Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Top drie belangrijkste verantwoordelijkheden van bedrijven

21 maart 2016 - De helft van de Nederlanders vindt het aanbod van goede banen de belangrijkste verantwoordelijkheid van bedrijven (50 procent). Goede kwaliteit van producten en/of diensten (40 procent) en reële prijzen hanteren (35 procent) volgen daarna op een tweede en derde plaats.

Hiermee wijkt Nederland samen met Rusland, Tsjechië en Polen af van het wereldwijde gemiddelde waar het milieuaspect de derde plaats (37 procent) inneemt. Dit blijkt uit GfK onderzoek uitgevoerd onder 27.000 mensen in 22 landen, waaronder ook Nederland.

Minimaal verschil tussen mannen en vrouwen
In Nederland is er nauwelijks verschil tussen man en vrouw. Zowel mannen (47 procent) als vrouwen (53 procent) vinden het aanbod van goede banen het meest belangrijk, gevolgd door goede kwaliteit van producten en/of diensten (39 procent mannen en 41 procent vrouwen). Het hanteren van schappelijke prijzen staat bij beide op nummer drie, vrouwen (39 procent) hechten hier echter iets meer waarde aan dan mannen (32 procent).

Leeftijdsverschillen
Bij alle leeftijdsgroepen wordt ' het aanbieden van goede banen' als belangrijkste verantwoordelijkheid gezien. De jongste leeftijdsgroep (vijftien-negentien jaar) en de groep van 40-49 jaar vinden 'reële prijzen' daarna het belangrijkst gevolgd door de kwaliteit van producten en/of diensten, terwijl de overige groepen de kwaliteit op de tweede plaats heeft staan.
Alleen de groepen van 20-29 en 50-59 jaar vinden het milieuaspect belangrijk genoeg voor een derde plaats in de top drie.

Landenvergelijk
Alleen in de landen Belgie en de UK vindt ruim een derde van de bevolking het belangrijk dat bedrijven een eerlijk aandeel van de belastingen betalen. In Belgie staat deze verantwoordelijkheid op de tweede plaats en in de UK op de derde plaats. In Zweden, China en Hong Kong vindt bijna de helft van de bevolking ' bescherming van gezondheid en veiligheid van de medewerkers' een van de drie belangrijkste verantwoordelijkheden die ieder bedrijf zou moeten nemen (50 procent, 47 procent en 46 procent).

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.