Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het

16 december 2020 - Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Ze staan altijd voor iemand klaar en proberen de problemen van een ander te analyseren, te analyseren en op te lossen. Beschik je over deze gaven en heb je er plezier in om andere mensen op het juiste spoor te zetten? Dan is een carrière in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd. Natuurlijk kun je er dan voor kiezen om je aan te sluiten bij een bestaande organisatie, maar als ook het ondernemersbloed door je aderen stroomt, is het wellicht een goed idee om zelf een nieuw bedrijf op te richten. Je zult dan uiteraard wel eerst de nodige scholing moeten volgen en wellicht certificaten moeten behalen waarmee jij jezelf als professioneel hulpverlener kunt profileren.

Schuldhulpverlening
De verschillen tussen arm en rijk worden steeds groter. Elk jaar komen duizenden landgenoten in de financiële problemen. Soms gebeurt dat door overmacht, bijvoorbeeld wanneer iemand zijn baan verliest of ten gevolge van een echtscheiding. In veel gevallen is de oorzaak echter een iets te royale leefstijl. Wanneer je een schuldhulpverleningsopleiding volgt, kun je deze mensen de helpende hand toesteken en ze uit de problemen halen. Je leert alles over de wetgeving rond schuldsanering en je maakt kennis met zaken als schuldpreventie, belangenbehartiging en tal van juridische aspecten. Met een opleiding op HBO-niveau gaan er vervolgens vele deuren voor je open!

Jeugdzorg
Een heel andere tak van sport is het begeleiden en coachen van jongeren. Enkele jaren geleden heeft de overheid de regie van de jeugdzorg overgedragen aan de gemeenten. De laatste tijd wordt steeds nadrukkelijker zichtbaar dat de jeugdzorg heel veel aandacht en geld behoeft. Jongeren hebben meer en meer behoefte aan bijsturing of zelfs intensieve zorg. Een opleiding jeugdzorg biedt jou de mogelijkheid om je voor te bereiden op een uitdagende en vooral dankbare taak als sociaal werker. Je kunt bijvoorbeeld gezinscoach worden en zo een waardevolle bijdrage leveren aan het ondersteunen van kinderen of jongeren met bijvoorbeeld gedragsproblemen, hechtingsproblematiek of spanningen thuis.

Volop mogelijkheden
Dit waren slechts twee voorbeelden van opleidingen die je de kans bieden om hulp aan anderen te bieden. De mogelijkheden zijn legio, van het bieden van hulp aan gedetineerden tot een rol als WMO-consulent of bijvoorbeeld iemand die verantwoordelijk is voor leerlingenvervoer. Wanneer je wel graag als hulpverlener aan de slag wilt gaan, maar twijfelt over de studiekeuze, kun je een studieadviseur consulteren.