezondheid en de persoonlijke vrijheid van mensen. Daarnaast heeft het ook economische gevolgen. Zo zijn complete sectoren stilgelegd, kunnen goederen hun bestemming niet bereiken en bezoeken klanten geen winkels meer. Verwacht wordt dat er nog lang sprake zal zijn van een onzekere periode. Haast iedere onderneming krijgt te maken met de effecten van de maatregelen op de bedrijfsvoering.
Lees verder | ReageerNederlander vindt dat medewerkers zelf verantwoordelijk voor beveiliging smartphone
14 mei 2020 - Meer dan de helft (54,7 procent) van de Nederlanders denkt dat medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor de beveiliging van hun smartphone. Desondanks zijn de meeste telefoons voor zakelijk gebruik (78.3 procent) niet beveiligd, terwijl privé toestellen vaker zijn beveiligd (42,8 procent). Dit blijkt uit een onderzoek van G DATA. Het onderzoek is opgezet door Multiscope en verricht onder meer dan 1.500 Nederlanders.
Lees verder | ReageerProtocol Samen veilig doorwerken voor de uitzendbranche klaar
13 mei 2020 - Samen veilig doorwerken. Dat is de naam van het protocol voor de uitzendbranche dat per 6 mei 2020 ingaat. Het biedt duidelijkheid aan uitzendkrachten, uitzendorganisaties en opdrachtgevers over veilig werken in de anderhalve-meter-economie. Het is aanvullend op de protocollen die per branche gaan gelden. Het uitzendprotocol voorziet in afspraken over wie op welk moment verantwoordelijk is voor het verstrekken en naleven van de informatie over coronamaatregelen.
Lees verder | ReageerEen goede verpakking kan uw product of bedrijf laten slagen, maar ook falen.
12 mei 2020 - Een product wordt de laatste jaren meer en meer beoordeeld op de ervaring die met het gebruiken van dit product wordt ervaren. De meest voor de hand liggende factoren die van invloed zijn op de ervaring van het product zijn prijs en kwaliteit. Een derde belangrijke factor die van invloed is op de ervaring die de eindgebruiker van het product ervaart is de verpakking waarin het product geleverd wordt. Richard Wijmans van packaging.nl vertelt waarom de verpakking zo’n impact op de klantervaring heeft.
Thuiswerken de nieuwe norm? Het kan zeker, met de juiste ondersteuning.
12 mei 2020 - Thuiswerkend Nederland maakt zich minder zorgen dan drie weken geleden, zo blijkt uit onderzoek van Schouten & Nelissen. Met name zorgen over gezondheid en behoud van de baan zijn significant lager dan bij de eerste meting begin april. Een nieuw inzicht uit de tweede meting is de grote rol van sociale steun. "We zien dat zowel medewerkers als leidinggevenden minder sociale steun van collega’s en managers ervaren dan bij de eerste meting begin april," aldus Marijke Simons, directeur Vitality@work bij Schouten & Nelissen.
Lees verder | Reageer