Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Strong Consumer Authentication: wat moet u als retailer doen nu de deadline nadert?

Er is op dit moment ontzettend veel aan het veranderen in de betaalmarkt

Strong Consumer Authentication: wat moet u als retailer doen nu de deadline nadert?

1 augustus 2019 - Nieuwe betaalpartijen schieten als paddenstoelen uit de grond, terwijl bestaande spelers uitbreiden met nieuwe, innovatieve oplossingen of deze grensoverschrijdend gaan aanbieden. Het meest recente voorbeeld is Apple Pay, dat nu beschikbaar is gemaakt door ING in Nederland.

Om de betaalmarkt veilig en overzichtelijk te houden voor betaalpartijen, consumenten én retailers, is de PSD2 in het leven geroepen. De nieuwe betaalwet is inmiddels al een poosje van kracht, maar nog niet alle voorschriften zijn officieel ingevoerd. Een van de laatste loodjes is Strong Consumer Authentication (SCA), ook wel bekend als tweestapsverificatie. Vanaf 14 september 2019 moeten alle transacties hieraan voldoen. Deze deadline nadert met rasse schreden, terwijl slechts een kwart van de Europese bedrijven pas compliant is. De hamvraag is dus: wat moet u als retailer doen om dit te faciliteren? Entersekt zet een stappenplan uiteen.

1. Begrijp hoe het nieuwe check-out proces eruit komt te zien
SCA houdt in dat wanneer een consument een aankoop doet van meer dan 30 euro, hij deze goed moet keuren met minimaal twee van de drie veiligheidsfactoren. Dit zijn:
 
  • Bezitsfactor: iets wat u hebt, zoals uw mobiele telefoon;
  • Kennisfactor: iets wat u weet, zoals uw pincode;
  • Inherente factor: iets wat u bent, zoals uw vingerafdruk.
Een voorbeeld is wanneer een klant via zijn smartphone een nieuw paar schoenen koopt van 80 euro.  De betaling moet dan met nog minstens één andere factor geauthentiseerd worden. De smartphone is namelijk de eerste factor en een pincode of vingerscan als tweede factor zorgt dat de transactie in lijn is met PSD2. 

2. Bepaal welke betalingen met SCA geverifieerd moeten worden
SCA geldt alleen voor betalingen die geïnitieerd worden door de shopper. Op twee momenten moet een transactie met tweestapsverificatie geauthentiseerd worden: wanneer de transactie meer dan 30 euro bedraagt én wanneer het de eerste keer is dat een klant een transactie bij de webshop uitvoert. Dit maakt het zeer waarschijnlijk dat ook uw klanten met deze transacties te maken krijgen. Dit betekent dat betaalpartners – en de bank van de consument – ervoor moeten zorgen dat deze betalingen gemarkeerd worden als SCA-betalingen, vandaar dat de volgende twee stappen in het plan het meest cruciaal zijn.

3. Neem huidige betaalmethoden onder de loep
Welke betaalmogelijkheden biedt u op dit moment aan in de webshop? De kans is groot dat u deze vraag met onder andere ‘iDEAL’ beantwoordt. iDEAL wordt voor maar liefst 70 procent van de aankopen in Nederland gebruikt. Paypal, Afterpay en creditcardbetalingen zijn samen met betalen op rekening goed voor de andere 30 procent.

4. Check betaalpartners op compliancy
Nu je weet welke betaalmethoden u aanbiedt en of uw klanten te maken krijgen met transacties die met twee factoren geauthentiseerd moeten worden, is het belangrijk om te kijken of de betaalpartijen voldoen aan de SCA-eis. Voor de webshops die iDEAL aanbieden is er goed nieuws: iDEAL is al geruime tijd compliant met sterke klantauthenticatie. Er vindt namelijk bij alle banken die bij iDEAL zijn aangesloten al een extra verificatiestap plaats; zij het de Raboscanner van Rabobank, of de pincode bij ING. Hierbij verandert dus niets.
Biedt u ook PayPal, Afterpay of creditcardbetalingen als optie aan? Dan zit daar vaak een betaalgigant zoals Adyen of Mollie achter. Het is aan deze organisaties om compliant te worden met SCA. Wat dit voor u als retailer betekent? Voorlopig nog even niets. Er wordt nu vanuit de betaalmarkt om uitstel van de deadline gevraagd, omdat veel organisaties nog niet aan de eis voldoen. Wanneer de infrastructuur van uw betaalpartner compliant is, zal u vanuit die partij een nieuwe API of SDK ontvangen, die u kan integreren in de webshop. 

Klantvertrouwen
Claudius van der Meulen, SVP bij Entersekt Europe, legt het belang van goede voorlichting over SCA uit: "Er is op dit moment ontzettend veel aan het veranderen in de betaalmarkt en daarmee dus in retail. Er zijn nieuwe regels waar zowel betaalpartijen als webshops rekening mee moeten houden, omdat van allemaal verwacht wordt dat ze zich eraan houden. Dit is niet alleen cruciaal voor de customer experience en dus het succes van een webshop, maar draagt ook veel bij aan klantvertrouwen."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.