Fleet Management inzetten voor uw bedrijf: dit zijn de voordelen

7 maart 2020 - Het onderhouden van voertuigen, het tracken van deze voertuigen en beschikken over kosten besparende brandstof management. Steeds vaker wordt er binnen bedrijven die te maken hebben met transportkosten en logistiek, gebruik gemaakt van Fleet management. Door middel van Fleet management kunnen de kosten die gemaakt worden voor transport en logistiek worden geminimaliseerd. Daarnaast brengt Fleet management nog een breed scala aan andere voordelen met zich mee. Maar wat zijn deze voordelen? Webfleet Solutions legt het uit.

Wat is Fleet management?
Belangrijk om te weten is dat Fleet managament alles omtrent het beheer van voertuigen binnen een bedrijfsvloot betreft. Fleet management gaat in zijn algemeen over commerciële voertuigen, zoals auto’s, bestelwagens en vrachtwagens.

Het voertuig tracking component
De meest elementaire functie binnen de verschillende Fleet management systemen, is het voertuig tracking component. Vaak is deze component GPS gebaseerd, mits anders aangegeven. Wanneer een bedrijf de gps-componenten hanteert, kan er extra informatie worden doorgegeven aan een Fleet management softwareapplicatie, wat inzage met betrekking tot de snelheid van het desbetreffende voertuig geeft, de richting die deze aanneemt en de exacte locatie hiervan eenvoudiger maakt voor een bedrijf.

Zakelijke aspecten
Ook op zakelijke aspecten biedt het hanteren van Fleet management de nodige voordelen. Zo ben je, doordat je in staat bent om de door jou gemaakte kilometers te registreren, in staat om brandstof te besparen en om te voorzien in een milieuvriendelijkere werkwijze. Daarnaast is het eenvoudiger om het werk op een efficiëntere manier te verdelen, waardoor het voor iedere werknemer mogelijk is om gedurende dag productiever te zijn, wat zal resulteren in een hogere klanttevredenheid, omdat er snellere afleveringen ontstaan.

Nauwkeurige informatie
Het Fleet management systeem voorziet jou van nauwkeurige informatie, waardoor de kans op het oplopen van vertraging sterk afneemt. Niet alleen word je gewaarschuwd voor afgesloten wegen en files, ook word jij automatisch langs de snelste routes geleid. Daarnaast word je ten alle tijden op de hoogte gehouden van flitspalen en is het navigatiesysteem op maat voor grotere voertuigen.

Personeelsbeheer
Dankzij het hanteren van het Fleet management systeem zorg jij voor een optimale en dynamische communicatie tussen zowel het personeel op de weg als het personeel op kantoor. Dit maakt uw bedrijf flexibeler, wat resulteert in een goede werkflow. Dit levert een dynamische communicatie op, en deze zal ervoor zorgen dat er een geoptimaliseerde ordertoewijzing ontstaat, werktijdregistratie eenvoudiger wordt, planningen geoptimaliseerd zijn én jij inzage hebt in de resterende rijtijden, waardoor jij ook daadwerkelijk de positieve gevolgen van het Fleet management systeem terug kan zien.

Aandachtspunten bij Fleet management
Overweeg jij het Fleet management systeem te gaan gebruiken binnen jouw bedrijf? Zorg dan dat je, wanneer jij dit voorlegt aan jouw werknemers, over goede informatie en argumenten (met betrekking tot de voordelen) beschikt. Een onjuiste aanpak of introductie over Fleet management, of een systeem dat hieraan gerelateerd is, kan voor weerstand bij jouw personeel zorgen. Zo kunnen zij de GPS-tracking binnen het Fleet managementsysteem als teken van wantrouw, of als een inbreuk op hun privacy zien, terwijl dit niet jouw intentie is.