Wat is een AOV en voor wie is het?

27 juli 2020 - Onder een AOV verstaat men een arbeidsongeschiktheidsverzekering, die zowel aan ondernemers als personeel in loondienst aangeboden wordt. Het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering helpt je een periode van langdurige ziekte door te komen als ondernemer. In dit geval is het immers niet mogelijk om ziekteverlof op te nemen! Als de inkomsten stil komen te liggen heeft dit een grote impact op je financiële situatie. De vaste lasten blijven doorlopen, waardoor het steeds lastiger wordt om rond te komen. Daar komt bij dat je het risico loopt, om na deze langdurige periode van ziekte niet direct klanten te vinden. Een AOV biedt je hier de gewenste bescherming tegen.

AOV interessant als een financiële buffer ontbreekt
Zeker voor ondernemers en werknemers zonder financiële buffer is het interessant om een AOV af te sluiten. Wanneer je voldoende spaargeld achter de hand hebt, zou je ervoor kunnen kiezen deze spaarpot aan te breken bij een langdurige periode waarin niet gewerkt kan worden. Houd er echter rekening mee, dat je uit deze buffer wellicht ook moet putten op het moment dat je om andere redenen geen werk kunt verrichten of bijvoorbeeld een tijdje zonder klanten komt te zitten. Het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering maakt dat je de spaarpot bij langdurige ziekte dicht kunt laten.

Een geschikte AOV bij jouw situatie vinden
Verschillende factoren bepalen de premie die je voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering betaalt. Dit geldt zowel voor de AOV voor personeel in loondienst, als voor ondernemers. In de basis kan het jaarinkomen van een zelfstandige tot 80% verzekerd worden. Vaak is het echter niet noodzakelijk om het inkomen voor dit percentage te laten dekken door de AOV. Denk aan de reeds beschreven situatie, waarin je nog wat spaargeld achter de hand hebt. Door voor een lager ç te kiezen, verminder je de kosten voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Gebruik een tool om je premie te berekenen
Het is verstandig om een online tool te gebruiken, waarmee je binnen een paar minuten berekent wat de premie van jouw AOV zou zijn. Voor het gebruik van deze tools dien je een aantal gegevens bij de hand te hebben, denk aan: je jaarinkomen, je leeftijd, je beroep en de datum waarop je de AOV in wilt laten gaan. Bij het ene beroep is de kans op een ongeluk groter, dan bij het andere! Evenals dat ouderen doorgaans sneller langdurig ziek zullen zijn, dan jongeren. Dit betekent dat de risico’s voor een verzekeraar groter zijn bij gevaarlijke beroepen en zelfstandigen op leeftijd.

Steeds vaker krijgen mensen last van stress
Het is echter niet per definitie zo, dat je bij een kantoorbaan een minimaal risico hebt op een periode van langdurige ziekte. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende stressklachten onder Nederlandse werkenden. Deze klachten resulteren steeds vaker in een burn-out, depressie of extreme vermoeidheid. Niet alleen belemmert dit je op de werkvloer, ook kan het ertoe leiden dat je gedurende enkele weken of zelfs maanden rust moet nemen. In deze situaties is het prettig wanneer je op de dekking van een AOV kunt rekenen!