Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Tien tips om de SEO van uw webwinkel te verbeteren

14 april 2016 - SEO is een belangrijk onderwerp voor webwinkels. Als u hier geen beleid in voert riskeert u dat u impressies, klikken en sales misloopt. Er zijn veel elementen die bij een webwinkel geoptimaliseerd kunnen worden. Daarbij is dit een doorgaand proces, vanwege de regelmatige veranderingen van algoritmes op zoekmachines en de veranderingen van uw productcatalogus.

Om op weg te helpen geeft Twenga Solutions een paar tips om de SEO op uw webwinkel 2016-waardig te maken:
 
1. Optimaliseer sitemaps
Een sitemap is een overzicht van de webpagina’s en bestanden op uw site. Dit is een van de beste manieren om een zoekmachine te helpen de juiste pagina’s op de website te vinden.  Vergeet niet om de relevantie van pagina’s aan te geven zodat robots weten welke als eerste te crawlen. Controleer tevens dat uw sitemap aan specifieke zoekmachine protocollen voldoet. Hier kunt u bijvoorbeeld sitemap.org voor gebruiken.

2. Leg de focus op linkverwijzingen
Maak gebruik van een interne linkstructuur om de website navigatie te bepalen. Creëer een goede hiërarchie en geef uw ‘link juice’ een boost. Ga na dat de hyperlinks, tekstverwijzingen of zoekwoorden en opmaak op correcte wijze geoptimaliseerd zijn.

3. Optimaliseer alt-tags bij afbeeldingen
Afbeeldingen zijn een goede manier zijn om klanten aan te spreken. Maar als u de zoekmachine robots wilt aanspreken, dan zijn de alt-tags achter de afbeeldingen belangrijk. Zorg ervoor dat de alt- en titel-tags de afbeelding beschrijven om hoger in de zoekresultaten geplaatst te worden.

4. Vind de beste zoekwoorden
Goed geoptimaliseerde e-commerce websites spreken dezelfde taal als zijn potentiële bezoekers en klanten. Maak gebruik van hulpmiddelen voor SEO zoekwoorden om de juiste bewoording te vinden en zo uw website te optimaliseren.

5. Schrijf unieke productbeschrijvingen
Breid uw zoekwoorden uit en speel met de structuur van de verkregen productbeschrijvingen om ze zo uniek te maken. Anders riskeert u dat u dezelfde inhoud als tientallen andere retailers zult hebben. Is uw catalogus te groot, werk dan vooral aan topproducten.

6. Houd de inhoud vernieuwend
Zelfs als de catalogus niet vaak verandert, kunt u de inhoud vernieuwend houden. Probeer in dit geval om aanbiedingen op het hoogste niveau te plaatsen. Daarnaast kunt u regelmatig de categoriebeschrijvingen bijwerken om er zeker van te zijn dat deze de laatste trends en zoekopdrachten reflecteren.

7. Verbeter de pagina relevantie
Zorg ervoor dat klanten snel kunnen vinden waar ze naar zoeken in landingpagina’s. Stel hierbij de volgende vragen: is er een duidelijke beschrijving? Is er een duidelijk vastgestelde productafbeelding of galerij? Is de koopknop goed zichtbaar? Als klanten moeite hebben met het vinden waar ze naar zoeken, zullen ze snel de pagina verlaten, waardoor uw  bounce rate stijgt. Dit zal een impact op de relevantie hebben en daarom ook op uw SEO.

8. Werk aan een goede website navigatie
Als uw site makkelijk te navigeren is, zal dit de bounce rate ook doen dalen. Verzeker u ervan dat klanten kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg ervoor dat alle afbeeldingen kloppen en dat de verwijzingen tot actie aanzetten.

9. Verbeter de laadsnelheid van de website
Goede zoekmachines raden niet graag langzame pagina’s aan. Maak daarom gebruik van gratis hulpmiddelen zoals Pingdom of PageSpeed Tools om de laadsnelheid van de website te meten.
Weetje: In 2016 hebben top websites niet langer dan twee tot drie seconden nodig om te laden.

10. Haal pagina’s niet offline
Het is verleidelijk om pagina’s offline te halen wanneer producten niet meer op voorraad zijn. Maar dit kan schadelijk voor de SEO zijn. Bied in plaats daarvan gelijksoortige producten aan of de mogelijkheid om het artikel te reserveren, maar u kunt ook de klant doorsturen naar de hoofdcategorie van het product. Zo blijft u namelijk aanwezig voor zoekresultaten terwijl u een betere klantenervaring aanbiedt.

Doorsturen  |  8  |  Nieuwsbrief

Reacties

Vincent

11-06-2016 15:24  |  

Goede tips! Alleen het belangrijkste wordt vergeten, namelijk relevante backlinks naar de website.

Nils van der Knaap

8-08-2018 09:34  |  

Er wordt inderdaad alleen gesproken over interne links, maar links vanaf andere websites (externe links) zijn veel waardevoller. Interne links moet je zeker wel doen, om aan te geven hoe belangrijk je de pagina's op je website vindt. Externe links krijgen (linkbuilding) is het meest lastiger, maar daarom ook het meest waardevol.

Een combinatie van een informatieve blog en informatieve categorie- en productpagina's zorgen doorgaans voor de meeste kans op slagen als je links naar je webshop wilt.

linkbuilding

10-05-2019 21:56  |  

Linkbuilding is ontzettend belangrijk. Daarnaast ook de kwaliteit en wat Nils hier zegt sluit ik me bij aan.

Wecommerce

14-04-2020 13:31  |  

Vergeet ook het kiezen voor een goed CMS niet. Magento of woocommerce webwinkels maken nogal wat uit.

Kattje

30-04-2020 10:17  |  

Ik ben er zeker van dat linkbulding en relevante backlinks heel goed werkt.

Dennis Adriaansen

26-09-2022 08:03  |  

Vergeet inderdaad niet te kiezen voor een goed CMS. Wij gebruiken CraftCMS en voor SEO is dit uiterst geschikt. Linkbuilding is eenvoudig en laadtijden zijn fenomenaal.

Website laten maken

7-10-2022 14:26  |  

Ik sluit mij daar bij aan. Als je een goede website laat maken is linkbuilding erg belangrijk.

Online Marketing

29-10-2022 19:07  |  

Vergeet ook zeker niet om pagina's goed te redirecten of een 404 mee te geven als deze niet meer actief zijn. Dit bevorderd de interne linkdoorvoer.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.