Met deze zeven tips verminder je verzuim in tijden van corona

4 mei 2021 - Door het coronavirus werken we massaal thuis. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare kan dit leiden tot psychische klachten. En dat zorgt mogelijk weer voor langdurig ziekteverzuim.

Dit wil je als werkgever en HR adviseur voorkomen, zeker als je weet dat één verzuimdag je gemiddeld € 250,- kost. Met een verzuimverzekering ben je voor al je werknemers goed verzekerd tegen de kosten van loondoorbetaling bij ziekte. Met deze zeven tips verminder  je de kans op ziekteverzuim.

1. Maak een duidelijk verzuimbeleid
In een verzuimbeleid vermeld je hoe jouw bedrijf omgaat met verzuim. Je beschrijft hoe je werknemers zich ziek melden en wanneer. Ook geef je aan wat je verwacht over hun bereikbaarheid. Een verzuimbeleid geeft inzicht in de wettelijke verplichtingen waar jij als werkgever aan moet voldoen. En in de verplichtingen die je werknemers hebben. Daarnaast vind je in het verzuimbeleid wat jouw rechten en die van je werknemers zijn.

Verder beschrijf je in je verzuimbeleid wat je eraan doet om te voorkomen dat je werknemers langdurig ziek worden. Ook neem je het contract met de arbodienst erin op, zodat zieke werknemers niet verrast zijn als een bedrijfsarts bijvoorbeeld contact met ze opneemt. Met een duidelijk verzuimbeleid weten je werknemers waar ze aan toe zijn. En jij ook. Zo verkort én verminder je ziekteverzuim.

2. Zorg voor een veilige en gezonde werkomgeving
Om verzuim te voorkomen, is het belangrijk dat je de veiligheids- en gezondheidsrisico’s in het werk in kaart brengt. Dat doe je met een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Werkt je personeel bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen? Of zijn de werktijden onregelmatig? Na het opstellen van de risico’s bepaal je wat je gaat doen om ze te beperken. Als werkgever ben je verplicht een RI&E te (laten) maken. Vergeet deze niet aan te passen naar de huidige (thuiswerk)situatie.

Je arbodienst helpt je graag de RI&E te maken of up-to-date te houden. Nationale-Nederlanden werkt daarvoor succesvol samen met verschillende arbodienstverleners. Benieuwd welke ondersteuning zij bieden? Bekijk de website van Arboned, Keerpunt/HCS, Arboduo en Zorg van de Zaak.

3. Ga flexibel om met de werktijden van je werknemers
Het coronavirus heeft invloed op de werk-privébalans van je werknemers. Omdat ze veel thuiswerken, is het verschil tussen werk en privé minder groot. Je werknemers kunnen de neiging hebben langer door te gaan. Wees daarom flexibel als het gaat om werktijden. Sta je werknemers bijvoorbeeld toe om overdag minder uren te maken, zodat ze de klus ’s avonds kunnen afmaken als dat nodig is. Houd verder zoveel mogelijk rekening met de persoonlijke situatie van je werknemer, zolang het werk dat toelaat. Maak samen goede afspraken over werktijden en bereikbaarheid. Zo voorkom je onnodige stress en daarmee verzuim.

4. Wijs een preventiemedewerker aan
Heeft jouw bedrijf al een goede preventiemedewerker? Deze functie is wettelijk verplicht. Een preventiemedewerker werkt actief aan het bevorderen van de veiligheid en gezondheid in je bedrijf. Heb je 25 werknemers of minder in dienst? Dan mag je als werkgever zelf de preventiemedewerker zijn. ArboNed, Keerpunt/HCS en Zorg van de Zaak geven trainingen voor preventiemedewerkers.

5. Creëer een fijne, open bedrijfscultuur
Met een goede werksfeer voorkom je verzuim. Je werknemers gaan met meer plezier aan de slag, zijn productiever en minder vaak ziek. Ook als je personeel veel thuiswerkt, kun je zorgen voor een fijne bedrijfscultuur. Blijf investeren in teambuilding, bijvoorbeeld met een online borrel of pubquiz.

Blijf ook in contact met je werknemers. Bel ze bijvoorbeeld wat vaker. Hoe bevalt het thuiswerken? In een open bedrijfscultuur trekken werknemers eerder aan de bel bij hoge werkdruk, stress of andere problemen.

6. Herken de verzuimsignalen, bied informatie en hulp
Een aantal signalen wijst op dreigend verzuim. Ook als je werknemers thuiswerken, kun je zulke signalen herkennen. Reageert je werknemer kortaf tijdens het videobellen? Zie je dat hij ’s avonds laat nog inlogt? Maakt hij ineens meer fouten in zijn verslagen?

Neem deze signalen serieus, net als fysieke en mentale klachten. Bied je werknemer informatie en hulp. Door problemen op tijd te signaleren kun je langdurig ziekteverzuim voorkomen.

7. Verdiep je in verzuimmanagement
Tot slot: zorg dat je zo veel mogelijk weet over het verkorten en voorkomen van verzuim. Deze tips helpen je al goed op weg. Daarnaast kun je verzuimpreventietrainingen volgen bij ArboNed, Keerpunt/HCS en Zorg van de Zaak.