Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Gebruik QR-codes in retailsector niet optimaal

22 september 2011 - Hoewel het gebruik van QR-codes door consumenten in 2011 wereldwijd explosief is toegenomen, lijken veel retailondernemers de technologie nog niet geheel te omarmen. Zo heeft 90 procent van de ondernemers nog geen website die geschikt is voor mobiele telefoons en worden QR-codes niet optimaal toegepast.

Hoewel het gebruik van de QR-code door ondernemers in de afgelopen jaren langzaam is toegenomen, hoeft de consument niet meer overtuigd te worden. Recent onderzoek van Scanbuy laat in het tweede kwartaal van 2011 een stijging van 600 procent zien in het dagelijks gebruik van het scannen. Het scannen van QR-codes met een smartphone groeit sneller dan het scannen van reguliere barcodes.
Ook in Nederland zijn steeds meer consumenten gewend aan het scannen van barcodes met hun smartphone. De resultaten van het onderzoek sluiten aan op de bevindingen van Google Trends. Zoekopdrachten naar de term 'QR-code' zijn tussen het eerste kwartaal van 2010 en het derde kwartaal van 2011 in tienvoud toegenomen. 

Kansen voor ondernemer

Voor ondernemers liggen veel kansen in het volledig toepassen van de nieuwe technologie. QR-codes worden momenteel nog veelal gebruikt om door te schakelen naar een algemene bedrijfswebsite. Het voordeel van QR-codes is dat ze nagenoeg op ieder materiaal kunnen worden verwerkt en ze kunnen geïntegreerd worden met traditionele media, zoals brochures, verpakkingen en buitenreclame. Wil Mulders, directeur van honden- en kattenvoedingsfabrikant Prins Petfoods, deelt deze mening. "Voor ons als producent van diervoeding blijft het een uitdaging om consumenten op een innovatieve manier te blijven benaderen. Vooral op verpakkingen heb je weinig ruimte om achtergrondinformatie over je product kwijt te kunnen en bieden QR-codes een uitkomst. Zo krijg je bijvoorbeeld bij het scannen van bepaalde QR-codes op onze verpakkingen een productiefilmpje te zien." 

Win-win situatie

Hoewel nog niet iedereen in de retailsector op de hoogte is van de mogelijkheden van deze technologie, stelt de komst van de QR-code bedrijven in staat om hun klanten te benaderen met op maat gemaakte informatie. "Om deze reden zijn wij begonnen met het plaatsen van QR-codes op verschillende verpakkingen, zoals bijvoorbeeld onze nieuwe worsten," aldus Mulders. "Op deze manier kun je de klant op een interactieve manier meer informatie bieden over je product. Dit is uiteraard in het belang van de klant, maar uiteindelijk ook van ons bedrijf."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.