PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening

5 februari 2019 - De inhoud van dit persbericht is niet afkomstig van de redactie van Briskmagazine.nl en derhalve niet journalistiek getoetst.

De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg ‘Payment Services Directive 2’, moet de openheid van de financiële wereld voortstuwen. Meer applicaties, meer samenwerking en diverse betaaloplossingen behoren tot de perspectieven. Ook voor wat zakelijke rekeningen betreft is dit het geval. Ook nu al.

New10 van ABNAMRO focust bijvoorbeeld ook op klanten van andere banken en zet zo in op open banking. Aan het woord is Mark Vermeulen, medewerker bij bunq – een pionier in het moderne banklandschap. Hij kijkt niet alleen in eigen boezem maar heeft het in de brede zin over de voordelen van een zakelijke rekening van bunq en de invloed van betaalrichtlijn PSD2.

Klaar voor de internationale context
Ondernemen is steeds vaker razendsnel schakelen. Ook op internationaal niveau is dit het geval. Als ondernemer ben je overal ter wereld actief en uiteindelijk moeten ook jouw financiën kunnen volgen. Volgens Vermeulen helpt een zakelijke rekening daar op verschillende manieren aan bij te dragen: "Wij hebben ons systeem expliciet gekoppeld aan verschillende leveranciers zoals Mastercard. Dergelijke samenwerkingen zijn voor zakelijke rekeningen een must. Echter zijn we toch fundamenteel anders. De vaste beveiligingscode vind je bij ons bijvoorbeeld in de app en de code wijzigt automatisch. Dit maakt de zakelijke rekening veiliger en handiger. Het toont meteen ook het voordeel aan van de bredere zakelijke rekening: het is eenvoudiger om internationaal te ondernemen."

Eenvoudiger financieel beheer
Volgens Vermeulen dragen zakelijke rekeningen op verschillende manieren bij aan een overzichtelijke administratie. Hijzelf verwijst hierbij vooral naar de zogenoemde API-koppelingen: "Steeds meer zakelijke rekeningen staan koppelingen toe met andere softwareplatformen. Vooral boekhoudkundig is dit interessant, maar denk ook aan het betalen én verwerken van binnenkomende facturen via de camera van jouw smartphone. Wij voorzien dan weer volledig open API-koppelingen waarmee we het aantal toepassingen al lang niet meer op één hand kunnen tellen. Hiernaast kan je bij ons meteen ook meerdere bankrekeningen beheren. Dat is niet alleen de toekomst, maar misschien zelfs nog een van de grootste voordelen van de nakende PSD2."
Toch hoeft het voor Vermeulen daar niet bij te blijven: "Natuurlijk heeft een zakelijke rekening ook zonder de nieuwe PSD2 een aantal mooie voordelen te bieden. Zo geeft het jou een professionele uitstraling, betalingsgemak, verschillende analysetools en uiteenlopende betaaloplossingen. Tijdbesparing is misschien wel nog het belangrijkste voordeel van een zakelijke rekening."

Alleen maar voordelen?
Het grootste nadeel van een zakelijke rekening is volgens velen het prijskaartje. Een zakelijke rekening is nog steeds duurder dan een klassieke privérekening. "Ondernemers tellen hun centen en dat is niet onlogisch. Een zakelijke rekening is hierbij altijd duurder dan een klassieke bankrekening. Anderzijds krijg je er heel wat extra functionaliteiten bovenop. Natuurlijk mag je prijzen vergelijken, maar staar je echter toch niet blind op de prijsverschillen tussen diverse zakelijke rekeningen. Sommige services laten zich immers heel eenvoudig terugverdienen. Heeft een zakelijke rekening nadelen? Financieel misschien wel. Maar wie verder kijkt dan die enkele euro’s per maand, ziet enkel maar voordelen," geeft Vermeulen tot slot aan.