Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

MKB in problemen door lijnkaping

12 april 2017 - MKB’ers in Nederland zijn de laatste tijd steeds vaker de dupe van slamming van hun telefooncontracten. Dat is extra pijnlijk, omdat ze hard werken, weinig mopperen en over het algemeen alert zijn op bonafide praktijken.

Helaas komen ondernemers steeds vaker, onbedoeld en zonder schuld, in de ‘problemen’ met hun telecomcontracten. Dat gebeurt dan door ‘cowboyoperators’, beter gezegd criminelen, die hun zakelijke telefoonlijn overnemen. John van der Meulen, bestuursvoorzitter van de Stichting Telecom- en internetgebruikers Nederland (sTN), vindt dat het tijd wordt dat MKB Nederland een stem krijgt én gehoord wordt. En dat er vanuit de overheid wordt opgetreden. "Het lijkt een klein probleem, maar voor bedrijven kunnen deze bonafide praktijken grote gevolgen hebben."

Wisselen van operator
Het draait allemaal om de toestemming die onrechtmatig en op een slinkse manier verkregen wordt. Telecomcowboys vragen via telefonische acquisitie aan zakelijke telefonie eindgebruikers of ze van telefoonoperator willen wisselen. Ze monteren, omdat ze een wilsuiting nodig hebben, een positief antwoord, gegeven op een heel andere vraag, in het gesprek. Hoewel bedrijven dus absoluut geen toestemming voor een lijnovername geven, lijken de operators dan toch over een wilsuiting te beschikken. Ondernemers krijgen vervolgens te maken met onbekende en vaak hogere tarieven en lange looptijden van contracten, waar ze lastig vanaf kunnen. Op initiatief van het Forum Interconnectie en Speciale Toegang (FIST), een zelfreguleringoverleg van alle operators (ook de cowboyoperators) en ACM, heeft een taskforce in de afgelopen maanden aandacht besteed aan dit probleem. Ze heeft haar werkzaamheden zonder bevredigend resultaat afgerond. sTN Dienstencentrum, het uitvoerend orgaan van de Stichting Telecom en internetgebruikers Nederland, trekt nu ‘hard aan de bel’. John van der Meulen: "Al in 2007 zijn er afspraken gemaakt tussen de telecomaanbieders onderling over het overgaan naar een andere telecomprovider. Maar deze worden door de nieuwe partijen niet nageleefd. Essentieel in dit hele proces is dat er een formele toestemming van de klant is voor zo’n overstap.

Toestemming
Ontbreekt die toestemming dan overtreedt u de wet. Wat van belang is dat er wordt gekeken naar hoe die toestemming tot stand is gekomen, maar in de praktijk komt daar maar weinig van terecht. En dus kunnen de cowboys gewoon hun gang gaan en hun activiteiten blijven uitvoeren. Wij zijn stevig in gesprek met de politiek, omdat wij willen dat er nu wat aan gedaan wordt. En brengen deze materie onder de aandacht van een breed publiek. Nederland is doorgaans goed gereguleerd, maar dat deze bonafide telecomaanbieders hun activiteiten kunnen blijven uitvoeren is voor ons onbegrijpelijk. Nu zelfregulering niet lukt vragen wij minister Kamp om niet langer te wachten en snel tot actie over te gaan."
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Paul Siebelhoff

13-04-2017 10:12  |  

Er wordt herhaaldelijk gesproken over bonafide.
Het lijkt mij dat malafide meer op zijn plaats is.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.