Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Zzp’er is vaker de baas

28 oktober 2015 - De zzp’er heeft drie keer zo vaak een leidinggevende rol bij de organisatie van zijn opdrachtgever of klant als de gemiddelde werknemer.

Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer in samenwerking met LRWA. Terwijl bijna een op de zes zzp’ers (zeventien procent) manager is bij zijn opdrachtgever, is slechts een op de zeventien werkenden dat volgens het CBS. Bovendien staat een op de twee zzp’ers in contact met de managementlaag of zit hij er zelf in. "Een leidinggevende kan cultuur creëren binnen een bedrijf. Als een externe dat doet, is de vraag of je die cultuur erin kunt houden als de externe vertrekt. De borging hiervan is cruciaal," aldus Liesbeth Ruoff - van Welzen, zelf via haar bedrijf LRWA bij diverse opdrachtgevers actief als (interim) manager of directeur.

Innovatie door flexibele schil
De belangrijkste reden voor opdrachtgevers om een zzp’er in te huren, is omdat de kennis of expertise niet intern beschikbaar is (75 procent). De frisse blik (40 procent), interne beschikbaarheid (32 procent) en het verhogen van de flexibiliteit (31 procent) zijn ook belangrijke motieven om een zzp’er in te schakelen. "Vaak wordt de flexibele schil ingezet om innovatie te realiseren of toe te passen," verklaart Ruoff - van Welzen.

Uitdagend karakter
Dat de zzp’er serieus bezig is om een belangrijk(er) positie te verkrijgen, blijkt uit het feit dat hij klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft. De zzp’er vindt zichzelf pas succesvol als zijn klanten tevreden zijn (83 procent), als hij gelukkig is (81 procent) en/of als hij financieel onafhankelijk is (62 procent). "Daarnaast is het motief om als zzp’er voor een opdrachtgever aan de slag te gaan steeds vaker dat het om een leuk en uitdagend project gaat. Een contract of salaris is niet langer het uitgangspunt en zaligmakend," voorziet Ruoff - van Welzen.

Infographic
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een
representatieve steekproef van 341 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer
informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan één miljoen
zzp’ers die Nederland kent (CBS, september 2015). De onderzoeksresultaten zijn
verwerkt in een infographic.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.