Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Acht vragen en antwoorden over zakelijk autodelen

24 maart 2016 - Autodelen is met totaal 17.000 auto’s op dit moment vooral een particuliere aangelegenheid. SnappCar en Green Wheels zijn hiervan de bekendste voorbeelden. Het bedrijfsleven is verantwoordelijk voor slechts 2.000 zakelijke deelauto’s. Dat bedrijven het nog niet breed invoeren, heeft te maken met een aantal belemmeringen.

Het OndernemersCollectief Duurzame Mobiliteit (OCDM) wil deze belemmeringen wegnemen om ervoor te zorgen dat het bedrijfsleven een groter aandeel krijgt in het streven naar 100.000 deelauto’s in 2018.  Dit doel staat beschreven in de Green Deal, een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. 
 
Fiscale belemmering
De belangrijkste belemmering is fiscaal van aard: werknemers moeten een vast tarief betalen als ze de auto willen gebruiken voor privégebruik in het weekend. Het OCDM wil graag een fiscale uitzondering voor de zakelijke deelauto. Bijvoorbeeld door te betalen voor het daadwerkelijk gebruik van de zakelijke deelauto; per uur of km. Wil deze uitzonderingspositie een kans maken, dan moet hij op de agenda komen van Staatssecretaris Wiebes van Financiën. Voor de zomer bespreekt de kamer zijn Autobrief II waarin de autobelastingen voor de komende jaren worden vastgelegd. Het OCDM roept Staatssecretaris Wiebes op deze fiscale kans te benutten.
 
Acht vragen aan Monique Verhoef, specialist duurzame mobiliteit van OCDM.
 
Zakelijke autodelen. Wat is dat?
 
De volgende definitie is er geformuleerd: "Zakelijk autodelen is het scheppen van de mogelijkheid door de werkgever om voertuigen flexibel in te zetten voor zakelijke doeleinden. Met zakelijk autodelen maken meerdere personen wisselend gebruik van één auto. Het gaat hierbij om voertuigen met of zonder vaste berijder, van een externe dienstverlener en/of eigen wagens, lease of pool."
 
 
Hoe werkt dat?
 
Er zijn drie niveaus van zakelijk autodelen:
 
 
  • Autodelen binnen één bedrijf. Een bedrijf deelt zelf door middel van poolauto’s voor de medewerkers of het delen van leaseauto’s.
  • Autodelen tussen meerdere bedrijven. Dit gebeurt vaak op bedrijventerreinen of in gebieden waar meerdere bedrijven op korte afstand van elkaar gevestigd zijn.
  • Autodelen tussen meerdere bedrijven, overheid en/of bewoners. Vaak is hierbij een faciliterende instantie betrokken die ondersteunt of zelf meedeelt.
  •  
    Zakelijk autodelen kan op verschillende manieren:

     
  • auto’s van de zaak of leaseauto’s worden tussen collega’s gedeeld voor zakelijk gebruik;
  • auto’s worden gedeeld met andere werkgevers;
  • werknemers verhuren hun leaseauto aan andere particulieren, via peer-2-peerplatforms;
  • werkgevers hebben een of meer poolauto’s voor zakelijke ritten. Soms kunnen werknemers de poolauto huren voor privégebruik in de avonden en weekenden.
  • Voor wie is dit interessant?
    Voor bedrijven die duurzamer en efficiënter met mobiliteit willen omgaan en medewerkers die geen auto hebben.

    Waarom moeten we dit willen?
    Een auto staat gemiddeld 22 uur op een dag stil. Wil je auto’s slimmer en efficiënter gebruiken dan moeten we het gebruik van auto’s vergroten. Autodelen is dan de oplossing. Aansluitend zijn er een aantal aantrekkelijke gevolgen: autodelen zorgt voor minder auto’s, minder parkeerruimte, minder kosten en minder uitstoot. Verder gaan mensen bewuster met de auto om en wordt er vaak afgezien of afscheid genomen van een tweede auto.

    Hoe ziet het gebruik eruit van zakelijke deelauto’s?
    Zakelijke deelauto’s worden vooral doordeweeks tijdens kantooruren gebruikt. Particulieren die een deelauto gebruiken, doen dat vooral ’s avonds en in de weekenden.
    Juist daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deelauto’s makkelijk zowel privé als zakelijk te gebruiken zijn.

    Wat is de grootste belemmering?
    Op dit moment is er sprake van een aantal fiscale drempels die een grote groei van zakelijk autodelen in de weg staat. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat auto’s makkelijk zowel privé als zakelijk te gebruiken zijn. Geen gedoe en duidelijkheid voor werkgever en werknemer is nodig. Dan kan de auto onderdeel worden van totale mobiliteit. Bij het privégebruik van de zakelijke deelauto moet de gebruiker nu namelijk een hoog (belasting)tarief voor de auto betalen. Anders wordt het gezien als loon in natura. Hierdoor vallen in de praktijk de kosten voor het privégebruik te hoog uit.
    Het beste is dus om werknemers te laten betalen voor het daadwerkelijk gebruik van de zakelijke auto. Per uur of kilometer en dus niet zoals nu een vast tarief dat in het weekend kan oplopen tot boven de 100 Euro.

    Zijn er nog andere belemmeringen?
    Zakelijk autodelen is nog een onbekend fenomeen binnen het bedrijfsleven. Door  informatie te geven, bijeenkomsten te organiseren en pilots te stimuleren willen we de bekendheid vergroten. Ook zijn er plannen voor een Green Deal Dag en komen er steeds meer samenwerkingsverbanden met gemeentes.

    Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    http://
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.