Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Kostenverlaging prioriteit voor mkb-handelsbedrijven door toenemende concurrentie

12 november 2013 - De toenemende (online) concurrentie zet de prijzen flink onder druk binnen de Nederlandse handelssector. De grootste uitdagingen voor de mkb-handelsbedrijven zijn momenteel het vinden van nieuwe klanten, het verbeteren van de service en vooral het verlagen van de kosten.

Werken in de cloud kan daaraan bijdragen, maar online technologieën moeten nog beter hun weg zien te vinden binnen de sector. Zo maakt slechts elf procent van de mkb’ers in de handel gebruik van een cloud-oplossing. Dit blijkt uit de onlangs, in opdracht van Exact, uitgevoerde MKB Cloud Barometer 2013  door Pb7.

Cloud-oplossingen
"Cloud-oplossingen kunnen de kosten voor IT flink omlaag brengen," zegt Marcel van de Sandt, Product Marketing Director van Exact. "Hoewel veel handelsbedrijven weten wat het begrip cloud inhoudt, heeft zeventien procent van de ondernemingen er nog nooit van gehoord. Laat staan wat ze ermee kunnen, en vooral wat cloud computing allemaal kan opleveren. Het is vaak een kwestie van de ‘kat uit de boom kijken’. Handelsbedrijven nemen dan ook over het algemeen een afwachtende houding aan bij het gebruik van moderne middelen. Zo investeert 48 procent pas in nieuwe software als blijkt dat de huidige software onvoldoende functionaliteit heeft. De handelsbedrijven die overwegen in de cloud te stappen doen dit vaak op aanraden van de accountant (33 procent) en, daar komt ie, om de IT-kosten omlaag te brengen (33 procent)."
 
Geringe investeringen
Niet alleen kostenbeheersing, maar ook het vinden van nieuwe klanten is een grote uitdaging voor handelsbedrijven in het mkb. 53 procent van de bedrijven legt daar de focus op. En 43 procent wil de dienstverlening verbeteren. Specifieke uitdagingen zijn vooral concurreren via het internet (34 procent) en leveranciers die direct gaan verkopen (24 procent). Zo laat ook de quickscan van het onderzoek zien op onlineondernemen.nl. Van de Sandt: "Aan ons dus nu en in de komende tijd de taak om handelsbedrijven beter bekend te maken met de cloud en hen erop te wijzen dat geringe investeringen de nodige voordelen kunnen opleveren, waaronder kostenverlagingen, meer efficiëntie en meer flexibiliteit."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.