Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Succesvol zakendoen met Tsjechië in tien stappen

10 juli 2014 - Een potentieel winstgevende markt in het hart van Europa, een oplevende economie en een voorliefde voor buitenlandse producten en expertise: exporteurs doen er goed aan zich op Tsjechië te richten.

Atradius helpt exporteurs hierbij met het rapport ‘Succesvol handelen met Tsjechië. Tien basisprincipes’. Het rapport geeft exporteurs op basis van een tienstappenplan inzicht in hoe ze succesvol zaken kunnen doen met Tsjechië. Na een periode van recessie tijdens 2012/13 kent de Tsjechische Republiek dit jaar een opleving, zowel op het vlak van zaken doen als van consumentenvertrouwen. Daarnaast is de ligging optimaal. Tsjechië ligt dicht bij de industriële kern van Europa. Het grenst aan Duitsland, Oostenrijk, Slowakije en Polen en heeft een goed ontwikkelde infrastructuur.
 
Regelgeving mededinging
Kortom: een zeer interessante markt voor exporteurs. Zij moeten echter wel voldoen aan de Tsjechische regelgeving op het gebied van mededinging. Ten eerste verbiedt de Tsjechische antimonopoliewetgeving elke overeenkomst die de economische mededinging hindert. Ten tweede verbiedt de wet het misbruik van een machtspositie op de markt. Ten slotte verbiedt zij elke fusie, consolidatie of overname die niet goedgekeurd is door het bureau voor bescherming van de economische mededinging.
 
Bijdragen aan Tsjechische export
Een belangrijke tip voor exporteurs is om zich niet alleen te richten op de export naar Tsjechië, maar zich ook af te vragen of zij kunnen bijdragen aan de export vanuit Tsjechië. De Tsjechische economie leunt namelijk zwaar op export, ongeveer 80 procent van het BBP komt hieruit voort. Een recent onderzoek van de Erste Group wijst uit dat het geïmporteerde aandeel van de Tsjechische export goed is voor 50 procent van de economie. Traditionele exportsectoren als de auto- en elektronicasector bieden mogelijkheden om joint ventures aan te gaan voor het leveren van materialen, expertise of investeringen.
 
Formeel en hiërarchisch
Het succes van een zakelijke onderneming valt of staat met goed begrip van de bedrijfscultuur. Zakelijke bijeenkomsten in Tsjechië gaan er erg formeel aan toe. Tsjechische bedrijven zijn hiërarchisch opgebouwd en onderhandelingen kunnen traag en bureaucratisch zijn. Bovendien kunnen Tsjechen terughoudend zijn in hun reactie op inhoudelijke voorstellen en weinig weggeven in hun gezichtsuitdrukking en lichaamstaal. Dit betekent echter niet dat ze niet geïnteresseerd zijn.
 
Minimaliseren van risico
Tsjechië kruipt op uit een periode van economische neergang. Hoewel de tekenen van herstel optimistisch zijn, blijft er in elke markt bij een verkoop op kredietvoorwaarden een mate van risico op niet-betaling en onvoorspelbaarheid. Markéta Stržínková, country manager Atradius Tsjechië: "Met doeltreffend kredietmanagement kunnen exporteurs de balans vinden tussen het maximaliseren van omzet en het minimaliseren van risico op een late of geen betaling. Het begint met de beoordeling van het betalingsgedrag van de potentiele klant. Atradius kan hier inzicht in geven en ook het vangnet van de kredietverzekering verschaffen."
 
Het volledige rapport waarin alle tips aan bod komen, is te downloaden via de website van Atradius www.atradius.nl.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.