Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Zo moet het niet: de veel voorkomende fout bij online adverteren

7 juli 2016 - Steeds meer bedrijven maken dankbaar gebruik van de mogelijkheden van adverteren op internet. Met mooie beelden en passende slogans wordt een groot publiek bereikt via veel verschillende kanalen. In Google AdWords bijvoorbeeld kunt u gemakkelijk uw eigen campagne inrichten.

U bepaalt het doel van de campagne, u kiest een mooi bijpassend beeld, beslist welk budget u wilt gebruiken en op welke kanalen u zichtbaar wilt zijn. Heeft u dit allemaal gekozen dan zet u de campagne voor een bepaalde tijd aan. Niets aan de hand, laat die (potentiële) klanten maar komen! Dat dit niet altijd zo werkt, blijkt uit een grove fout die vaak gemaakt wordt.
 
Annemarie ten Brinke van Team Nijhuis heeft in samenwerking met haar collega Bart Brager deze fout in kaart gebracht. Deze fout zorgt ervoor dat uw advertentie geassocieerd wordt met hele andere zaken. Soms heeft dit weinig gevolgen voor het bedrijf en wordt het incident snel vergeten, soms leidt dit tot een flinke deuk in het imago van een bedrijf. Het is belangrijk om een advertentie campagne goed aan te pakken en rekening te houden met de functies die binnen Google AdWords beschikbaar zijn om dit te voorkomen. Aan het einde van dit artikel vindt u de oplossing om ervoor te zorgen dat u deze fout zelf niet maakt. Online adverteren moet uw bedrijf helpen, niet schaden.
 
Een fout is snel gemaakt
Via Google is een actueel voorbeeld snel gevonden. Neem goudwisselkantoor.nl. Die zoeken naar mogelijkheden om mensen te bereiken die op zoek zijn naar mogelijkheden om goud snel te verkopen. Hiervoor hebben zij een tekstadvertentie online gezet, met de boodschap ‘Gouden ring verkopen? – Reële prijzen en Contante betaling’. Een prima en heldere boodschap zo op het eerste gezicht. Zij hebben echter geen rekening gehouden met zoekwoorden in combinatie met ring. Zo wordt de advertentie getoond als u op zoek bent naar de mogelijkheden van een As Ring. Dat is een ring gemaakt van as van een overleden dierbare om diegene te eren, te herinneren en toch dichtbij te houden. Of mensen die op zoek zijn naar mogelijkheden voor een as ring deze ring willen inwisselen voor contant geld is maar de vraag. Deze advertentie zal dan ook niet veel opleveren en alleen maar geld kosten.
 
Beeldadvertenties
Ook met beeldadvertenties kan veel fout gaan. Het Amerikaanse merk Vimax zal goede bedoelingen hebben gehad met de ‘Become a better man’ en ‘Suprise her with a bigger …’ online campagne.
Helaas, hebben zij een essentieel onderdeel vergeten. Namelijk dat de doelgroep van Vimax, namelijk volwassen mannen, niet te vinden zijn op het officiële Barbie kanaal. Kinderen kunnen op deze website leuke barbie spelletjes spelen, kleurplaten downloaden en prijsvragen invullen. Absoluut niet gepast om hier een advertentie van Vimax te tonen!
 
Bad Idea
Het Amerikaanse merk ‘Bad Idea T-shirts’ neemt hun naam wel héél erg letterlijk in hun advertenties. Zij adverteren doodleuk (!) bij verschillende nieuwsberichten over schietpartijen en doden in Amerika. Dat hun Bad Idea T-shirt een t-shirt is met kogelwond en bloed, maakt het beeld er niet beter op. Ook het Nederlandse Dela plaatst haar advertenties bij nieuwsberichten die een negatieve lading aan de advertentie geven. ‘Wees vooruitziend met een Uitvaartzorgplan van Dela’ klinkt erg negatief bij nieuwsberichten over een dodelijk val van een klif op Corsica of een neerstortende Airbus in Frankrijk. 
Op internet circuleren veel voorbeelden van deze fout. Team Nijhuis heeft 95 voorbeelden in beeld gebracht. Bent u benieuwd naar alle beelden, dan kunt u ze hier bekijken. Gelukkig hoeft u deze fout zelf niet te maken bij uw online campagne, want er is namelijk een oplossing.
 
Optimaliseer uw online campagnes
Het is niet moeilijk, maar u moet er even de tijd voor nemen voordat u uw advertentie campagne live zet. Binnen AdWords bestaat een functie die dit soort fouten namelijk kan voorkomen. Deze functie is beschikbaar in het zoeknetwerk met Display Select of in de gewone Display Campagne. Zoeknetwerk met Display Select is een Campagne instelling waarbij u  zowel in het zoeknetwerk met tekstadvertenties als met tekst in het Display/banner netwerk adverteert. Het Display netwerk spreekt daarbij voor zich. Hier adverteert u met beeldadvertenties.
Met de functie ‘opties voor sitecategorieën’ is het mogelijk om vervolgens een bepaald type website(s) uit te sluiten. Zo kunt u ervoor kiezen om website uit te sluiten onder de categorie ‘gevoelige inhoud’. Denk hierbij aan onderwerpen als ‘Misdaad, politie en noodsituaties’, ‘Dood en Tragedie’ of ‘Puberaal, vulgair en bizar’. Het uitsluiten van deze categorieën had een groot verschil gemaakt en ervoor gezorgd dat de bovenstaande voorbeelden niet gebeurd waren.
 
Haal het beste uit uw advertentie budget
Als u dan toch bezig bent met het inrichten van uw online campagne, vergeet dan niet direct te kijken naar de manier waarop uw budget gebruikt. Een fout geplaatste advertentie zoals hierboven kost u onnodig geld en levert u niets op, behalve negatieve aandacht. U kunt ook minder relevante websites uitsluiten, zodat u zeker weet dat uw campagne goed loopt. Minder relevante websites zijn bijvoorbeeld websites die een foutpagina geven of websites die te maken hebben met een geparkeerd domein. Zonde dus om daar uw online advertentie te tonen.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.