Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Accountant vindt zichzelf beter dan de rest

31 december 2014 - Meer dan de helft van de accountants vindt zijn kantoor beter dan de concurrentie. Ze geven aan dat hun kantoor zich beter in de klant kan verplaatsen en beter is in verkopen dan de concurrent.

Dat blijkt uit de accountantsscan van softwarebedrijf AFAS, waaraan 800 accountants hebben meegewerkt. Klanten zien accountancydiensten steeds meer als een commodity. Daarom wordt een onderscheidende propositie voor accountantskantoren steeds belangrijker. "Dat betekent dat innovatie een prominentere plaats inneemt in de sector," zegt Mohamed Amri, Manager Productmanagement bij AFAS Software. "De concurrentie tussen kantoren wordt ook heviger, aangezien kantoren om klanten moeten strijden in een krimpende markt."

Beter dan de concurrent
Uit de scan komt een beeld naar voren van de accountant die zelfbewust, commercieel en sociaal is. Zo vindt 41 procent dat hij meer aandacht heeft voor de verkoop van zijn producten dan de gemiddelde accountant. Beter en winstgevender zijn dan andere, concurrerende accountants is dan ook het streven van iets meer dan de helft van de accountants. Overigens geeft een derde aan zich niet zoveel van de concurrent aan te trekken, maar zich op zichzelf te concentreren. Amri: "Door de hele scan heen valt het op dat accountants vinden dat ze uitstijgen boven het gemiddelde accountantskantoor. Het geloof in eigen kunnen is groot."
 
Emotionele intelligentie
Ook als het om de klant gaat, is de accountant erg over zichzelf te spreken. Zo vindt 73 procent dat het EQ van de mensen die bij hun kantoor contact met de klanten hebben hoger ligt dan gemiddeld bij een accountantskantoor. Opvallend is dat een op de vijf accountants aangeeft dat zijn kantoor dingen graag rationeel benadert en dat EQ daarom ook niet zo belangrijk is. De overgrote meerderheid (81 procent) vindt dat hij relaties zorgvuldig onderhoudt om zo vertrouwen te winnen. "Het beeld dat de accountants van zichzelf schetsen als sociaal en goed in het onderhouden van klantrelaties klopt niet met het vooroordeel van de droge, introverte accountant," zegt Amri.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.