Nieuws
Tien tips om de SEO van uw webwinkel te verbeteren
14 april 2016 - SEO is een belangrijk onderwerp voor webwinkels. Als u hier geen beleid in voert riskeert u dat u impressies, klikken en sales misloopt. Er zijn veel elementen die bij een webwinkel geoptimaliseerd kunnen worden. Daarbij is dit een doorgaand proces, vanwege de regelmatige veranderingen van algoritmes op zoekmachines en de veranderingen van uw productcatalogus.
Om op weg te helpen geeft Twenga Solutions een paar tips om de SEO op uw webwinkel 2016-waardig te maken:1. Optimaliseer sitemaps
Een sitemap is een overzicht van de webpagina’s en bestanden op uw site. Dit is een van de beste manieren om een zoekmachine te helpen de juiste pagina’s op de website te vinden. Vergeet niet om de relevantie van pagina’s aan te geven zodat robots weten welke als eerste te crawlen. Controleer tevens dat uw sitemap aan specifieke zoekmachine protocollen voldoet. Hier kunt u bijvoorbeeld sitemap.org voor gebruiken.
2. Leg de focus op linkverwijzingen
Maak gebruik van een interne linkstructuur om de website navigatie te bepalen. Creëer een goede hiërarchie en geef uw ‘link juice’ een boost. Ga na dat de hyperlinks, tekstverwijzingen of zoekwoorden en opmaak op correcte wijze geoptimaliseerd zijn.
3. Optimaliseer alt-tags bij afbeeldingen
Afbeeldingen zijn een goede manier zijn om klanten aan te spreken. Maar als u de zoekmachine robots wilt aanspreken, dan zijn de alt-tags achter de afbeeldingen belangrijk. Zorg ervoor dat de alt- en titel-tags de afbeelding beschrijven om hoger in de zoekresultaten geplaatst te worden.
4. Vind de beste zoekwoorden
Goed geoptimaliseerde e-commerce websites spreken dezelfde taal als zijn potentiële bezoekers en klanten. Maak gebruik van hulpmiddelen voor SEO zoekwoorden om de juiste bewoording te vinden en zo uw website te optimaliseren.
5. Schrijf unieke productbeschrijvingen
Breid uw zoekwoorden uit en speel met de structuur van de verkregen productbeschrijvingen om ze zo uniek te maken. Anders riskeert u dat u dezelfde inhoud als tientallen andere retailers zult hebben. Is uw catalogus te groot, werk dan vooral aan topproducten.
6. Houd de inhoud vernieuwend
Zelfs als de catalogus niet vaak verandert, kunt u de inhoud vernieuwend houden. Probeer in dit geval om aanbiedingen op het hoogste niveau te plaatsen. Daarnaast kunt u regelmatig de categoriebeschrijvingen bijwerken om er zeker van te zijn dat deze de laatste trends en zoekopdrachten reflecteren.
7. Verbeter de pagina relevantie
Zorg ervoor dat klanten snel kunnen vinden waar ze naar zoeken in landingpagina’s. Stel hierbij de volgende vragen: is er een duidelijke beschrijving? Is er een duidelijk vastgestelde productafbeelding of galerij? Is de koopknop goed zichtbaar? Als klanten moeite hebben met het vinden waar ze naar zoeken, zullen ze snel de pagina verlaten, waardoor uw bounce rate stijgt. Dit zal een impact op de relevantie hebben en daarom ook op uw SEO.
8. Werk aan een goede website navigatie
Als uw site makkelijk te navigeren is, zal dit de bounce rate ook doen dalen. Verzeker u ervan dat klanten kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg ervoor dat alle afbeeldingen kloppen en dat de verwijzingen tot actie aanzetten.
9. Verbeter de laadsnelheid van de website
Goede zoekmachines raden niet graag langzame pagina’s aan. Maak daarom gebruik van gratis hulpmiddelen zoals Pingdom of PageSpeed Tools om de laadsnelheid van de website te meten.
Weetje: In 2016 hebben top websites niet langer dan twee tot drie seconden nodig om te laden.
10. Haal pagina’s niet offline
Het is verleidelijk om pagina’s offline te halen wanneer producten niet meer op voorraad zijn. Maar dit kan schadelijk voor de SEO zijn. Bied in plaats daarvan gelijksoortige producten aan of de mogelijkheid om het artikel te reserveren, maar u kunt ook de klant doorsturen naar de hoofdcategorie van het product. Zo blijft u namelijk aanwezig voor zoekresultaten terwijl u een betere klantenervaring aanbiedt. Doorsturen | 9 | Nieuwsbrief