Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

De wenselijkheid van een social media protocol

24 mei 2012 - Voor ondernemers zijn er met de komst van sociale media nieuwe (marketing en sales) mogelijkheden ontstaan. Door interactie en dialoog blijft u als ondernemer op de hoogte van de wensen (en klachten) van uw klanten. Uw medewerkers kunnen hier voortdurend op inspelen en zeg nou zelf: wie kunnen uw producten of diensten beter promoten dan uw eigen medewerkers?

Sociale media, waaronder weblogs, social networking sites en YouTube zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Toch zijn niet alle ondernemers onverdeeld gelukkig met de intensieve sociale media activiteiten van hun medewerkers. Sommigen zien deze -deels privé - activiteiten zelfs als een bedreiging. De vrees voor verlaging van de arbeidsproductiviteit, het uitlekken van vertrouwelijke bedrijfsinformatie en imagoschade wegen volgens hen niet op tegen de voordelen en het liefst zouden zij hun medewerkers een algeheel verbod op het gebruik van sociale media opleggen. 

Verbieden van social media ondenkbaar
Het algeheel verbieden van sociale media op de werkvloer is anno 2012 achterhaald, zo niet (feitelijk) onmogelijk, zo stelt Karin Bergs van Legal Experience. Reeds in 1992 oordeelde het Europese Hof voor de Rechten van de Mens dat werknemers een gerechtvaardigd belang hebben om gedurende het uitvoeren van hun werk contacten met andere mensen te kunnen aangaan. Met de sindsdien alleen maar verder vervaagde grens tussen werk en privé (HNW), is een verbod op het gebruik van sociale media tijdens werk ondenkbaar.
Dit neemt echter niet weg dat het verstandig is om grenzen te stellen aan het gebruik hiervan, zeker daar waar de belangen van de onderneming, collega’s of klanten in het geding kunnen komen. Veel ondernemers onderschatten namelijk hoe moeilijk het is om medewerkers aan te pakken die de onderneming schade toebrengen via sociale media.
Ze vertrouwen nog teveel op het "goed werknemerschap" en leggen afspraken over sociale media gebruik niet of nauwelijks vast in een protocol. Medewerkers achten zich vrij in hun uitlatingen en beroepen zich hierbij op het recht van vrije meningsuiting. 

Evident wangedrag
Indien er sprake is van evident wangedrag van een medewerker, dan heeft een ingrijpende sanctie als ontslag ook zonder protocol nog wel kans van slagen. Recentelijk nog maakte de kantonrechter in Arnhem korte metten met het verweer van de medewerker die zich beriep op vrijheid van meningsuiting in privé tijd, nadat hij zijn werkgever Blokker grovelijk had beledigd op Facebook. De rechter overwoog dat het privékarakter van Facebook betrekkelijk is en dat de werknemer had miskend dat het plaatsen van een bericht op Facebook het risico met zich meebrengt dat ook "niet vrienden" kennis kunnen nemen van het bericht. De arbeidsovereenkomst met de werknemer werd door de rechter ontbonden op grond van een dringende reden. Een werkgever die een werknemer wilde ontslaan vanwege diens racistische uitlatingen op Facebook ving echter bot. De rechter was van mening dat de werkgever te snel was met zijn ontbindingsverzoek: de werknemer had eerst gewaarschuwd moeten worden. 

Werk-privé
Vaak komen ondernemingen pas tot de conclusie dat er een social media protocol moet komen als de schade al is aangericht. Daarbij gaat het dan vooral om incidenten die zich voor doen in het (grote) grijze gebied tussen privé en zakelijk: een medewerker brengt zonder het te beseffen bedrijfsgevoelige informatie naar buiten of hij/zij houdt zich in privé bezig met activiteiten op het internet die negatief afstralen op de onderneming. 

Duidelijk social media protocol
Het is daarom zowel in het belang van de onderneming als de medewerkers dat duidelijk is wel en niet kan en mag en u doet er als ondernemer dan ook verstandig aan om de richtlijnen van het social media gebruik vast te leggen in een social media protocol. Is er al een email/internetprotocol, dan kan dit worden aangevuld met voorschriften ten aanzien van social media gebruik.
Door de medewerkers duidelijk te maken wat de kernwaarden zijn van uw onderneming, waar en wanneer het gebruik van social media is toegestaan en wat er verstaan wordt onder bedrijfsgevoelige informatie, worden eventuele schadelijke gevolgen van "onhandig" social media gebruik tot een minimum beperkt. Bovendien kunnen met een protocol medewerkers die de vrijheid van meningsuiting als een onbeperkt recht zien, effectiever worden aangepakt.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Ben Bloemendal

25-05-2012 15:27  |  

Goed artikel Karin.

Groet Ben

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.