Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Guust Swarte, directeur Swarte innovation developmen t

Innovatie weblog 1: Waarom Joseph Schumpeter zo actueel is

Door: Guust Swarte, 03 juni 2011 - Vanaf vandaag schrijft innovatiestrateeg Guust Swarte in Brisk een reeks weblogs over innovatie. Met nieuws, achtergronden, cases, discussies en tips.

Laat ik beginnen bij de grondlegger van innovatie. Joseph Schumpeter kwam rond 1930 met zijn inzichten over ondernemerschap en innovatie. Een van zijn uitspraken was, dat innovatie altijd leidt tot kapitaalvernietiging. Zodra een creatieveling een uitvinding met succes op de markt brengt, kan de concurrent zijn investeringen in één keer afboeken. Je kunt je voorstellen dat dat tot weerstand leidt. Terwijl jouw innovatie misschien het ei van columbus is, word je toch tegengewerkt. 

Zeven generaties innovatie
Sinds Joseph Schumpeter is er veel veranderd, maar de principes blijven gelden. Innovatie is en blijft een combinatie van geniaal zijn en zwoegen, van kansen zien en je onderneming verdedigen. De vormen waarin innovaties voorkomen en succesvol zijn, veranderen wel met de tijd. We kennen nu al zeven generaties van innovatie. De komende tijd laten we die de revue passeren. Ik ben benieuwd wat uw ervaringen met innovatie zijn. Hoe meer lezers hun inzichten en ervaringen over innovatie delen, des te verrassender wordt de weblog. Dan krijg je kruisbestuiving en leer je van elkaar. 

Iets anders, iets beters
De relatie innovatie en kruisbestuiving is ook een principe dat Joseph Schumpeter al verwoordde: innovaties ontstaan op kruispunten van wegen: neue combinationen. Je bent op zoek, maar vindt iets anders, iets beters. Op dit moment zie je op allerlei plekken toepassingen van dit principe van open innovatie ontstaan. Incubator-huizen, Seat2meet, Harlem legacy, Figee Innovatie Theater, High Tech Campus in Eindhoven, het zijn allemaal voorbeelden van dezelfde filosofie: waar mensen elkaar ontmoeten en inspireren, ontstaan innovaties en business. 

Verzilveren
In Twente hebben ze al ruim 25 jaar ervaring met dit soort concepten van startende ondernemingen rond de universiteit. De grote uitdaging is, dat het niet bij inspireren moet blijven, maar dat het uiteindelijke doel is, dat de organisaties in samenwerkingsverbanden ook gaan groeien dankzij het samenwerkingsverband. Maar als het ene bedrijf in een cluster groeit en het ander niet, dan verschuiven de onderlinge verhoudingen, dan komt er afgunst en moeten afspraken worden herzien. Je ziet dit soort spanningen juist in het zicht van de haven: het succes waar iedereen zo hard voor heeft gewerkt. Het vraagt grote stuurmanskunst om innovaties tot een goed einde te brengen. Als innovator moet je van alle markten thuis zijn om je vernieuwing ook te verzilveren!

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief
Poll
Heeft u ervaring met innovatie in samenwerking?
Succes! Iedereen heeft gewonnen.
Succes! Ik heb gewonnen, mijn partners verloren
Matig! We hebben onze kosten er net uit.
Nee! Ik heb verloren, mijn partners gewonnen.
Nee! Iedereen heeft verloren.
Nee! We zijn voortijdig vredig uiteen gegaan.
Nee! We zijn met ruzie uiteen gegaan
Nee! Voortaan houd ik mijn innovatie voor mezelf.
Nee! Innoveren levert niets op.

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.