Livestreamen op Facebook geeft uw onderneming een gezicht

4 mei 2021 - Het afgelopen jaar heeft het streamen van trainingen, events, bijeenkomsten en optredens een enorme vlucht genomen. Nu we langzamerhand weer samen komen is het wel duidelijk dat livestreamen een prominente plek in de middelenmix van elke ondernemer heeft ingenomen.

Het is een extra tool om een groot publiek te bereiken. Voor wie er nog niet helemaal bekend mee is leggen we nog even kort uit wat livestreamen inhoudt. Het is niet zoals veel mensen denken alleen maar het 1-op-1 doorzetten van content op social media. Wanneer u iets wilt delen met uw doelgroepen op LinkedIn, Twitter, Instagram of Facebook filmt u dit en is dit direct te zien op social media.  Toeschouwers kunnen live meekijken via hun tablet, laptop, computer of smartphone. Dat is het basisprincipe van livestreamen. Sociale platforms zoals Facebook bieden veel extra tools om een livestream aan te kondigen, te richten op een bepaalde doelgroep, te professionaliseren en te verspreiden. Maar deze tools  geven ook bijvoorbeeld de mogelijkheid tot interactie met online toeschouwers. Uiteraard zitten er ook haken en ogen aan livestreamen. Zo moet de stream voldoen aan de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), is het niet toegestaan content uit te zenden dat inbreuk maakt op het intellectuele eigendomsrecht van anderen (zoals auteursrecht en handelsmerken) en mag er geen commerciële muziek zonder toestemming ten gehore worden gebracht. In dit artikel leggen experts van een gerenommeerd livestream agency precies uit wat de mogelijkheden en beperkingen zijn bij een Facebook livestream

Ga live via uw bedrijfspagina
Met de Facebook Live tool kunt u live gaan op een bedrijfspagina of in een bepaalde groep. De meeste zakelijke gebruikers streamen op hun eigen pagina waardoor ze meer tools kunnen gebruiken. Zo is het mogelijk om de uitzending te crossposten op meerdere pagina's en kunt u selectiever zijn in het publiek dat uw livestream kan bekijken. Bijvoorbeeld door te selecteren op leeftijd, vakgebied of regio.

Zo gaat u live
In feite zijn er twee verschillende manieren om live te gaan op Facebook: met behulp van een smartphone of met een camera met streamingsoftware waarmee u verbinding maakt met Facebook. Het grote voordeel van een smartphone is dat u altijd en overal live kunt gaan. Bijvoorbeeld wanneer u onderweg bent. Dat brengt ook weer risico’s met zich mee want de footage komt ongepolijst op social media terecht. Aan de andere kant heeft het spontane karakter ook wel iets. U doet ter plekke verslag en wilt uw doelgroep zo snel mogelijk op de hoogte brengen. Het voordeel van extra apparatuur zoals een camera, microfoon en computer is dat u juist wel kunt polijsten met graphics, camerawisselingen, teksten in beeld en haarscherp geluid.