De meest innovatieve verdienmodellen van bedrijven op een rijtje

6 oktober 2021 - Het is van belang om als bedrijf met innovatieve ideeën te komen en nieuwe businessmodellen te creëren om bij te blijven in de markt en niet het onderspit te delven. Er zijn op kleine schaal en op grote schaal allerlei verschillende verdienmodellen te onderscheiden. Als je kiest voor vernieuwing en innovatie is het overigens wel belangrijk om je werknemers daarbij te betrekken. Dat is onder meer mogelijk door een van de verschillende leiderschapsstijlen te hanteren die het beste bij het team past.

Abonnement voor product of dienst
Een van de meest innovatieve verdienmodellen die in opkomst zijn, betreft het aanbieden van een abonnement voor een product of dienst. De abonnementen op bijvoorbeeld voedselpakketten met recepten zijn bijvoorbeeld heel populair. Zo zijn er ook abonnementen die de gelegenheid bieden om elke maand sokken of onderbroeken te ontvangen. Ook parfums zijn al in abonnementsvorm verkrijgbaar en vinden gretig aftrek. Het biedt voor ondernemers een groot voordeel om verzekerd te zijn van klanten die iedere maand voor vaste inkomsten zorgen. Kijk daarom binnen je eigen bedrijf wat de mogelijkheden zijn om een abonnement voor aan te bieden. Zo zijn er bijvoorbeeld ook online marketingbureaus die in abonnementen voorzien om de websites van bedrijven hoog in de zoekmachine te krijgen en te houden. Wat dat betreft zijn er dus allerlei opties om een product of dienst in de vorm van een abonnement aan te bieden.

Duurzaam en circulair ondernemen
Een ander innovatief verdienmodel is de focus te richten op duurzaam en circulair ondernemen. De duurzame economie staat centraal en als bedrijf kan je simpelweg niet achterblijven, maar moet je vooruitkijken om te voldoen aan de veranderende behoefte, voorkeuren en eisen van de maatschappij, consumenten, organisaties en bedrijven. Bij de focus op circulair ondernemen is het de bedoeling om ervoor te zorgen zo min mogelijk grondstoffen en materialen te gebruiken. Bij de keuze voor grondstoffen en materialen is het dan belangrijk om voor duurzame opties te kiezen die recyclebaar zijn. Ofwel door je eigen bedrijf ofwel door de afnemer die als het product niet meer wordt gebruikt deze voor recycling kan aanbieden. Een simpel voorbeeld hiervan is het bij het afleveren van witgoed het meenemen van de oude wasmachine of koelkast. Dat kan ook met matrassen en met andersoortige producten. Overigens is aan circulair ondernemen wat dat betreft ook verdienmodel van een abonnement te koppelen. Bijvoorbeeld door het product ter lease aan te bieden om deze na de leaseperiode te vernieuwen en het oude product weer te verwerken tot een nieuw product.

Koppeling van producten
Er is nog een innovatief verdienmodel te benoemen en dat is het koppelen van producten die een klant nodig heeft. Bijvoorbeeld door een product als een scheermes te verkopen, waarbij je de klant aan je bedrijf bindt door scheermesjes los te verkopen. Dit is een product dat de klant altijd weer nodig heeft. In het verlengde daarvan is het ook mogelijk om bijvoorbeeld scheerschuim aan te bieden net als aftershave om in een compleet productpakket te voorzien. Je klant raakt daardoor meer betrokken bij je bedrijf en stapt minder snel over naar een concurrent.