Persberichten
E-rijden nog steeds beloond
7 maart 2020 - Het aantal elektrische auto’s neemt toe. Vorig jaar zijn er weer meer volledig elektrische auto’s verkocht. Deels is dit te danken aan de minder gunstige fiscale regels per 2020. Merken komen steeds meer met nieuwe elektrische modellen. Stond de Tesla synoniem voor de elektrische auto, nu zijn Audi, Mercedes en Jaguar volwaardige concurrenten in het hogere segment.
Aanschaf
Het aanschafbedrag gaat vanaf 2020 tellen voor het fiscale voordeel. Vanaf 2020 is het maximale bedrag voor het lagere bijtellingstarief gesteld op €45.000 en voor 2021 staat de teller op €40.000. Kost de auto meer dan valt dat gedeelte in het 22% tarief. Elektrische auto’s zoals de Tesla X of S, Mercedes en Audi betalen fors meer. Auto’s die net geen €45.000 kosten zijn onder andere de Nissan Leaf, Opel Corsa-e, Renault Zoë en de Volkswagen e-Golf en e-Up. De verwachting is dat het aanbod in dit segment de komende jaren fors toeneemt.
Fiscaal
In vergelijking met de conventionele auto’s zijn de fiscale voordelen voorlopig nog van kracht ofschoon er sprake is van een afbouw. Daar tegenover staat een duurdere aanschafprijs ondanks het ontbreken van de BPM. Per 2025 wordt de BPM overigens weer ingevoerd. Waarschijnlijk wordt het een forfaitair bedrag. De verwachting is dat elektrische auto’s over vijf jaar goedkoper zullen zijn.
Elektrische auto’s vallen onder de Milieu-Investeringsaftrek en dat levert een aftrekpost op van 27 procent van de aanschafprijs met een maximum van €40.000.
Verzekering
Nieuwe auto’s worden veelal WA plus volledig casco verzekerd. Bij een autoverzekering afsluiten kan worden bezuinigd op de premie door een hoger eigen risico te nemen en bijvoorbeeld de pechhulp te schrappen. Dikwijls loont het ook de moeite om verschillende verzekeraars te vergelijken.
Maandelijkse kosten
Het grootste voordeel is de periodieke kosten van een elektrische auto. Er wordt nog geen Motorrijtuigenbelasting geheven en de bijtelling is in 2020 acht procent. Voor auto’s van €40.000 scheelt dat 14 procent in vergelijking met een benzine of diesel auto. Daarnaast hoeft er nog geen drie maandelijkse wegenbelasting te worden betaald. In vergelijking met een diesel auto betekent dat een forse besparing van zo’n €100 per maand. Dit fiscaal voordeel wordt overigens per 2026 geschrapt. Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig waardoor ook deze kostenpost lager is.
Vanaf 2026 zijn elektrische auto’s hun fiscaal voordeel kwijt. Het is de verwachting dat er vanaf die tijd geen benzine en diesel auto’s meer geleverd worden en emissievrij rijden ‘gangbaar’ is geworden. Nederland telde op 1 januari 2019 bijna 45 duizend volledig elektrische personenauto’s. In 2019 waren elektrische auto's goed voor ongeveer 10 procent van de totale autoverkoop.