Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Multibrand modewinkels vragen merken met RFID te gaan leveren

5 september 2018 - Multibrand moderetailers, zoals Van Tilburg Mode, Only for Men, Smit mode, Berden e.a. willen net als ‘vertical retailers’ gebruik gaan maken van RFID. De multibrand retailers hebben tijdens een retailer-leverancier bijeenkomst van GS1 en Euretco richting hun merkleveranciers de wens geuit dat ze hun collectie geleverd willen krijgen met RFID labels.

De retailers hebben aangegeven dit jaar nog te willen starten met de implementatie van RFID in hun winkels.
 RFID wordt al door vele verticalen zoals ZARA, C&A en Decathlon toegepast. Hiermee zorgen zij voor een accurate voorraad waardoor ‘neen’-verkoop geminimaliseerd wordt en omnichannel mogelijkheden uitgebreid kunnen worden. Daarnaast kan er efficiënter gewerkt worden in de logistiek en in de winkels. Multibrand modewinkels willen ook deze voordelen behalen die de verticale retailers al realiseren door het gebruik van de identificatiemethode.
 
Zo snel mogelijk geleverd krijgen met RFID labels
Tijdens de retailer-leverancier bijeenkomst afgelopen week hebben retailers hun topleveranciers, o.a. G-Star, Profuomo, LeDub, John Miller, Dobotex, Gerry Weber, Vanguard, Cast Iron en PME aangegeven samen met hen te willen werken aan een snelle invoering van RFID. Ze hebben de wens geuit zo spoedig mogelijk geleverd te krijgen met RFID labels.
 
Multibrand retailers trekken gezamenlijk op
Nog dit jaar willen de multibrand retailers de RFID-techniek in hun winkels hebben ‘draaien’. Hier hebben de multibrand retailers wel de hulp van de merkfabrikanten nodig om de kleding met RFID label geleverd te krijgen. Daarom hebben zij met elkaar de handen ineengeslagen en een project opgericht met hulp van GS1 en Euretco.
Paul van Tilburg, Directeur Van Tilburg mode: "Het unieke aan dit RFID implementatietraject is dat we als multibrand-retailers met onze leveranciers de krachten hebben gebundeld. De fashion formules moeten aan de voorkant met elkaar concurreren, maar aan de achterkant gewoon een efficiënt ketenproces realiseren."
De retailers verwachten door RFID de klanttevredenheid te verbeteren en de omzet met circa vijf procent te verhogen - door betere voorraadbetrouwbaarheid en minder nee-verkopen, zowel in de winkels als in webshops - welke omzet ook weer terecht komt bij de merkleveranciers.
 
Data gegenereerd met RFID helpt merkleveranciers beter te herbevoorraden
De leveranciers hebben eveneens tijdens de bijeenkomst het belang van de invoering van RFID onderstreept. Een belangrijk voordeel van RFID is o.a. dat meer en meer merkleveranciers mede verantwoordelijk zijn voor de voorraad op de winkelvloer door zelf te herbevoorraden en artikelen te wisselen. Nu gebeurt dat met onvoldoende juiste data. Door het gebruik van RFID is er wekelijks of zelfs dagelijks de juiste voorraad per winkel bekend en kan de herbevoorrading veel nauwkeuriger plaatsvinden.
Florentine Steenberghe, projectleider GS1 Nederland: "We juichen dit initiatief van retail en leverancier toe. Er wordt vaak gesproken over toepassingen in de winkels, echter ook leveranciers kunnen veel profijt hebben. Bijvoorbeeld doordat ze meer grip krijgen op het optimaal herbevoorraden van winkels. Alle partijen plukken de vruchten."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.