Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

15 februari 2012 - Stilstaan geldt als achteruitgang, en dat gaat in een tijd van recessie méér dan eens op. Vraag u zelf de volgende dingen eens af: Waarom moeten bezoekers voor uw bedrijf kiezen? Waarom uw bedrijf en niet dat van uw vele concurrenten? Een lagere prijs? Betere service? Of een betere inrichting?

De Horecafabriek  komt met vijf do's en vijf don'ts  voor het inrichten of re-stylen van uw horecabedrijf in 2012. 

Absolute Don'ts 

1. Sky-leren meubelen
En dan vooral die logge, zware zogenaamd comfortabele sky-leren (oftewel kunstlederen) stoelen. De sky-leren stof is vaak zo overheersend in het interieur, dat de focus veel te veel komt te liggen op het meubilair. Hierdoor wordt de uitstraling van een horecazaak heel onrustig. Dé trend wat betreft meubels is het gebruik van de klassieke huis-tuin-en-keuken meubeltjes gecombineerd met design meubels en de alom bekende versleten chesterfields. 

2. Lowboy Tafelkaarsen
Dit lijkt misschien een klein detail, maar details maken de zaak. Loop op een avond door een willekeurig stadscentrum en u zult schrikken hoeveel bedrijven nog steeds de 'rode' lowboy tafelkaars oftewel de grafkaars op tafel hebben staan. Waarom? Zijn ze goedkoop? Bestelgemak? Geen afstand willen doen van iets vertrouwds? Dit terwijl er vandaag de dag veel leuke alternatieven zijn. Kies voor een andere tafelkaars en u zult zien dat het totale sfeerbeeld al heel anders is.

3. SPONSOR-parasols
SPONSOR-terrasschotten, SPONSOR-meubilair: u kent ze wel, van die de gele 'bekende ijsjes' parasols waarvan u spontaan een zonnesteek krijgt als u er een blik op werpt. Het is jammer dat er geen rekenschema is over hoeveel gasten u misloopt door uw bedrijf vol te hangen met onnodige overbodig reclamemateriaal. KNH is er in ieder geval van overtuigd dat het overgrote merendeel van uw potentiele klanten liever geen sponsorparasol, zonneschermen, terrasschotten enzovoort in het straatbeeld ziet. Uw identiteit (huisstijl) is zoveel belangrijker dan al die sponsornamen. Laat zien wie u bent. Uw 'eigen' uitstraling van uw buitengevel en terras is uw belangrijkste visitekaartje. 

4. Kunstbloemen en kunstplanten
Wat geldt voor sky-leren meubelen geldt ook voor kunstbloemen en planten. In de volksmond ook wel 'stofvangers' genoemd. Een belangrijk sleutelwoord binnen innovatie is ook wel het woordje 'vers'. Dit geldt dus niet alleen voor uw producten maar zeker ook over uw beplanting. Verse bloemen en frisse planten verspreiden een gezonde en vooral frisse geur die uw gasten zullen waarderen. Het toont tevens aan dat u zeer begaan bent met uw bedrijf. Daarnaast straalt het ook hygiëne uit. 

5. De handgeschreven krijtborden
Wie heeft het mooiste handschrift? Waar kan ik het meest voordeligst een varkenshaasje eten? Handgeschreven krijtborden vallen nauwelijks meer op en geven alleen maar de onprofessionaliteit van uw bedrijf weer, uiteraard enige uitzonderingen daargelaten: De bedrijven die hun borden laten beschilderen door reclamebureaus. Daar zit namelijk een gedachte achter: Groot lettertype, afgewisseld met een kleiner lettertype. Trucjes om de aandacht van je potentiele gasten te krijgen. Als u toch besluit een reclamebord te plaatsen laat dit dan doen door bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. 

Absolute Do's

1. Warm, traditioneel en ambachtelijk
Unieke en ambachtelijke producten van hout, textiel, kunststof en metaal staan centraal in deze absolute 'Do'. De kunst van het ambacht komt tot uiting in unieke ontwerpen: een handgeblazen lamp, uit hout gesneden meubilair of een handgeweven tapijt. Onregelmatige of juist erg egale oppervlakken en grove, hobbelige ronde vormen en structuren zijn hierbij kenmerkend. Unieke producten behoeven weinig opsmuk: wit, zwart en donkerbruin zijn sterke basiskleuren en laten opvallende vormen goed uitkomen. Accenten in bijvoorbeeld fluorroze geven dan extra pit. 

2. Fabulous Fifties 
De verfijning en elegantie van de jaren '50 zijn van grote invloed op de nieuwe interieurtrends. De zachte, vergrijsde kleuren oudroze en turquoise zijn kenmerkend voor de Fabulous Fifties. Deze stijlvolle tinten combineren mooi met bruin en camel in de basis. Zwarte details geven het Chanel-gevoel! Ronde en sculpturale vormen in bijvoorbeeld damesfauteuils en kleine retro-bankjes verwijzen naar de jaren vijftig.
Tip: Style toon op toon met behang, tapijt, gordijnen en kussens in bijna dezelfde kleuren, voor een weelderig effect. Verwijs naar de jaren vijftig met ronde, vloeiende vormen in bijvoorbeeld damesfauteuils en kleine retro-bankjes met slanke tabs toelopende pootjes. 

3. Detail Design 
De huisstijl (corporate identity) weerspiegelt samen met onder andere het interieur de identiteit van een onderneming of organisatie. De inrichting van een horecabedrijf kan zelfs doorslaggevend zijn voor het succes ervan. Het zijn vaak de details die de kwaliteit van het concept bepalen. Kortom: Weg met alle in 'Word' ontworpen menukaarten, visitekaartjes etc. Laat u bijstaan door een goed reclamebureau om de ziel van uw onderneming zo goed mogelijk te laten vertalen in uw huisstijl. 

4. Retailing & Co-Creation 
Wat wil de nieuwe consument? Steeds meer bedrijven maken gebruik van de retailbranche. Dit is gebaseerd op de gedachte: Zonder wandel geen handel. Als de gasten niet (meer) naar de 'handel' komen, dan maar andersom. Een mooi voorbeeld hiervan is Flinders Café in Amsterdam: Dé unieke combinatie van een designwinkel en een lunchcafé. Het eet- en drinkgedeelte is van de Coffee Company en het interieur bestaat grotendeels uit designmeubels die te koop zijn bij Flinders.
Bij co-creation is de klant aan het roer en wordt opzettelijk bij productontwikkeling, merkbouw en/of marketing betrokken. Een vorm van co-creation in de horeca is dat veel horecabedrijven werken met een eigen online- community. Gasten worden hiervoor uitgenodigd om hun mening te geven over de menukaart, ambiance, enzovoort. Dit is de nieuwe vorm van de online-nieuwsbrief. Eventueel wordt de toegewijde gast ook uitgenodigd voor een brainstorm en proefsessie van nieuwe ideeën/mogelijkheden 

5. Frontcooking
Laat zien wat u in huis hebt: Geur, textuur, smaak, kleur, ruiken, voelen, proeven en zien. Dit zijn de belangrijkste ingrediënten voor het succes van veel nieuwe concepten. De consument wordt steeds meer bewust van producten en de versheid ervan.
Zet in op een maximale versbeleving door onder andere het etaleren van (vers)producten. De gedachte hierachter is simpel: Wat vers in huis is wordt getoond wordt vaak direct verkocht. Deze ontwikkeling is een volgende variatie op de open keuken.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.