Kan ik die aanbouw wel betalen?

7 april 2020 - Heb je een goed jaar gedraaid vorig jaar als ondernemer en kun je nu eindelijk aan de slag met het uitbouwen van je eigen huis omdat je meer reserve hebt dan gebudgetteerd is? Dan zijn er tal van mogelijkheden om het geld in te zetten nadat de winstbelasting verrekend is zodat je ook daadwerkelijk alleen beschikbare reserves uit je onderneming haalt. Maar waar moet je op letten wanneer het gaat om die aanbouw en de kosten die ervoor beraamd zijn?

Geld uit je onderneming halen voor een aanbouw
Als zzp’er is het relatief makkelijk om geld uit je bedrijf te halen. Zeker als je eerst even let op de kosten die nog gemaakt moeten worden, en uiteraard de belastingen. De meeste zzp’ers hebben geen enorme reserves nodig, zeker niet wanneer de vaste lasten laag zijn. Maar dat betekent niet dat je zonder enige consequenties het geld vrij kunt besteden. Enige reserves zijn altijd noodzakelijk, zeker wanneer de situatie zich weer voor kan doen zoals we deze nu zien tijdens de Coronacrisis.

Daarom is het goed om een reserve in de onderneming te laten zitten. Alleen bestaat dan de kans dat je niet genoeg kapitaal hebt voor die aanbouw. Schuif je dat dan naar de langere termijn of ga je op zoek naar een andere optie?

Geld lenen?
Als zzp’er is geld lenen bij de bank lastig. Zelfs wanneer het voor je woning is, want een vast inkomen ontbreekt en dat is zo ongeveer het eerste dat de bank wil weten. Gelukkig zijn er meer oplossingen. Zo kun je kiezen voor een persoonlijke lening afsluiten, al is dat wellicht niet de meest verstandige optie wanneer je niet exact weet hoeveel geld je nodig hebt om die uitbouw compleet te maken.

Een doorlopend krediet is een betere oplossing wanneer je onzeker bent over de totale kosten én geen rente wilt betalen over geld dat je nooit gebruikt. Op die manier kun je relatief eenvoudig de aanbouw realiseren zonder dat je achteraf gezien te veel geld uit je onderneming gehaald hebt voor persoonlijke uitgaven.

Weet waar je het voor doet
Als ondernemer kan het af en toe lastig zijn om opnieuw de motivatie te vinden om zeven dagen per week aan de slag te gaan en alles te geven binnen de onderneming. Af en toe geld uitgeven zodat je weet waar je het voor doet, is dan geen onverstandige zet. Zeker niet wanneer het in iets is dat waarde vasthoudt of zelfs meer waard wordt op termijn.