Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Stickers als effectief marketingmiddel

Door: Danny Bijl, 15 oktober 2013 - Bij het bepalen van de juiste marketingmiddelen voor een offline campagne wordt er vaak nog in de vaste stramienen van flyers en posters gedacht. En dat terwijl er nog veel effectievere marketingmiddelen zijn. Hierbij kun je onder andere denken aan stickers of opblaasbare reclame. Waar opblaasbare reclame over het algemeen vrij prijzig is, zijn stickers niet alleen effectief, maar ook nog eens een goedkope vorm van marketing.

Al met al blijft het natuurlijk wel belangrijk om zowel je doelstellingen als je doelgroep niet uit het oog te verliezen. Wanneer de doelgroep liever een poster bekijkt of je doel nauwelijks betrekking heeft op het creëren van naamsbekendheid, zijn stickers wellicht niet het juiste middel. Zijn stickers dé vorm van marketing die je in wilt gaan zetten? Dan helpen onderstaande ideeën van Stickers.nl je zeker op weg.

Wees creatief
Om een blijvende indruk achter te laten op je doelgroep is het belangrijk om je stickers op een creatieve manier in te zetten. Plak dus niet standaard stickers op een lantaarnpaal, maar plaats ze op een niet-gangbare plaats zodat je in ieder geval zeker weet dat het opvallend is. Denk hier dus wat langer over na. Wat past bij het bedrijf? En wat vindt de doelgroep interessant? Gebruik je omgeving en maak je doelgroep nieuwsgierig.

Kort en krachtig
Een postertekst plaats je niet op een sticker. Mensen bekijken stickers op een andere manier dan dat ze een poster lezen. Houd hier met de inhoud dan ook rekening mee en wees kort en krachtig. Stickers zijn niet voor niets voornamelijk bedoeld om de aandacht op je bedrijf, product of dienst te vestigen. Trigger de doelgroep om er meer mee te doen.

Offline en online met elkaar combineren
Stickers zijn de ideale vorm van marketing om offline en online met elkaar te combineren. Zorg ervoor dat je de aandacht van de mensen pakt door middel van je sticker en dat ze voor meer informatie bijvoorbeeld op je website kunnen zijn. Om dit proces snel te laten verlopen is een QR code een hele geschikte vorm. Mensen kunnen dan ter plaatse bekijken waar jouw uiting over gaat.

Guerrilla marketing
Guerrilla marketing is een vorm van marketing waarbij er in een zeer korte tijd veel aandacht van zowel het publiek als de media gegenereerd wordt, zoals ludieke acties of een verkoopstunt. Doordat het om een korte tijd gaat is het zonde om hier veel geld aan te besteden en daarom dat stickers zo geschikt zijn. Ze zijn zo opgeplakt en ook weer weggehaald. Zorg ervoor dat de doelgroep niet om je reclame-uiting heen kan en pak in sommige gevallen dus groots uit.

Een optische illusie creëren
Één van de meest ultieme manieren om stickers in te zetten als marketingmiddel is het creëren van een optische illusie waarbij de ogen iets constateren maar wat door de hersenen anders geïnterpreteerd wordt. Denk hier bijvoorbeeld aan een sticker van een levensgroot zwembad midden op een plein. Heel even zal iedereen denken dat het werkelijk om een zwembad gaat, waardoor het effect wat je achterlaat indrukwekkend én dus blijvend is. 

Let er bij sticker marketing wel op dat je geen boete riskeert. Het is namelijk niet toegestaan om overal lukraak stickers op te plakken. En ondanks dat het een goedkope vorm van marketing is, past geld weggooien in geen enkel marketingbudget.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.