Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Onderling vertrouwen tussen bedrijven laag

27 april 2012 - Het vertrouwen bij het Nederlandse bedrijfsleven is laag. Tot die conclusie komt Graydon na vertrouwensonderzoek. 84 procent van de respondenten geeft aan dat het vertrouwen in de Nederlandse economie de afgelopen vijf jaar is afgenomen. Slechts 60 procent van de bedrijven vertrouwt zijn eigen klanten nog, bij leveranciers is dit 55 procent.

De kredietcrisis is een onderdeel van een veel dieper probleem: een fundamenteel gebrek aan vertrouwen dat een zware wissel trekt op de Nederlandse economie. Om dit te onderzoeken heeft Graydon een onderzoek gedaan naar het vertrouwen bij bedrijven. Hieruit blijkt dat slechts 60 procent zijn eigen klanten nog vertrouwt, bij leveranciers is dit 55 procent. Het meeste wantrouwen heerst bij onbekende bedrijven. Zij worden slechts door twee procent vertrouwd. 43 procent van de bedrijven geeft aan dat hun vertrouwen ook daadwerkelijk is geschaad door een klant de afgelopen vijf jaar. Het geschaad vertrouwen bij bedrijven door hun leveranciers is negentien procent. 

Bedrijven willen vertrouwen

Bij een gebrek aan vertrouwen zijn bedrijven voorzichtig bij het aangaan van zakelijke transacties. Bedrijven vrágen om vertrouwen bij leveranciers en afnemers. In het eerste kwartaal van 2012 zijn al 455.246 financiële checks gedaan bij Graydon om te zien of bedrijven er financieel goed voor staat, of zij hun rekeningen op tijd betalen en hun verplichtingen nakomen. Hierin is de afgelopen kwartalen een continu stijgende lijn te zien. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2011 waren dit 424.973 checks, in 2010 waren dit er 349.901. 

Financiële transparantie in tijden van de vertrouwenscrisis

Uit het vertrouwensonderzoek van Graydon blijkt dat 96 procent van de bedrijven gelooft dat vertrouwen bijdraagt aan een goede samenwerking. 77 procent geeft aan dat dit vertrouwen zorgt voor meer business bij zakenpartners. Gertjan Kaart, Algemeen Directeur Graydon Nederland, geeft aan dat bedrijven zich zelf tot ‘trusted brands’ kunnen ontwikkelen door financieel transparant te zijn. "Vooral in tijden van crisis, vertrouwen bedrijven alleen wat ze zien en gaan ze niet af op enkel mooie woorden. Bedrijven die open zijn over hun financiële gezondheid en betaalgedrag, bevorderen het wederzijds begrip met afnemers, leveranciers en kredietverstrekkers."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.