Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nederlander shopt deze Black Friday bewuster door inflatie en duurzaamheidswaarden

Ondernemers verloochenen duurzaamheidsbelofte niet ondanks stijgende kosten en willen consument dicht bij zich houden

Nederlander shopt deze Black Friday bewuster door inflatie en duurzaamheidswaarden

18 november 2022 - Het weekend van Black Friday en Cyber Monday 2022 (BFCM) is in ontwikkeling: van de massale koopjesjacht die het was, wordt het in 2022 een langere periode waarin consumenten bewuster, duurzamer en met oog voor kwaliteit winkelen. Dat blijkt uit onderzoek* door Sapio Research in opdracht van Shopify. Zo kiest 40 procent van de consumenten er bewust voor om te shoppen met BFCM, voordat de prijsstijgingen door inflatie echt voelbaar worden.

Een belangrijke voorwaarde voor aankopen is kwaliteit: 75 procent wil tijdens BFCM geld besteden aan producten van hogere kwaliteit die langer meegaan.

Consument en ondernemer stellen duurzaamheid boven stijgende kosten
Er mag dan hoge inflatie zijn, toch shopt de Nederlandse consument groen: 60 procent is op zoek naar duurzame producten die geen afbreuk doen aan hun normen en waarden over duurzaamheid. 59 procent van de Nederlandse consumenten is bereid langer op een artikel te wachten wanneer het van een duurzaam merk komt; en ondernemers kunnen daar hun voordeel mee doen. De wil hiervoor is er, 75 procent van de Nederlandse ondernemers zet hun plannen voor verduurzaming - ondanks hun stijgende kosten - door.

Consument waardeert connectie
Loyale klanten zijn altijd belangrijk, zeker in onzekere tijden. Zo’n 34 procent van de Nederlandse consumenten stapt bijvoorbeeld naar de concurrent voor een beter product. Ondernemers doen er daarom goed aan te investeren in kwalitatieve, duurzame producten en hun relatie met de consument, om de kans op omzetverlies te verkleinen.
Mel van Lieshout, country manager Nederland bij Shopify: "85 procent van de Nederlandse retailers geeft aan dat het nu door inflatie belangrijker dan ooit is om een connectie te hebben met je klant. In lijn hiermee wil een meerderheid van de Nederlandse consumenten (64 procent) bijvoorbeeld dat merken van tevoren al communiceren over aanbiedingen voor BFCM. Daar kunnen retailers hun voordeel mee doen en loyaliteit creëren door contact te onderhouden. Tegelijkertijd shopt de Nederlandse koper bewust voor kwaliteit en duurzame producten; een trend die we al langer opmerken. Dit biedt kansen voor ondernemers om hierop in te spelen en hierin te voorzien; om zelf te verduurzamen, meer waarde uit hun merk te halen en van klanten op den duur loyale merkambassadeurs te maken."

*Methodologie: Online onderzoek uitgevoerd door Sapio Research, namens Shopify, onder 24.009 consumenten en 9.012 bedrijven met minder dan 1.000 werknemers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Nederland, Zweden, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, de VS en Canada. In Nederland werden 2.002 consumenten en 400 ondernemers ondervraagd. Het onderzoek vond plaats tussen september en oktober 2022.
 
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.