Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Grenspompen verloren al kwart van diesel- en LPG-afzet

11 februari 2014 - Nederlandse tankstations langs de grens met België en Duitsland hebben vorige maand als gevolg van de accijnsverhogingen 24 procent minder diesel en 27 procent minder LPG afgezet dan in januari 2013.

De afzet van benzine liep met dertien procent terug. Brancheorganisaties BOVAG en NOVE onderzochten de cijfers van 575 tankstations in het hele land, waarvan 130 op een steenworp van de grens.

Minder getankt
In heel Nederland werd vorige maand bijna 90 miljoen liter minder benzine, diesel en LPG getankt dan in januari 2013, terwijl het afgelopen maand beduidend zachter weer was dan destijds. Dat vertaalt zich alleen al voor de eerste maand van het jaar in zo’n 45 miljoen euro minder aan accijnsinkomsten voor de schatkist, plus nog eens ongeveer twintig miljoen euro aan BTW.
           
Procentueel verschil in verkochte liters in januari 2014 ten opzichte van januari 2013. Van de 575 onderzochte tankstations zijn er 130 gevestigd op maximaal circa 5 kilometer van de Belgische of Duitse grens; 240 onderzochte pompen zitten binnen 20 kilometer van de grens (inclusief de eerder genoemde 130). (*: gewogen naar verhouding van totale populatie tankstations in grensregio versus overig Nederland)

Ernstig gedupeerd
Koos Burgman, algemeen directeur van BOVAG, pleit voor het direct terugdraaien van de accijnsverhogingen: "Pomphouders in de grensstreek worden enorm gedupeerd door het Haagse beleid, waarvan de schatkist geen euro wijzer wordt. Sterker nog: de staatskas mist nu al tientallen miljoenen. Ook andere detailhandelaren in het grensgebied staan ernstig onder druk, waardoor de werkgelegenheid en de leefbaarheid in die regio’s op het spel staan. Het enige verstandige besluit dat Den Haag nu kan nemen, is om de accijnsverhogingen terug te draaien, eerder gisteren dan vandaag. Al was het maar om de inkomsten voor de schatkist veilig te stellen en niet naar onze buurlanden te laten vloeien. Daar lacht men zich helemaal suf om wat er op het Binnenhof allemaal wordt bedacht, terwijl ondernemers hier zomaar tientallen procenten verlies moeten slikken. Binnen één Europa riekt dat toch naar oneerlijke concurrentie, die nota bene door onze eigen overheid wordt gecreëerd."

Transporteurs
575 tankstations uit het hele land leverden hun cijfers in over de maand januari, waarmee BOVAG en NOVE een representatief beeld kunnen schetsen van de gevolgen van de accijnsverhogingen. In totaal telt ons land circa 4.200 pompen. Op maximaal vijf kilometer van de grens (130 tankstations in het onderzoek) bedroeg de terugloop voor het aantal verkochte liters diesel, LPG en benzine vorige maand respectievelijk 24, 27 en dertien procent. De 240 onderzochte tankstations die maximaal twintig kilometer van de grens zijn gevestigd noteerden dalingen van gemiddeld zeventien, achttien en elf procent in diesel, LPG en benzine. Voor heel Nederland bedroeg de daling voor diesel elf procent, LPG negentien procent en benzine vier procent. In absolute aantallen betekent dat landelijk 90 miljoen liter minder verkochte brandstof dan in januari 2013. Voor diesel geldt dat vooral transporteurs nu in groten getale in België en Duitsland de tanks van hun vrachtwagens vullen. Op de verkoop van tabak hebben tankstations aan de grens in januari twintig procent omzet ingeleverd en in heel Nederland noteerden de pomphouders een min van twaalf procent.

BTW over accijns
Benzine werd op 1 januari 2014 circa 1,5 cent per liter duurder (automatische inflatiecorrectie) in Nederland, diesel ongeveer vijf cent en LPG ruim negen cent. Ook op 1 januari vorig jaar werden de accijnzen -zoals elk jaar- automatisch gecorrigeerd voor inflatie, terwijl enkele maanden eerder het BTW-tarief al naar 21 procent was gestegen. Ook over de accijns-component in de pompprijs wordt BTW geheven. Het prijsverschil met Duitse en Belgische pompen voor benzine is verder opgelopen, terwijl diesel en LPG in Nederland nu ook duurder zijn dan in de buurlanden.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.