Het grote voordeel van een zakelijk krediet

31 augustus 2021 - Een onderneming kan eigenlijk niet zonder vreemd vermogen. Het voordeel van een zakelijk krediet of lening is het beschikken over kapitaal. De behoefte aan kapitaal is verschillend, maar centraal staat het maken van rendement.

Een zakelijke lening of krediet?
Een zakelijk krediet kan interessant zijn voor het aanschaffen van bedrijfsmiddelen of het uitbreiden van bedrijfsruimte. Het niet afsluiten van een zakelijke financiering betekent of geen investering kunnen doen of een aanslag op het eigen vermogen. De investering zal leiden tot een hoger rendement en in dat opzicht is een zakelijke lening een goede optie. Een lening is vooral bedoeld voor investeringen die behoren tot de vaste activa.

Krediet is kortlopend
Een zakelijk krediet is juist bedoeld voor de vlottende activa. Een kortlopende lening die binnen één of twee jaar wordt afgelost. Kredietverstrekkers bieden ook een zakelijk rekeningcourant krediet. Tot een maximaal afgesproken kredietlimiet kan flexibel worden afgelost en opnames worden gedaan. Het krediet is dan ook vooral bedoeld voor tijdelijke kortlopende financiering.

Fintech kredietverstrekkers
De laatste jaren zijn het vooral de fintech kredietverstrekkers die zich richten op de zakelijke kredietmarkt voor het midden- en kleinbedrijf. Ondernemers en zzp’ers die kortstondig geld nodig hebben om een bedrijf succesvol te continueren. Meestal gaat het om de financiering van een nieuwe voorraad of het betalen van debiteuren. Ofschoon de kortlopende kredieten niet echt voordelig zijn, ligt het voordeel bij de snelheid van afhandeling.

Snelle besluitvorming krediet
Ondernemers die minimaal 12 maanden een bedrijf runnen en minimaal een jaaromzet behalen van gemiddeld 50.000 euro kunnen bij fintech Swishfund terecht en kunnen na acceptatie binnen enkele dagen beschikken over een kortlopende lening van minimaal 3000 euro. Het voordeel van zo’n zakelijke krediet is duidelijk de digitale verwerking en de snelle procedure.

Kosten zakelijk krediet
Dit heeft evenwel een prijskaartje. Het fintech bedrijf rekent afhankelijk van het kredietbedrag, looptijd en risicoprofiel van de onderneming een maandvergoeding van 0,7 tot 2,3 procent. De looptijd van een krediet is minimaal drie maanden en mag maximaal twee jaar zijn. De terugbetaling gebeurt aan de hand van de omzet van een onderneming. Dit kan dagelijks door bijvoorbeeld een bepaald percentage van de pinomzet.

Het financieel voordeel van een kort zakelijk krediet moet groter zijn dan de kosten. In die situatie wordt er rendement gemaakt en dat is de bedoeling van elke ondernemer.