Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemersorganisaties: draai accijnsverhoging terug

30 mei 2014 - VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat het kabinet te weinig oog heeft voor de omzetschade die pomphouders langs de grens lijden als gevolg van de accijnsverhoging.

Het onderzoek van staatssecretaris Wiebes van Financiën laat duidelijk zien dat de daling van de lpg- en dieselverkoop in de grensstreek veel sterker is dan elders in het land. De ondernemersorganisaties roepen het kabinet op de accijnsverhoging terug te draaien.

Bredere gevolgen
"Na maanden wachten komt het kabinet met een wat boekhoudkundige benadering zonder te kijken naar de bredere gevolgen van de accijnsverhoging," reageert voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland. "Het is vreemd en onbevredigend dat de cijfers die het kabinet nu presenteert zo sterk afwijken van de cijfers die door de branches zijn aangeleverd. Het kabinet geeft daarvoor geen plausibele verklaring. Je zult maar pomphouder in de grensstreek zijn en je omzet sinds januari met 30 tot 40 procent hebben zien teruglopen. Dan verdien je op zijn minst duidelijkheid."

Grenseffecten andere accijnzen
De MKB-voorzitter noemt het verder 'ronduit teleurstellend' dat Wiebes in zijn rapportage geen aandacht heeft voor de grenseffecten van de accijnsverhoging op bier, wijn en sterke drank. Die moet hij ook zo snel mogelijk in kaart brengen.
Volgens de staatssecretaris vallen de effecten van de accijnsverhoging op de verkoop van diesel en lpg wel mee. De accijnsopbrengst is echter beduidend lager dan de 70 miljoen euro die was verwacht. Wiebes heeft het over een meeropbrengst van 51 miljoen, maar exclusief indexatie en de opbrengst van de oude verhoging op lpg uit de autobrief, bedraagt die 'slechts' 35 miljoen. Het kabinet schrijft de landelijk vastgestelde volumedaling van diesel en lpg voor een belangrijk deel toe aan de economische ontwikkeling en stelt daarbij dat vier tot tien procent minder wordt getankt door vrachtverkeer.

Grote effecten grensstreek
"De kabinetsrapportage laat echter duidelijk zien dat de effecten in de grensstreek groot zijn," zegt Van Straalen. "De daling van de dieselverkoop ligt landelijk op acht procent, maar binnen tien kilometer van de grens is dat 21 procent. En binnen twintig kilometer dertien procent. En dat is wel degelijk toe te schrijven aan de accijnsverhoging."
Naar de mening van Van Straalen maken deze cijfers voldoende duidelijk dat pomphouders aan de grens onevenredig hard worden getroffen door de accijnsverhoging. "Daarom moet de accijnsverhoging zo snel mogelijk worden teruggedraaid."
Ook wil hij de toezegging van het kabinet dat de sectoren niet meer worden geconfronteerd met automatische indexatie en verdere verhogingen van de accijns. "De accijnsknop is volledig lam gedraaid."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.