Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Nieuwe bezems vegen schoon

Door: Marcel Groenenboom , 23 september 2013 - Nieuwe bezems vegen schoon. We kunnen de problemen niet oplossen met dezelfde lijn van denken die we gebruikten om ze te creëren. De eerste zin is een algemene volkswijsheid; de tweede een citaat van Albert Einstein. En ze zijn allebei van toepassing op het besluit van Hans Biesheuvel die deze maand bekend maakte te stoppen als voorman van MKB Nederland. Hij richt een nieuwe beweging op om de belangen van de kleinere ondernemer te behartigen: ONL (Ondernemend Nederland).

De belangrijkste constatering van Biesheuvel is wellicht dat de banen van het MKB moeten komen. Niet van de grote bedrijven en al helemaal niet van de overheid. Toch is dit besef volgens hem niet doorgedrongen in de politiek. Hij is van mening dat de overheid haar oren laat hangen naar de partijen die de duurste lobby’s kunnen uitvoeren en dat de banken de geldkraan dicht draaien voor het midden- en kleinbedrijf.

Nieuwe wegen inslaan
Het wemelt van innovatieve oplossingen bij ondernemers. Maar die verdampen in het Haagse vergadercircuit; in de verstrengeling van politiek en brancheorganisaties. Biesheuvel beklaagt zich over de baantjesjagers in de overlegstructuren, over oud-politici die hun stempel drukken op het beleid van brancheorganisaties, omdat zij er een bestuursfunctie hebben. Hij voelde zich de enige ondernemer in het gezelschap van belangenbehartigers, dat in zijn ogen vooral bezig is de bestaande situatie te bestendigen.
Maar in het land, bij de MKB-ondernemers, komt hij wel de mensen tegen die de mouwen opstropen en nieuwe wegen inslaan. Ondernemers die ook het belang van informatietechnologie zien om hun bedrijf te versterken door inzicht te krijgen in marktbewegingen, door te kunnen samenwerken met andere bedrijven en kennisinstituten.
Opmerkelijk is hoe Biesheuvel de tegenwerping ‘Maar je moet toch vergaderen om invloed te kunnen uitoefenen?’ pareert. Hij wil met ONL een ondernemerskompas opstellen dat aangeeft welke richting ons land op moet om bijvoorbeeld te bepalen waarin je moet investeren om uit de crisis te komen. Ondernemers kunnen elk moment van de dag via de website van ONL aangeven of de koers nog steeds goed is. Daar is geen vereniging voor nodig, geen vergadercultuur, geen akkoordenmachine.
De brancheorganisatie heeft volgens hem trouwens zijn langste tijd gehad. Ondernemers willen niet met elkaar om de tafel zitten, maar met partijen die een rol spelen in de waardeketen. Zodat zij samen tot optimale resultaten komen. Wie zijn oor te luister legt bij MKB-ondernemers hoort vaker welk gevecht zij moeten leveren om hun ideeën in ambtelijk Nederland te verwezenlijken, dan dat zij een inspirerende steun van de overheid hebben ervaren.

IT helpt ‘out-of-the-box’-denken
Lastenverlichting, kredietverlening en versnelling van het bestuurlijk tempo. Dat zijn de drie onderwerpen die als eerste op het ondernemerskompas staan, aldus Biesheuvel. Versterking van informatietechnologie om die doelen te bereiken, is een mooie vierde. Want die helpt kredietstromen op gang te brengen (crowd financing), ideeën te opperen (crowd co-creation), efficiëntie te verhogen, inzichten te verbeteren, banden in de waardeketen te smeden en onderhouden, transparantie te vergroten. IT helpt het ‘out-of-the-box’-denken van ondernemers handen en voeten geven. IT helpt het ‘out-of-the-Haagse-kringen’-denken van Biesheuvel gestalte te geven. Zodat de MKB-ondernemer een positieve bijdrage kan leveren aan de Nederlandse economie.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Over de auteur:

Over Marcel Groenenboom

Director General Business & Channels bij SAP Nederland BV.

Marcel Groenenboom studeerde Business Management aan de Universiteit Twente. Hij begon in 2004 bij SAP als Sales Director en trad in 2008 toe tot het Management Team. Voor hij aan de slag ging bij SAP was hij onder meer werkzaam bij SAP partner HP. Als Director General Business is Marcel onder meer verantwoordelijk voor de diverse afzetkanalen van SAP, variërend van Value Added Resellers en Business One Partners tot OEM en Distribution Partners. In zijn blogs gaat Marcel Groenenboom onder meer op zoek naar het geheim van succesvolle SAP partners.

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.