Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vier tips om uw juridische zaken op orde te krijgen

U hoeft geen specialist te zijn om een aantal juridische zaken zelf op te pakken

Vier tips om uw juridische zaken op orde te krijgen

23 januari 2019 - Ondernemers zijn natuurlijk het liefst zoveel mogelijk bezig met hun product of dienst. Maar bij het ondernemer zijn horen ook andere activiteiten. Bijvoorbeeld marketing, personeelszaken en het bijhouden van de administratie.

Daarnaast wordt het door nieuwe complexe wetgevingen ook steeds belangrijker om uw juridische zaken op orde te hebben. Eerder werden juridische werkzaamheden voornamelijk uitbesteed aan advocaten en andere juridische dienstverleners, maar er zijn steeds meer zaken die u zelf kunt regelen. Beaudine den Dunnen van Ligo geeft vier tips om dit te doen.
 
Duidelijke algemene voorwaarden opstellen
Hoewel algemene voorwaarden niet wettelijk verplicht zijn, kunt als ondernemer beter niet zonder voorwaarden een product of dienst aanbieden. "In de algemene voorwaarden zijn de rechten en plichten van zowel u bedrijf als uw klant of leverancier vastgelegd. U kunt hierbij denken aan garanties, levertijden, betaaltermijnen en wat u moet doen als er iets misgaat. Het biedt een duidelijk kader welke verwachtingen zowel u als uw klant/leverancier mogen hebben voor, tijdens en na een transactie," aldus den Dunnen.
 
Hoe om te gaan met wanbetalers
Den Dunnen merkt vaak enige gebrek aan kennis onder ondernemers ten aanzien van betalingen. "Veel ondernemers handelen vaak te goeder trouw. Ze willen graag een goede persoonlijke relatie met hun klant opbouwen en vinden het dan moeilijk om geldzaken duidelijk te bespreken." Maar iedere ondernemer krijgt volgens haar vroeg of laat toch een keer te maken met wanbetalers. "Na het versturen van de factuur met betalingstermijn, een eerste herinnering, telefonisch contact, een tweede herinnering en een aanmaning, zit er niets anders op dan een incasso advocaat of incassobureau in te schakelen. Vaak wordt hier een rechtszaak mee voorkomen."
 
Geautomatiseerde juridische dienstverlening
​Volgens den Dunnen wordt geautomatiseerde juridische dienstverlening steeds belangrijker. "Onderzoek heeft uitgewezen dat de artificial intelligence (AI) software van geautomatiseerde juridische dienstverlening sneller en nauwkeuriger werkt dan de beste advocaten. Zeker zodra uw onderneming groeit kan automatisering van juridische zaken helpen overzicht te houden en structuur te bieden. Hierbij kunt u denken aan het opstellen van gepersonaliseerde contracten en het tijdig verlengen of opnieuw uitonderhandelen van afgesloten contracten met leveranciers en klanten."
 
De mogelijkheden van merkbescherming onderzoeken
Naast het regelen van juridische zaken tussen u, leveranciers en klanten, kan het ten slotte een goed idee zijn een octrooi, patent of het exclusieve recht op een merk aan te vragen. Den Dunnen: "Hiermee bent u als ondernemer ertegen beschermd dat anderen uw product, dienst of merk  gaan kopiëren of gebruiken, of dat er op een ander manier misbruik wordt gemaakt van uw merk." U ziet dat u geen specialist hoeft te zijn op juridisch gebied om toch de nodige juridische zaken binnen uw onderneming zelf te kunnen oppakken. Vooral nu geautomatiseerde juridische dienstverlening steeds groter wordt, hoeft u er ook niet voor te vrezen dat u er veel kostbare tijd mee kwijt bent.
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Incasso e-book

24-01-2019 08:46  |  

Het eigen debiteurenbeheer van veel ondernemers mag inderdaad strakker. Nummer de herinneringen en aanmaningen ook niet, want dat is natuurlijk niet handig. Dan weet een betaler dat hij voorlopig nog niet hoeft te betalen.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.