Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Sterke groei webwinkels maakt innovatie van logistiek noodzakelijk

13 juni 2013 - E-commerce is één van de weinige nog sterk groeiende sectoren in Nederland. De omzet steeg in 2012 tot zo’n tien miljard euro en er kwamen 400.000 nieuwe online shoppers bij, ondanks de crisis en het gedaalde consumentenvertrouwen.

Gemak, snelheid en een ruime keuze zijn van levensbelang voor een webshop. De logistieke organisatie moet dus op orde zijn, het is een kritische succesfactor. Dinalog, Thuiswinkel.org en de Rijksuniversiteit Groningen werken samen om daar wat aan te doen. De eerste stap is een zogenaamde Position Paper met acht aanbevelingen voor internetlogistiek. 

Innovatieve oplossingen
Er is dringend behoefte aan innovatieve logistieke oplossingen waarmee webwinkels niet alleen de huidige, maar ook de toekomstige uitdagingen kunnen aangaan. De traditionele logistieke ketens in de retail en de organisatie daarvan zijn door de groei van e-commerce flink veranderd. Iedereen in de e-commerce sector is zoekende naar dé sleutel tot succes en logistiek kan deze sleutel zijn. Brede consensus onder webwinkels, logistiek dienstverleners en andere partijen in de keten is echter nog niet gevonden.
De grote uitdagingen waarvoor de sector staat, bieden tegelijkertijd interessante kansen voor logistiek dienstverleners. Aan hen de opdracht om de regie te pakken en - samen met ketenpartners en kennisinstellingen - nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen. Flexibele, maar betrouwbare logistieke processen die gebaseerd zijn op verdere integratie van de keten met uiteindelijk maar één doel: de consument beter bedienen.

Acht aanbevelingen
Dinalog, Thuiswinkel.org en Rijksuniversiteit Groningen schetsen in deze position paper een aantal kansen voor een efficiëntere en effectievere internetlogistiek. In deze position paper wordt onder andere een kort en bondig overzicht gegeven van de belangrijkste thema's voor innovatie en samenwerking op het gebied van internetlogistiek. Daarnaast worden er voor zowel de lange als korte termijn verbeteracties opgesteld. Het doel van deze paper is het aanzetten van bedrijven en kennisinstellingen tot concrete samenwerking en innovatieprojecten.
Dit heeft geleid tot acht aanbevelingen die gericht zijn aan alle belanghebbenden: webwinkels, fulfilmentcenters, groothandels, producenten, pakketvervoerders en exploitanten van afhaalpunten.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.