Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Supermarktomzet november stijgt

8 december 2014 - De Nederlandse supermarktomzet is in november 2014 met 0,8 procent gestegen van 2,54 miljard euro (november 2013) naar 2,56 miljard euro. De omzet per kassabon steeg licht met 0,2 procent van 21,84 euro (november 2013) naar 21,87 euro.

Net als de drie voorgaande maanden komt de groei van de supermarktomzet voort uit het toegenomen aantal kassabonnen. De totale supermarktomzet tot en met november daalt met 0,1 procent van 30,61 miljard euro (2013) naar 30,57 miljard euro in 2014. Dat meldt GfK.

Online omzet
In het derde kwartaal van 2014 bedroeg de online omzet van Nederlandse supermarkten 1,0 procent van de totale supermarktomzet. Supermarkten krijgen vaker te maken met gespecialiseerde concurrenten zoals bijvoorbeeld HelloFresh, Wijnvoordeel.nl en Zooplus. De online omzet van de foodspeciaalzaken bedraagt 5,7 procent van de totale omzet.
Een kleine groep huishoudens van 2,5 procent (de zogeheten innovators) neemt ruim 55 procent van de totale online omzet van supermarkten en speciaalzaken voor hun rekening. Van elke euro die zij aan food uitgeven, wordt bijna een derde via internet besteed. Deze groep bestelt gemiddeld eens per twee weken boodschappen online. Vooral het verwenassortiment (wijn, persoonlijke verzorging, koffie) en gemak (diervoeding, luiers) wordt vaak online aangeschaft.

Zondagomzet stijgt
De zondagomzet tot en met het derde kwartaal van 2014 is de grens van
een miljard euro ruimschoots gepasseerd. De zondagomzet bedraagt inmiddels 3,35 procent van de totale supermarktomzet. In de drie grote steden is dit al 6,0 procent.
Vooral jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondagopening. Desondanks zien we sinds 2008 in elke fase van de gezingscyclus een stijging van het zondags omzetaandeel. Gepensioneerden maken nog beperkt gebruik van de zondagopening.
Het zondags omzetaandeel groeit in alle regio's. Toch zijn er grote verschillen waarneembaar. Zo maken huishoudens in de Randstad en het zuiden van het land naar verhouding meer gebruikt van de zondagopening dan huishoudens in het noorden en oosten.

Avondverkopen
De groei van de zondagomzet gaat ten koste van de avondverkopen. Hoewel in 2013 en 2014 het belang van de vrijdag- en zaterdagomzet fors daalde, blijven dit wel de twee belangrijkste omzetdagen voor supermarkten.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.