Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Privacy en anonimiteit gewaarborgd

28 september 2015 - We hebben onze privacy allang weggegeven. Velen vrijwillig door social media, anderen door slechts online te winkelen. Databases met persoonsgegevens puilen uit en concepten als linkability (koppelen van databases) moeten nog in zwang raken.

We zijn straks anoniemer in de winkel waar iedereen ons ziet dan wanneer we thuis met de tablet of laptop online winkelen. Dit beeld schetst blogger Sofie van der Meer. 

Privacywetgeving
De Nederlandse privacywetgeving dateert van 1995. Vanuit de EU komt er nieuwe wetgeving. Wetgeving die de consument beter moet gaan beschermen en ervoor moet zorgen dat gegevens op verzoek verwijderd moet worden. Privacy staat hoog op de agenda. 
"Voor ondernemers (en marketeers) vervallen bepaalde kansen. Door regulering zal de administratieve druk toenemen," aldus Van der Meer. Ze vervolgt: "Zo zal er een meldplicht komen voor bedrijven waar een hack of datalek optreedt. Zoiets mag niet meer geheim gehouden worden en kan dus negatieve PR met zich meebrengen, nog afgezien van de geleden schade. Ook zal de Europese Commissie bedrijven gaan dwingen eenvoudiger persoonsgegevens te verwijderen. De gebruiker moet gemakkelijk inzicht krijgen in wat er over hem of haar is opgeslagen. Op verzoek moet het bedrijf de data verwijderen." En dan zijn er nog de hogere boetes die straks uitgedeeld kunnen gaan worden aan bedrijven die privacyregels niet (volledig) naleven. Boetes die zelf aan de hand van de omzet bepaald kunnen worden.

Wetgeving
"Wetgeving loopt (vrijwel) altijd achter op de markt.  Dit lijkt zeker het geval de voor privacywetgeving maar gelukkig past die markt zich aan." Een deel van de ondernemers en organisaties zet uit zichzelf privacy op één. Door een ‘falend’ elektronisch patiënten dossier (EPD) zijn het enkele huisartsen die nu een alternatief EPD ontwikkelen. En dit zonder stimulering van overheid of EU. De huisartsen slaan patiëntgegevens, in tegenstelling tot het EPD, niet centraal op. Op deze manier wordt data alleen door een huisarts opvraagbaar en ligt de toegang in het verlengde van het beroepsgeheim.
Ook een nieuwe speler als Openlab zorgt ervoor dat iedereen zich eenvoudig anoniem kan laten testen op onder andere SOA’s. Waar dit tot voor kort gebeurde op basis van persoonsgegevens kan dit nu bij Openlab op basis van codes. Dus geen database met namen en uitslagen met simpelweg eentje met codes. Anoniem testen dus.  "En wanneer er een lek optreedt, kan er niets worden geroofd," aldus een medewerker van Openlab.
Deze medewerker vervolgt: "Natuurlijk is data van belang. Met data kunnen we retentie afdwingen, conversie verhogen, klantgedrag voorspellen en nog veel meer. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat de consument door krijgt dat zijn data geld waard is en dat die data een eigen leven kan gaan leiden en tussen organisaties uitgewisseld kan worden?"  Velen zullen niet op de hoogte zijn wat er nou precies bekend is over hem of haar. Bedrijven die anonimiteit en/of privacy garanderen hebben een USP te pakken. "En dit USP zou de komende jaren wel eens leidend in het aankoopproces kunnen worden," aldus Van der Meer.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Dirk Geeraerts, iden...

30-09-2015 07:47  |  

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.