Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Consultants bezorgd over houdbaarheid businessmodel

27 oktober 2016 - Nederlandse consultants hebben stevige twijfels over de houdbaarheid van het eigen businessmodel. Slechts 22 procent denkt dat het toekomstbestendig is.

Een meerderheid van 59 procent verwacht niet dat het businessmodel van werken met uurtarieven of vaste vergoedingen op lange termijn houdbaar is. Nederland telt circa 97.000 organisatieadviesbureaus.
De cijfers blijken uit een onderzoek, uitgevoerd door Sioo, het interuniversitair opleidingsinstituut voor verandermanagement en de Vrije Universiteit Amsterdam. Aan het onderzoek werkte een representatieve groep consultants mee, van grote en kleine advieskantoren. 
Uit het onderzoek blijkt dat er in de sector wel nieuwe businessmodellen ontstaan die voor de langere termijn levensvatbaarder kunnen zijn. 'Instant consulting' is hier de meest extreme vorm: de klant ziet al op de eerste dag tastbaar resultaat van het werk van de adviseur. 

Verminderen risico
Een andere vernieuwing is dat gekeken wordt naar het verminderen van het risico dat de klant loopt bij het inhuren van een consultant. Dit kan doordat een consultant ook een investering doet in de klant, bijvoorbeeld door deel te nemen in zijn bedrijf. De derde verandering is dat nieuwe businessmodellen vaak hand in hand gaan met vergaande specialisatie van consultants. Een voorbeeld is een adviesbureau dat zich gespecialiseerd heeft in het management van coöperaties in de glastuinbouw. De derde verandering is dat nieuwe businessmodellen vaak hand in hand gaan met vergaande specialisatie van consultants. Een voorbeeld is een adviesbureau dat zich gespecialiseerd heeft in het management van coöperaties in de glastuinbouw. 
In het onderzoek is de consultants ook gevraagd welke veranderingen en trends de grootste impact hebben op de eigen business. De adviesbranche wordt geraakt door een aantal trends in het bedrijfsleven en bij de overheid. De belangrijkste trend: klanten willen sneller resultaat zien. Daar komt bij dat vraagstukken van klanten steeds complexer worden. Ook de impact van technologische innovatie wordt gevoeld door consultants. 

Neerwaartse druk op tarieven
Consultants die werkzaam zijn in de private sector voelen de veranderingen sterker dan consultants in de publieke sector. "Die laatste scoren lager op alle trends, op één na: de neerwaartse druk op het uurtarief," aldus Sioo-rector Ard-Pieter de Man in een toelichting. Dit is waarschijnlijk een typisch Nederlands element. Er is in de adviesbranche veel onrust over de Wet normering topinkomens die consultants beperkt in de vergoedingen die zij kunnen vragen voor adviesdiensten aan de overheid. 
Snelheid lijkt troef als het gaat om de wensen van de klant. De Man: "Het tempo van veranderingen is zo hoog dat klanten de eisen aan consultants opschroeven om sneller verandering teweeg te brengen. Projecten waarin consultants eerst onderzoek doen, dan een tussenrapport presenteren, vervolgens met een herontwerp komen en dan pas beginnen te implementeren, passen niet bij deze roep om snelheid."
Op de tweede plaats staat de toenemende complexiteit van de klantvraag. Slechts elf procent van de adviseurs gaf aan hier niet door te worden geraakt. "Het kennisniveau van de klanten is gestegen, klanten hebben zelf veel oud-adviseurs in dienst genomen en ze worden geconfronteerd met een steeds complexere wereld. Consultants moeten daar op inspelen," aldus De Man. "De impact van technologische innovatie staat ook in de top drie. Informatietechnologie is hier de grote aanjager van verandering."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.