Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Topsectorenbeleid zet aan tot meer samenwerking

7 februari 2014 - De bekendheid van het topsectorenbeleid onder de bedrijven in de topsectoren is toegenomen van 21 naar 26 procent. En bij diegenen die hiermee bekend zijn, heeft de topsectorenaanpak bij een op de tien bedrijven geleid tot nieuwe samenwerkingsverbanden.

Dit en meer blijkt uit metingen van Panteia in 2012 en 2013 onder bedrijven in het Nederlandse Topsectorenpanel.

Toename van samenwerking
Een behoorlijk groter deel van de bedrijven in de topsectoren is bij de ontwikkeling van nieuwe producten/diensten of de verbetering van het productieproces gaan samenwerken: dit is toegenomen van 34 procent in 2012 tot 48 procent in 2013. Met name de samenwerking met klanten, kennisinstellingen en collega-bedrijven is toegenomen. In de locatie van de belangrijkste samenwerkingspartners bij vernieuwingsactiviteiten heeft een verschuiving plaatsgevonden van het nationale niveau en het buitenland naar het regionale niveau. Bevonden voor de meeste bedrijven de belangrijkste samenwerkingspartners zich in 2012 nog op het nationale niveau, in 2013 is dat het regionale niveau geworden.

Kleinbedrijf boekt meeste vooruitgang binnen topsectoren
In vergelijking met het groot- en het middenbedrijf is in het kleinbedrijf de meeste vooruitgang geboekt: in het kleinbedrijf wordt vaker tijd in vernieuwingsactiviteiten geïnvesteerd (dit neemt af in het midden- en grootbedrijf), neemt de introductie van nieuwe producten/diensten toe (in het middenbedrijf niet), is er sprake van een nipte toename van vernieuwingen in het productieproces (dit neemt af in het midden- en grootbedrijf), en groeit het percentage bedrijven dat de organisatie van de bedrijfsprocessen heeft aangepast (daalt in het midden- en grootbedrijf). Op alle indicatoren van innovatie laat het MKB in de topsectoren betere scores zien dan het totale MKB.

Meer vernieuwingen leidt niet tot meer groei in omzet
Het aandeel van de topsectorbedrijven dat in de afgelopen drie jaar nieuwe producten of diensten op de markt heeft geïntroduceerd is van 43 procent naar 47 procent toegenomen. Vernieuwing van het productieproces vindt ook iets vaker plaats (toename van 35 naar 37 procent), evenals aanpassing in de organisatie van de bedrijfsprocessen (toename van 37 procent naar 40 procent). In 2013 wordt er met nieuw geïntroduceerde producten/diensten echter wel een kleiner deel van de omzet gegenereerd dan in 2012. Van de bedrijven die in de afgelopen drie jaar nieuwe producten of diensten hebben geïntroduceerd of het productieproces hebben vernieuwd, loopt 42 procent daarbij in 2013 tegen knelpunten aan. Men loopt vooral tegen technische knelpunten aan, in mindere mate gevolgd door knelpunten op het gebied van financiering en wet- en regelgeving.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.