Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Hoe belangrijk is uw outfit nu echt bij een eerste indruk?

Door: Danny Bijl, 07 maart 2014 - Het blijft een lastig en omstreden onderwerp; uiterlijk en overkomen op de werkvloer. De één vindt het totaal onbelangrijk en richt zich alleen op de inhoud, de ander voelt en ziet gewoon het verschil bij het dragen van een ‘foute’ combi of de juiste outfit.

Hoe het ook zij, we kunnen niet ontkennen dat we anderen in eerste instantie ook beoordelen op hun uiterlijk voorkomen. Het zit in onze natuur. Personal shopper Suzi Vasques Dias vertelt hier over.

Krachtig of kwetsbaar
Stel, u heeft een zakelijke ontmoeting en treft een lange man met sportief figuur, brede schouders met heldere ogen en zware wenkbrauwen, gekleed in een zwart getailleerd kostuum met kraakhelder wit hemd eronder.
Zonder dat deze persoon zijn mond geopend heeft, gebeurt er iets bij u. U begint (onbewust) deze man te plaatsen in een kader. Hij zit er niet in vast, maar de richting is bepaald. Zo blijkt dat de mens met een soortgelijke omschrijving een krachtige eerste indruk maakt, ongeacht zijn karakter of boodschap. Puur op uiterlijk gebaseerd dus.
Een verschijning van een kleine mollige man met lichte haren en weinig contrast in het gezicht die gekleed gaat in een te groot kostuum in een beige tint zal eerder het tegenovergestelde uitstralen. Weinig contrast en een ‘zacht’ lijf maakt vriendelijker en kwetsbaarder. 

Weet wat je uitstraalt
Door uzelf een spiegel voor te houden, ziet u wat anderen zien. Heeft u veel of weinig contrast in uw gezicht, bent u klein of groot, rond of scherp, stijl haar of krulletjes? Al deze informatie kunt u gebruiken om er achter te komen hoe de ander u ziet, dus welke eerste indruk u maakt bij een ontmoeting. Alle ‘eigenschappen’ die u hieruit kunt halen, bepalen voor een groot deel hoe u wordt gezien en geven u een idee hoe anderen zich kunnen voelen in uw aanwezigheid. 

Weet wat u WILT uitstralen
Om voordeel uit uw eerste indruk te halen, is het van belang dat uook weet wat u wilt uitstralen, want dat zal zelden alleen zijn wat uw uiterlijke kenmerken aan informatie uitzenden. Een klein voorbeeld: Een qua uiterlijk een licht type, waardoor er minder contrast is, met krullend haar en een verfijnd postuur zal sneller een vriendelijke (weinig contrast), speelse (krulletjes) en ‘lichte’ (fijn postuur) indruk maken. Goede eigenschappen voor veel toegankelijkheid en openheid vanuit de ander.
Maar wat als dit type een zakelijke, serieuze en krachtige indruk wilt maken, omdat dit zijn of haar boodschap ondersteunt? Nu zal de juiste kleding- en kleurkeuze de ontbrekende eigenschappen aanvullen om zo een goed en totaal beeld te kunnen overdragen die zowel bij de persoon als de boodschap past.

Kleuren, pasvorm en materialen
Kleur doet heel veel. Zowel met uw uiterlijk (maakt een kleur bleek of haalt het juist op) als met uw gevoel en het gevoel van de ander. Bij de kleur zwart krijgt u een sobere, serieuze, zakelijke en elegante associatie. Ook maakt de kleur ‘hard’ waardoor u afstand creëert. Bij een bruine kleur krijgt u een geheel andere indruk; toegankelijkheid, vriendelijkheid en warmte zijn hier meer de eigenschappen. Zo ook geeft pasvorm een bepaald gevoel: uw ‘strakke’ jasje voelt niet alleen veel krachtiger (okee, hij mag niet te klein zijn), hij straalt deze energie ook veel meer uit dan dat andere jasje wat soepel en losjes om uw lijf valt. En hoe ‘aaibaarder’ het materiaal, hoe vriendelijker u wordt.
Komt u er na zelfanalyse erachter dat u wel wat verzachting kunt gebruiken, kies dan de juiste ementen in uw kleding om uzelf in de juiste balans te brengen voor een complete en juiste eerste indruk. Niks moet, maar het scheelt een hoop energie doordat uw outfit uw communicatie ondersteunt.

Over de auteur:
Suzi Vasques Dias is als personal shopper al tien jaar verantwoordelijk voor de uiterlijke presentatie van haar klanten. Naast het creëren van hun eigen persoonlijke stijl, neemt zij al het shopwerk uit handen en zorgt voor een gebalanceerde garderobe die goed is afegestemd op het leven, werk en karakter van haar klanten. Door creatief te combineren is er voor iedere gelegenheid de juiste outfit te vormen. Naast deze activiteiten onderhoudt zij haar eigen blog en geeft hierin veel ins en outs op stijlgebied en goede tips gratis weg.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.