Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Economisch sentiment bepaalt type leaseauto

4 juli 2014 - Lage kosten zijn voor ondernemers leidend bij de keuze voor een nieuwe leaseauto. Vóór de crisis keken ze nog naar extra opties en het comfort van de auto. Zelfs nu het economisch weer beter gaat, letten ondernemers vrijwel alleen op het tarief.

Om de kosten zo laag mogelijk te houden kiest 75 procent voor een lange looptijd. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van Multilease onder 410 ondernemers, uitgevoerd door BC.nl. De ondernemers werd gevraagd naar de belangrijkste criteria voor de keuze van een nieuwe zakelijke auto. Hierbij staan de kosten met stip bovenaan: 66 procent van de ondernemers heeft deze optie aangevinkt. Fiscale bijtelling (33 procent), brandstof (27 procent), zitcomfort (24 procent) en verbruik (21 procent) volgen elkaar op de voet. Luxe en beschikbare opties worden als minder belangrijk gezien. De ondernemers mochten meerdere criteria aankruisen.

Samenwerking basis structureel onderzoek MKB
Het onderzoek is de start van een samenwerking tussen Multilease en BC.nl waarbij structureel de mobiliteit in kaart wordt gebracht. De maandelijkse BC.nl marktmonitor in combinatie met aanvullende onderzoeken naar mobiliteitsthema's moeten meer helderheid geven over hoe het bedrijfsleven zich -letterlijk- beweegt in Nederland. In dit onderzoek is de aftrap genomen om te onderzoeken welke afwegingen de ondernemer maakt bij de keuze voor een auto.

Economisch sentiment bepaalt keuze
Uit dit onderzoek komt als conclusie een verandering ten opzichte van de periode van voor de economische crisis. Leaserijders hechtten enkele jaren geleden aanzienlijk meer waarde aan luxe extra's. Ook vonden ze het belangrijk dat een auto onderscheidend was. Die argumenten spelen inmiddels een minder belangrijke rol. Doorslaggevend zijn lage maandelijkse kosten.

Welke auto past het best?
Op de vraag welke typering men het beste bij zichzelf vindt passen, geeft ruim een derde aan: "Ik wil een degelijke auto met de belangrijkste opties". 25 procent kiest voor: ‘Ik wil een representatieve auto met de belangrijkste opties’. Ook hier spelen kosten duidelijk een rol, want op de derde plek komt (twintig procent): ‘Ik wil zo min mogelijk besteden aan een auto, met de belangrijkste opties’. Extremen als ‘Ik geef niets om auto's’ en ‘Ik wil de meest luxe auto met alles erop en eraan’ worden een stuk minder aangevinkt (zeven procent om vier procent).

Het gebruik
De ondernemer gebruikt zijn (bedrijfs-)auto voornamelijk voor het bezoeken van zakelijke afspraken (44 procent). Woon-werkverkeer en privégebruik staan op een gedeelde tweede plaats (rond de 23 procent). Slechts acht procent van de ondernemers geeft aan de (bedrijfs-)auto te gebruiken voor transport van goederen.

Keuze voor leasevorm
De ondernemers uit het onderzoek die al een auto leasen, hebben een voorkeur voor operational lease (50 procent). In die opzet ligt het eigendom en het risico van de auto bij de leasemaatschappij die tevens het onderhoud verzorgt. Financial lease, waarbij de bestuurder van de leaseauto ook het onderhoud verzorgt, eindigt op de tweede plek met 28 procent. Dertien procent kiest voor shortlease, de meest flexibele vorm van leasen.

Brandstof en automerk
Voor leaserijders blijkt benzine als brandstof minder interessant: slecht negen procent geeft dit aan als voorkeur. Hetzelfde percentage kiest voor volledig elektrisch. Diesel en hybride zijn beide even populair: ieder 39 procent. De automerken waar de ondernemers uit het onderzoek het meest in rijden zijn Ford, Opel, Peugeot, Renault, Toyota, Volkswagen en Volvo.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.