Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

4 juli 2019 - De inhoud van dit persbericht is niet afkomstig van de redactie van briskmagazine.nl en derhalve niet journalistiek getoetst.

In een tijd waarin visuele communicatie steeds belangrijker wordt, is een huisstijl van groot belang. Een huisstijl lijkt vaak simpel en eenvoudig te bedenken. Waarom is een huisstijl zo belangrijk?

Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de communicatie van een bedrijf. De huisstijl vindt je terug in de typografie, een logo, beeldkenmerken, vormelementen en kleuren van een onderneming. De huisstijl wordt doorgevoerd in alle lagen van een onderneming. Veel bedrijven zullen in hun huisstijl in vorm van flyers, visitekaartjes en briefpapier bestellen bij een website als flyerzone.nl.

Wat is het belang van een huisstijl?

• Identiteit
Een goede huisstijl straalt uit waar een bedrijf voor staat. De identiteit van het bedrijf is verweven in de huisstijl. Een logo kan bijvoorbeeld een stoer uiterlijk hebben, wat past bij de identiteit van het personeel. Een kapperszaak heeft een andere vormgeving dan een bouwbedrijf.
  • Herkenbaarheid
Voor een bedrijf is het belangrijk om herkenbaar te zijn. Uit onderzoek blijkt dat een goede, consistente huisstijl ervoor zorgt dat consumenten eerder voor een product zullen kiezen. Denk aan de huisstijl van de Mac Donalds. Wanneer er een hamburgerdoosje in de prullenbak ligt, herken je die gelijk als van de Mac Donalds. Die herkenbaarheid zorgt er ook voor dat wanneer je zin hebt in een hamburger, je sneller voor Mac Donalds zult kiezen.
  • Professionaliteit
Een klant heeft meer vertrouwen in een bedrijf als de huisstijl er verzorgd uit ziet. De huisstijl is de uitstraling van een bedrijf. Wanneer er veel groen in de huisstijl voorkomt, zal een consument dit snel associëren met een milieubewust bedrijf.
  • Uniek
Vandaag de dag ontstaan er steeds meer kleine ondernemingen. Een huisstijl kan een bedrijf helpen om op te vallen in de zee van anderen. Opvallende kleuren, nieuwe vormen helpen een bedrijf om een eigen uitstraling te ontwikkelen.