Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Nieuwe online tool helpt cashflow te verbeteren

18 april 2011 - Ondernemers lopen op jaarbasis minstens één miljard euro mis door oninbare facturen. Bovendien is een betalingstermijn van 40 dagen tegenwoordig geen uitzondering meer. Om hier verandering in te brengen, lanceerden TNT Post en MKB-Nederland tijdens de Week van de Ondernemer de online cashflowtool.

 Deze tool laat ondernemers zien hoe ze met een aantal snelle verbeteringen in hun factuur- en betaalproces een cashflowverbetering kunnen realiseren die kan oplopen tot tien procent van de jaaromzet. 

Moeite met tijdige betaling
Uit een studie van TNT Post en MKB-Nederland, met input van het EIM, blijkt dat ondernemers in het MKB veel moeite hebben om facturen voor bewezen diensten tijdig betaald te krijgen. Gemiddeld moet een mkb-ondernemer ruim 40 dagen wachten op zijn geld.Hierdoor zijn de laatste jaren veel kleine en middelgrote bedrijven in de problemen geraakt of zelfs failliet gegaan. "Uit cijfers blijkt dat jaarlijks ruim 2,5 procent van alle facturen die MKB'ers versturen als oninbaar worden afgeschreven," zegt Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland."Dat betekent dat het MKB op jaarbasis een bedrag van meer dan een miljard euro misloopt, een schrikbarende constatering. Als daarbij ook nog blijkt dat 25 procent van alle incassotrajecten uiteindelijk niet inbaar is door een incompleet dossier over de betaling, dan hebben we een enorme uitdaging om MKB-ondernemers hierbij te helpen." 

Online scan
Dat doet MKB-Nederland samen met TNT Post, dat hiervoor de online cashflowtool heeft ontwikkeld. Een eenvoudige, online toegankelijke scan waarmee ondernemers zelf inzicht krijgen in waar ze verbeteringen kunnen realiseren om zodoende hun rekeningen sneller betaald te krijgen. "Ondernemers zijn druk met de verkoop en het op een goede manier leveren van hun product of dienst bij de klant. Hierdoor wordt het factureren en betaald krijgen van facturen nog wel eens naar achteren geschoven," zegt Carlos Mendes Aguiar, Directeur Zakelijke Markt bij TNT Post. "Met als resultaat dat betalingen lang op zich laten wachten en het vervelende 'betaalgesprek' met klanten moet worden gevoerd. Door goed cashflowbeheer krijgt de ondernemer meer ruimte om te ondernemen, ook omdat het sneller betaald krijgen hem de financiële ruimte biedt om te investeren en te groeien," aldus Mendes Aguiar.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.