Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Tips voor aangifte inkomstenbelasting zzp

4 februari 2016 - Bezorgt de aangifte inkomstenbelasting u als zzp’er veel stress? Lees dan hier hoe u uw aangifte soepel kunt laten verlopen. Allereerst is het belangrijk om een goede boekhouder in te schakelen die uw aangifte kan verzorgen. Dit betekent echter niet dat u achterover kunt leunen.

Hoewel een goede boekhouder veel zorgen wegneemt, is het wel belangrijk dat u goed samenwerkt met uw boekhouder. René Meijer, oprichter van Boekhouderzzp.com, geeft u vier tips voor een soepele aangifte van uw inkomstenbelasting.
 
1. Schakel tijdig een boekhouder in
Het begin van het jaar is de beste tijd om een goede boekhouder te zoeken en duidelijke afspraken te maken. Meijer: "We zien ieder jaar weer rond januari en februari een piek in de aanvragen van ondernemers die op zoek zijn naar een boekhouder om hun jaarcijfers op orde te brengen. Als tip geven wij ook mee om het gehele boekjaar een boekhouder in te schakelen. Dit voorkomt op het einde van het jaar veel uitzoekwerk en verzamelen van financiële gegevens. Het zorgt bij veel ondernemers voor veel rust en overzicht in hun financiële situatie".
 
Verstandig is om ook heldere afspraken te maken met uw boekhouder over de volgende zaken:
 
  • Documenten die nodig zijn.
  • Wanneer u deze documenten aanlevert.
  • Datum waarop u het concept ontvangt.
  • Binnen welke termijn u daarop reageert.
  • Datum van de definitieve aangifte.
 
Zorg ervoor dat de afspraken zowel door u als uw boekhouder schriftelijk bevestigd worden.
 
2. Vraag uitstel aan wanneer nodig
Wanneer u geen uitstel aanvraagt, moet uw belastingaangifte voor 1 mei binnen zijn bij de Belastingdienst. Het is soms verstandig om uitstel aan te vragen. Haalt u het niet voor die tijd, dan hebt u nog tot 1 september de tijd om alles in orde te maken. Het aanvragen van uitstel is heel eenvoudig. Met één telefoontje is het geregeld, maar u kunt ook schriftelijk of digitaal uitstel aanvragen. Veel boekhouders vragen standaard uitstel aan voor hun klanten voor het geval er iets misgaat. Voor uitstel tot september hoeft u geen opgaaf van reden te geven. Wilt u langer uitstel, dan moet u wel uitleggen waarom u uitstel wilt.
 
3. Lever alles zoveel mogelijk in één keer aan
Dit is een gouden tip die veel verwarring en misverstanden kan voorkomen. Veel zzp’ers hebben de neiging om de benodigde documenten aan te leveren als ze er toevallig ‘tegenaan’ lopen. Doe dit niet. Verzamel eerst alle gegevens en documenten die er nodig zijn voor uw belastingaangifte, bundel alles in één map en lever alles in één keer aan. Hiermee voorkomt u dat documenten zoekraken en ontstaat er geen onduidelijkheid over wat er wel of niet is aangeleverd. Deze werkwijze is zowel voor u als zzp’er als voor uw boekhouder een stuk overzichtelijker. Hiermee kunt u flink wat tijd en geld besparen.
 
4. Controleer het werk van de boekhouder
Spreek altijd met uw boekhouder af dat voordat hij de definitieve belastingaangifte doet u de mogelijkheid krijgt om deze te controleren. De meeste boekhouders werken standaard op deze manier. Hoewel het verleidelijk is om te vertrouwen op de deskundigheid van uw boekhouder, is het verstandig om alles goed te controleren. Een goede ondernemer weet de financiële situatie van zijn of haar bedrijf. Ga om tafel met uw boekhouder en neem de financiële verslagen rustig door en stel vragen wanneer zaken niet duidelijk zijn.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.